Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger over 12.300 - hvem kan hjælpe her?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 13
Indlæg ialt: 27
Fra  firmafotografering.dk Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej regnskabskyndige folk

Jeg er fotograf i mit enkeltmandsfirma efter mit første år. Jeg har haft et godt år og har brugt det meste af min indkomst til at købe fotoudstyr til firmaet.
Jeg har fået kig på den afskrivningsmæssige regel der siger at "hvis det ikke kan bruges for sig selv - så skal priserne lægges sammen". Og hvis du så kommer over 12.300 kan du ikke straksafskrive.
Jeg har købt nogle objektiver som sammen med kamerahus kommer over det beløb. Også en ekstra  PCskærm, der jo ikke kan noget selv (men som er koblet til min private PC). Så kan jeg ikke straksafskrive og skal afskrive over 4 år.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg bogfører det? - det er det jeg ønsker hjælp til

Jeg ved at
- objektiverne er købt i perioden hvor man kunne afskrive 25% af 115% beløbet
- momsen skal jeg løfte i år

Jeg har i hele år 2013 brugt dette fantastiske gratis regneark EXCELSIS - enkelt. Det har været rigeligt til mit brug og alt er tastet ind med bilag og fakturaer og det hele. Der er kun 116 linier i regnskabet. Jeg har ikke helt styr på forskellen mellem skattemæssig og regnskabsmæssig afskrivning (det fremgår vist). Og Dinero har ikke den funktion implementeret endnu (skynd jer!) :o)

Jeg troede at jeg i mit regneark kunne lave en linie der hed "første 25% afskrivning af dit og dat" og igen de følgende år. Er det helt forkert?
Jeg talte kort med en revisor der sagde at det skulle holdes ude af regnskabet (hvorfor sagde han mon det?)

HVIS det nu ikke er så enkelt - så søger jeg en kyndig bogholder der kan hjælpe mig med dette problem til en "billig" pris?
Jeg ville være ked af at opsize til en revisor når jeg nu har styr på alt det andet. Som jeg hører det får jeg ikke meget revisor for under kr 6000.

Med venlig hilsen

Jesper

PS - et tillægsspørgsmål: Hvor bistre er SKAT?
Når jeg køber ting til firmaet (f.eks en lille quickrelease metalplade til kr 150 der kobler kameraet sammen med et fotostativ), så vil det skulle ses som en enhed der ikke kan bruges selv og derfor kommer det over 12.300.?
Hvad med den ekstra skærm der faktisk er koblet til min egen private PC? Den er jo under de 12.300, men hvad betyder det at den er sat på min egen PC. Er det så OK at straksafskrive, da den nu kan bruges?
Hvad med et fotokabel til kr 70? (orv - nu bliver jeg vist lidt træls at høre på).
Bruger de meget tid på sådan noget, hvis man kan vise et lille overskud det første år?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke vove mig ud i om en plade eller en linse konkret hænger sammen med andre køb under året - og skats bisterhed kan variere med den der kontrollerer og din dokumentation så det vil være risikabelt og stille dig noget godt i udsigt, som så ikke holder

Jeg synes excel er noget møj til skat og moms - men det kan være godt nok til afskrivninger som sådan - Brug et regnskabsprogram.

Skattemæssigt regnskab i forhold til drift er ikke noget man i personlig virksomhed fører i regnskabsprogrammet, det er en korrektion til driftsresultatet med alt jeg ved -  man lægger dokumentation for den, og så ændrer man driftsresultat til skattemæssigt når man selvangiver. Jeg ved ikke hvad revisoreren mente med at holde ude af regnskabet - måske det? Måske noget andet?

Der er ikke tvivl om, at en fotograf der bruger alle penge på fotoudstyr vil kunne blive målt op på om det er privat eller om omsætning og meget andet viser seriøs drift, helt specielt hvis man skal angive tab i modregning af anden personlig indkomst

Det er vigtigt at du tjener så du kan drive din virksomhed, for skal du lukke, skal du købe hele skidtet ud igen med moms selv (eller sælge)

Da dit udstyr givet er dyrt, så synes jeg du skal ofte en revisor på at rådgive - en der også kan henvises til, hvis skat siden stadigt spørger, og det kan de sagtens. Hvis vi taler om rådgivning om afskrivningerne kun, så skal det ikke koste 6000 kr vil jeg mene, men du kan få gratis uforpligtende tilbud på www.agera.dk og det ville jeg gøre for at få en proffesionel bedømmelse af så forholdsvis store afskrivninger du taler om her i en fotoforretning - hvor alt sikkert fint kan afskrives, men få en konkret bedømmelse, for skat KAN være bistre og har i disse tider fokus på erhverv/private omkostninger og den type sager

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)