Hej regnskabskyndige folk Jeg er fotograf i mit enkeltmandsfirma efter mit første år. Jeg har haft et godt år og har brugt det meste af min indkomst til at købe fotoudstyr til firmaet. Spørgsmålet er nu hvordan jeg bogfører det? - det er det jeg ønsker hjælp til Jeg ved at Jeg har i hele år 2013 brugt dette fantastiske gratis regneark EXCELSIS - enkelt. Det har været rigeligt til mit brug og alt er tastet ind med bilag og fakturaer og det hele. Der er kun 116 linier i regnskabet. Jeg har ikke helt styr på forskellen mellem skattemæssig og regnskabsmæssig afskrivning (det fremgår vist). Og Dinero har ikke den funktion implementeret endnu (skynd jer!) :o) Jeg troede at jeg i mit regneark kunne lave en linie der hed "første 25% afskrivning af dit og dat" og igen de følgende år. Er det helt forkert? Med venlig hilsen Jesper PS - et tillægsspørgsmål: Hvor bistre er SKAT? |
Jeg vil ikke vove mig ud i om en plade eller en linse konkret hænger sammen med andre køb under året - og skats bisterhed kan variere med den der kontrollerer og din dokumentation så det vil være risikabelt og stille dig noget godt i udsigt, som så ikke holder
Jeg synes excel er noget møj til skat og moms - men det kan være godt nok til afskrivninger som sådan - Brug et regnskabsprogram.
Skattemæssigt regnskab i forhold til drift er ikke noget man i personlig virksomhed fører i regnskabsprogrammet, det er en korrektion til driftsresultatet med alt jeg ved - man lægger dokumentation for den, og så ændrer man driftsresultat til skattemæssigt når man selvangiver. Jeg ved ikke hvad revisoreren mente med at holde ude af regnskabet - måske det? Måske noget andet?
Der er ikke tvivl om, at en fotograf der bruger alle penge på fotoudstyr vil kunne blive målt op på om det er privat eller om omsætning og meget andet viser seriøs drift, helt specielt hvis man skal angive tab i modregning af anden personlig indkomst
Det er vigtigt at du tjener så du kan drive din virksomhed, for skal du lukke, skal du købe hele skidtet ud igen med moms selv (eller sælge)
Da dit udstyr givet er dyrt, så synes jeg du skal ofte en revisor på at rådgive - en der også kan henvises til, hvis skat siden stadigt spørger, og det kan de sagtens. Hvis vi taler om rådgivning om afskrivningerne kun, så skal det ikke koste 6000 kr vil jeg mene, men du kan få gratis uforpligtende tilbud på www.agera.dk og det ville jeg gøre for at få en proffesionel bedømmelse af så forholdsvis store afskrivninger du taler om her i en fotoforretning - hvor alt sikkert fint kan afskrives, men få en konkret bedømmelse, for skat KAN være bistre og har i disse tider fokus på erhverv/private omkostninger og den type sager
vh John H