Jeg har en webshop og har både eWire, PayPal og bankoverførsel som betalingsmuligheder.
Har jeg en kunde der fx foretager et køb for 66,00 kr (heraf 16 kr i fragt) og betaler via Paypal. Så tager paypal 4,84 kr i gebyr.
Hvordan bogfører jeg i sådan et tilfælde? skal jeg bogføre 61,16 kr eller hvordan?
Ligeledes så har jeg ewire og når en kunde købe for fx. 120 kr, så trækker de 4,04 af det beløb. Alle beløb bliver udbetalt en gang pr uge og så tager de 10 kr i gebyr igen. Hvordan skal jeg bogføre det? lad os nu sige at jeg får 874 fra ewire (hvor gebyr er trukket fra) hvordan skal det bogføres?
Ja det må være svaret. Du har vel en faktura til din kunde fra dit system, og hvis vi siger den lyder på 50 kroner for varen + 16 kr for fragt - ialt 66 kr - så bør du vel bogføre 50 kr som salg/omsætning - 16 kroner som indtægt fragt (og de kan vel så være med moms begge to eller - måske din porto sendes under udlægsordning som momsfri - i alle fald skal du jo sikre, at momsen fremgår ved købet (fakturaen) så du får den korrekt også i forhold til både de 50 kr og de 16 kr
Du skal ikke bare bogføre ud fra Ewire men bogføre din faktura som den ser ud og så bogføre den som betalt når ewire eller paypal viser betaling (eller bogføre i et huk hvis det er samme dag, men ikke ud fra paypal eller ewire alene - men ud fra dine fakturaer (som så gerne skal stemme med det du får betalt))
Gebyr paypal er vel uden moms og bogføres som en omkostning på konto for gebyrer
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER