Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps/IVS som 15 årig

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 4. Oct 12
Indlæg ialt: 31
Fra  SB Group Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Jeg er 15, snart 16 år.
Kan jeg oprette et IVS/Aps i en af mine forældres navn og derefter købe anparterne tilbage af dem, så de blot registrere og så sælger det til mig?
Hvis jeg blot lader en af dem stå som direktør efterfølgende indtil jeg bliver 18.
Jeg tænkte om dette ikke var muligt, da jeg f.eks uden problemer kan købe aktier. (hvilket jeg allerede gjorde inden jeg blev 10.)

Håber du kan hjælpe mig.

Mvh 
Marcus Bossen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:38

Du kan ikke oprette et - men der er intet til hindrer for at dine forældre opretter et og siden sælger det til dig.

Tilmeldt 4. Oct 12
Fra  SB Group Skrevet kl. 16:41

Også uden at få en tilladelse fra statsforvaltningen, med tilladelse til at drive virksomhed som mindreårig?
Eller tænker du på at jeg blot først køber når jeg bliver myndig? 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46

Når du bliver myndig.

Tilmeldt 4. Oct 12
Fra  SB Group Skrevet kl. 16:49

Det kan vel blot give nogle problemer, i så fald firmaet to år senere har en større værdi? Eller kan man overdrage anparterne gratis som et generations skifte?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:54

Der er så flere muligheder for at minimere dette via gaver, løn, udbytter mv. Men først skal pengene tjenes. Held og lykke med det.

Tilmeldt 4. Oct 12
Fra  SB Group Skrevet kl. 16:56
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Henrik Koudahl:
Der er så flere muligheder for at minimere dette via gaver, løn, udbytter mv. Men først skal pengene tjenes. Held og lykke med det.
ja det går at løse og hvis det er blevet så mange mio værd at det giver problem med overdragelse, så er det et positivt problem som må løses

Husk lige at dine forældre er ansvarlige for indsendelse af regnskaber, overholdelse af det løbende kapitalberedskab osv - som selv for et IVS kan vise sig at være noget der kan kræve lidt betalt hjælp. De kan bringe resultatet til skat i selskabet ned ved at ansætte dig - og udbetale dig løn som a-indkomst - hvis resultatet er godt og virksomheden mere værd når de skal sælge anparterne til dig, så får dine forældre skat af den gevinst der måtte være

Husk at i et IVS er det lovpligtigt med arbejdsskadeforsikring også for ejeren modsat i personlig virksomhed (ca 1000-1200 kr per år er normalt) undlades det koster det betaling bagud for "snydeårene" og dobbelt op som bod - og husk at hvis du får løn skal ATP regler følges hvilket kan indebære betaling til barsel/aud/aer via ATP (kan læses om på deres hjemmeside)

Igen et positivt prolem med lønnen, for er der råd til løn, så vil barsel/aud/aer ikke være noget problem - det er små %'er

god vind med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 12
Fra  SB Group Skrevet kl. 18:56

Mange tak for det gode og lange svar John.

Jeg er ret ny på området, men hvad vil det sige at de er skatte pligte af resultatat? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02

Mbossen:
Jeg er ret ny på området, men hvad vil det sige at de er skatte pligte af resultatat? 
godt fanget for det er noget vrøvl og omg rettet så ikke andre falder i.

Hvis de ikke hæver noget er de naturligvis ikke skattepligtige, jeg var ovre i de skulle køre en personlig virksomhed for dig, men i et IVS er det IVS selv der er skattepligtig af resultatet - så godt fanget. Dine forældre er derimod forpligtede i forhold til de øvrige ting, forskringer, løn til dig evt osv samt overfor kapitalberedskabet - for hvis der handles uden betalingsmulighed, kan de blive personligt ansvarlige for kreditorer f.eks. og de vil sikkert også blive bedt om selv at kautionere overfor banken i et IVS - bare du har alle de - problemer eller administrations sager med - men nej - ikke personlig skat så længe de ikke får løn eller udbytte fra "dit" selskab

Tidligste skatte pligt til dem som personer kommer hvis resultatet forhåbentlig betyder, at værdien når de skal sælge til dig er måske 200.000 kr - takket være resultater som du har ladet stå evt - for så rammes de af aktiegevinstskat på f.eks. 200.000 kr minus det de har stiftet for (ex 1 kr i IVS) den kommer de ikke uden om hvis du skal købe anparterne - det vil ikke gå at overdrage til en fiktiv lav værdi.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)