Hej aminoèr håber i med jeres ekspertise kan hjælpe mig lidt.
Jeg har i min virksomhed efterhånden en del dårlige betalere. Dette resulterer jo som bekendt at min virksomhed har en masse penge til gode.
Mit første spørgsmål lyder: Kan disse beløb jeg har til gode, ses som en ”aktiv” altså hvis mine kunder tilsammen skylder mig 500.000,- er min virksomhed så det værd ? Ud over den reelle værdi.
Mit andet spørgsmål lyder: Findes der firmaer der køber gæld som denne. Tænker ikke på inkasso, men et decideret køb. Kan man sælge gæld ?
Prøv at google på "factoring", det ord skulle dække du du efterspørger. Mene rogså der er en del google adsense reklamer herinde på Amino for firmaer der tilbyder factoring.
Du kan godt så afgjort se på gæld som et
aktiv. Det er jo et tilgodehavende du har for et salg af en vare eller
service af en art.
Til dit andet spørgsmål om hvorvidt der findes
firmaer som køber gæld, så er svaret JA. Det er der i vid udstrækning.
Man kalder det for factoring. Princippet er at et factoring firma køber
dine salgsfakturaer og så sørger for at inddrive pengene, de overtager
altså ansvaret. Det gør de selvfølgelig ikke gratis. Så typisk er det
sådan at de tager en procentdel af det fakturerede beløb. Ved ikke
præcis hvilke satser vi snakker men vil skyde på mellem 5-20%. Det
afhænger nok bl.a. hvordan de vurderer kundens kreditværdighed.
Prøv at søg på google på 'factoring' så kommer der nok nogle firmaer op, der kan tilbyde det.
Til at starte med er det da rart at vide jeg kan se på det som en "aktiv" men er det noget der kan bruges som f.eks som garanti eller sikerhed ?
Jeg har set, læst og snakket, med en del factoring selskaber. Problemet ligger dog i at mit tilgodehavende er hos privat personer, hvilket der ikke er mange factoring selskaber der vil røre ved. Desuden ligger det skyldige beløb stadig hos min virksomhed hvis factoring firmaet ikke kan indrive det. Kunne derfor lige så godt sende den til inkasso. Kender godt princippet i factoring, og har benyttet det før i anden virksomhed. Det dog ikke noget der kan bruges her medmindre de direkte køber den gæld jeg har tilgode.
Så er der nogen der kender et factoring selskab der KØBER gæld, og ikke bare fakturerer for dig, og laver en debitorfinansiering, hvor ansvaret for beløbet stadig er hos dig.
Så er der nogen der kender et factoring selskab der KØBER gæld, og ikke bare fakturerer for dig, og laver en debitorfinansiering, hvor ansvaret for beløbet stadig er hos dig.
Factoring er salg af fakturaer som helhed, hvis du kun snakker dårlige debitorer, tror jeg altså ikke du kan sælge dem til en factoringvirksomhed, men der er vidst nogle inkassofirmaer der køber, syntes jeg har hørt vi snakker kurs 10-20 kun.