Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

selvdreven virksomhed som ung

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Nørre Snede
Tilmeldt 29. Dec 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

jeg har tænk mig og så småt starte lidt selvdreven virksomhed for lidt ekstra lommepenge til fornøjelse og for at få noget enhvers erfaring. 

jeg vil lige have forstået moms 100% hvis jeg nu siger jeg sælger mine produkter for 400 kr. stykket så vil sige jeg har cirka 125 produkter op til 50.000 i omsætningen, men hvad med udgifter til cirka 250 kr. per produkt så det jo 31.250 så det en fortjenst på 18.750 kr. 

så går mine spørgsmål på følgende 

- skal jeg have en fortjeneste på 50.000 før der skal påføres moms på mine produkter? 

- hvad vil det 100% præcis sige hvis jeg skal køre moms skal mine kunder så betale 500 kr. i stedet for 400 hvis jeg vil forsætte min samme fortjeneste på de 150 kr. per produkt?

- angående min løn så tænker jeg at jeg vil tage alt fortjenesten også bruge min løn der til de skal vel beskattes?

- nogen gode råd/link til eventuel opstart det kommer til og være noget forsjovt ved siden af min HTX-uddannelse og fritidsarbejde. 

på forhånd mange tak fordi vil læse og bruge tid på indlægget og for jer der ikke kommenter i må have en forsat goddag hilsen Jonas 

Fra Nørresundby
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:
skal jeg have en fortjeneste på 50.000 før der skal påføres moms på mine produkter?

Du skal stadig have moms på dine vare uanset hvad du sælger for - men hvis du sælger for mere end 50.000 kan du få et CVR. nummer så du kan trække den moms du skal betale for at købe vare ind, fra den moms du får for at sælge dine varer med moms.

Jonas:
- hvad vil det 100% præcis sige hvis jeg skal køre moms skal mine kunder så betale 500 kr. i stedet for 400 hvis jeg vil forsætte min samme fortjeneste på de 150 kr. per produkt?

400*1,25 = 500 kr med moms

Jonas:
nogen gode råd/link til eventuel opstart det kommer til og være noget forsjovt ved siden af min HTX-uddannelse og fritidsarbejde. 

Læs Toke Kruse's bog (den geniale iværksætter

https://billysbilling.dk/den-geniale-ivaerksaetter

 

Bryllups- og børnefotograf i nordjylland

- nordensfotograf.dk

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

frederik jørgensen:

Jonas:
skal jeg have en fortjeneste på 50.000 før der skal påføres moms på mine produkter?

Du skal stadig have moms på dine vare uanset hvad du sælger for - men hvis du sælger for mere end 50.000 kan du få et CVR. nummer så du kan trække den moms du skal betale for at købe vare ind, fra den moms du får for at sælge dine varer med moms.

Indtil Frederik kan se at han rammer 50.000 kr i omsætning i løbet af en 12 måneders periode behøver han vel ikke lægge moms oveni købsprisen. Er det er hobby virksomhed der årligt omsætter for 30.000 kr vil han jo fint kunne sælger produkterne til 400 kr og bare afregne skat, men ikke moms.

Hvornår man skal betale skat har dog intet med fortjenesten at gøre, så det er rigtigt udregnet Frederik at du skal have et cvr nummer hvis du regner med at sælge mere end 125 styk i løbet af en 12 måneders periode. Og bemærk at du ikke kan vente til du har solgt de 125 styk, men skal gøre det så snart du kan se at du kommer til at sælge mere end 125 styk på et år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas:

jeg vil lige have forstået moms 100% hvis jeg nu siger jeg sælger mine produkter for 400 kr. stykket så vil sige jeg har cirka 125 produkter op til 50.000 i omsætningen, men hvad med udgifter til cirka 250 kr. per produkt så det jo 31.250 så det en fortjenst på 18.750 kr. 

så går mine spørgsmål på følgende 

- skal jeg have en fortjeneste på 50.000 før der skal påføres moms på mine produkter?  

 hvad vil det 100% præcis sige hvis jeg skal køre moms skal mine kunder så betale 500 kr. i stedet for 400 hvis jeg vil forsætte min samme fortjeneste på de 150 kr. per produkt?

Nej men du skal momsregistrere dig hvis du kan forvente at SÆLGE FOR - OMSÆTTE for over 50.000 kr på en hvilken som helst 12 mdr periode, læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Hvis du sælger uden at være momsregistreret skal du ikke/må du ikke lægge moms på dine priser men heller ikke trække moms fra dine indkøb. Du kan her se hvad du kan gøre uden at være momsregistreret, men husk - kan du FORVENTE at komme over 50 t på 12 mdr SKAL du registreres, ikke noget med lige 50000 kr først uden moms og så registreres - http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html

Du regner altid din fortjeneste ud uden moms på hverken køb eller salg. Moms lever sit eget liv og du skal indberette både din købs moms og din salgsmoms og betaler forskellen ind. Dine kunder kan trække momsen fra hvis de er virksomheder/selskaber men ikke som private

Jonas:

 angående min løn så tænker jeg at jeg vil tage alt fortjenesten også bruge min løn der til de skal vel beskattes?

der er ikke løn i personlig virksomhed, du må hæve som du vil, det er bare ikke en udgift i dit regnskab - du skal føre nøje regnskab og betale skat af din fortjeneste som du kan læse her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

Hvis du er under 18 skal du har statsamtets tilladelse hvis du skal stifte virksomhed med moms som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html 

god vind med det  John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nørresundby
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Fredslund Hansen:
Indtil Frederik kan se at han rammer 50.000 kr i omsætning i løbet af en 12 måneders periode behøver han vel ikke lægge moms oveni købsprisen. Er det er hobby virksomhed der årligt omsætter for 30.000 kr vil han jo fint kunne sælger produkterne til 400 kr og bare afregne skat, men ikke moms.

Så vidt jeg ved, skal han stadig have moms på sine vare, har får bare ikke lov til at trække den fra hans købsmoms, medmindre han har et CVR nummer

Bryllups- og børnefotograf i nordjylland

- nordensfotograf.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nørresundby
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ingen momsregistrering og ingen moms på varer hverken salg eller indkøb

vil det sige at, hvis man registerer sig som virksomhed og holder indtægterne under 50.000, så behøves man ikke putte moms på sine vare/servicer 

Bryllups- og børnefotograf i nordjylland

- nordensfotograf.dk

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Apr 12
Indlæg ialt: 119
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det betyder bare at det ikke er nødvendigt at registrere sig som virksomhed, hvis man ikke forventer at omsætte for mere end 50.000. Hvis man starter med at momsregistrere virksomheden skal der betales moms af hele omsætningen og altså ikke først fra 50.000 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

frederik jørgensen:
vil det sige at, hvis man registerer sig som virksomhed og holder indtægterne under 50.000, så behøves man ikke putte moms på sine vare/servicer
hvis man kan vide, at OMSÆTNINGEN ikke kommer over 50.000 kr på nogen som helst 12 mdr periode, så kan man vælge IKKE at registrere virksomhed - eller man kan registrere men ikke sætte kryds i moms.

Uden virksomhed eller uden momsregistrering må man aldrig lægge moms på sine indtægter (hvordan skulle man dog kunne indbetale den til skat/moms) - det ville være svindel helt enkelt, da der jo kan være nogen der køber varerne og trække momsen fra - så det ville være meget alvorligt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nørresundby
Tilmeldt 19. Apr 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Uden virksomhed eller uden momsregistrering må man aldrig lægge moms på sine indtægter (hvordan skulle man dog kunne indbetale den til skat/moms) - det ville være svindel helt enkelt, da der jo kan være nogen der køber varerne og trække momsen fra - så det ville være meget alvorligt

jeg mener selvfølgelig at man skal være registeret som virksomhed

Bryllups- og børnefotograf i nordjylland

- nordensfotograf.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)