Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betale b-indkomst via. netbank!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg blev for 2 uger spurgt om jeg vil være med i et projekt som omhandler salg af kunst til udlandet. Det omhandler både kunst lavet via. computer programmer og kunst malet i hånden! Vi har lavet nogle foreslag til dem og de er meget tilfredse og har bedt om flere! Pris og alt er aftalt (det er ikke små beløb). Vi har ingen ide om hvor længe vi har tænkt os at foretage os dette, men det skal ikke se som en fast indkomst. Vi sidder ikke fra morgen til aften og laver dette, det foregår som en hobby, men efter vores bedømmelse er indkomsten så stor at det ikke kan gå under hobby salg. Det er min ven som står for selve salget, jeg hjælper blot med ideer, malingen, redigering og mange løse ting. Hele projektet vil gå under hans navn (som ejer) og jeg vil som sagt blive set som en slags ansat! 

Vi laver normalt efter ønsker men har også fået lidt frie tøjler til ideer og bare lade fantasi slå sig løs! Derfor kan vi heller ikke sætte en bestemt antal på hvor mange vi skal lave! Pt. har vi dog 8. 

Udover dette har vi begge normalt arbejde. Dette er også grunden til det foregår som en hobby, blot med en god fortjeneste! Vi ligger dog en del flere timer i end man normalt gør i en hobby! ;-) 

Vi har ikke sendt nogle af billederne afsted og har heller ikke modtaget nogle penge, da jeg først ville være 110% sikker på alt dette, sådan der ikke senere ville blive nogle problemer! :-)
Mit spørgsmål lyder derfor:
Hvordan indberetter jeg denne fortjeneste til skat uden at blande min forskudopgørelse ind i det. Jeg har læst man kan med netbank og dankort, jeg forstår bare ikke helt hvordan dette foregår helt præcist. Og hvor mange % snakker vi om.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26

I helhed gør det ikke her noget stor forskel om det er hobby eller ikke. Forskellen ville være modsat - hobby kan ikke fratrække underskud men selv hobby skal skam indberette al fortjeneste - indtægter minus udgifter til både forskud og selvangivelse. Når du gør det, så får du helt automatisk skatten trukket enten via andet arbejde eller som b.skatte kort, men du kan også frivilligt indbetale når du er logget på skat.dk via dankort

Overskud er skattepligtigt uanset hvad I måtte kalde det - Opgiver du ikke i forskud, og dermed får betalt skatten under året, så vil du få rente på året efter og ved betaling efter 1/7 også en strafrente på toppen - så du kommer ikke uden om selvangivelse, og har ingen større fordel ved ikke at forskudsregistrere, som du jo kan gøre i januar eller oktober - helt som det passer dig når du kender din indkomst, det er kun et spørgsmål om at fordele skatten

Er det på toppen af anden indkomst taler vi ca 44% i skat og AM bidrag ialt - som kunstnere kan I være momsfrie og dermed ikke få problemer med momsregistrering hvis det er som egentlig kunst men det ville kræve flere oplysninger - lyder som at det kunne være tilfældet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 13
Skrevet kl. 23:34

Tusind tak for det hurtige svar! - Hele projektet må ikke ses som en virksomhed, men privat. Jeg har læst at man skal momsregistreres når man tjener mere end 300.000 med kunst. Vi er som sagt 2 som skal dele indkomsten så derfor rammer vi ikke den grænse som det ser ud til nu. Men hvis vi en dag rammer over, så er det vel ham der skal momsregistreres, da det hele står i hans navn? Jeg er blot en slags "ansat".

Tilbage til det med dankort, skal man selv regne sig frem til hvor meget skat der skal betale? lad os sige at jeg selv tjener 200.000 skal jeg så regne frem til AM og de ca. 44% skat også betale det med dankort eller netbank? Vi har ingen faste projekter og derfor ønsker jeg, at jeg betaler skat efter hver fortjeneste jeg får. Det vil altså sige når jeg får overført min del, så betaler jeg skat af den også er det ude af verden!

Angående det med hobby læste jeg et sted at nogle projekter blev regnet som hobby og derfor skulle der ikke betales skat. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:42

Det er nu ikke en indtjening på 300000 kr der er grænsen for kunstnermoms men en omsætning på 300000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:49

simonskov:
Angående det med hobby læste jeg et sted at nogle projekter blev regnet som hobby og derfor skulle der ikke betales skat.

Man kan læse meget men det er helt enkelt helt forkert

simonskov:
Vi er som sagt 2 som skal dele indkomsten så derfor rammer vi ikke den grænse som det ser ud til nu. Men hvis vi en dag rammer over, så er det vel ham der skal momsregistreres, da det hele står i hans navn? Jeg er blot en slags "ansat".

Hvis I er to og du er "ansat" så skal han tænke momsgrænse for 1 person og ikke to naturligvis, og hvis han betaler dig, så skal han formentlig/sikkert - indberette det til skat som bidragspligtig B.indkomst men jeg synes I skal ofre en revisor til at løse det her korrekt så I ikke om 2 år står med en tosset skattegæld. I vil IKKE være de første kunstnere der faldt i - meget langt fra - så tag hjælp - det vil givet kunne betale sig

Hvis du er som ansat - eller honorar, så skal den anden helt klart indberette til skat, eller kommer alt skat på ham, og i alle fald skal du indberete til forskud hvad du venter at tjene og samme i årsopgørelsen

vh John 

Tilmeldt 5. Nov 13
Skrevet kl. 01:31

Cookie - John Hannover:
Man kan læse meget men det er helt enkelt helt forkert

Og præcis derfor valgte jeg at skrive her inde! - Jeg er i fuld gang med at lede efter en revisor sådan det hele kan falde fuldstændig på plads! 

Det jeg mente med 2 om at dele, var det ment som ejeren af projektet og jeg. 

Så det i mener er, at han skal heve det igennem skat inden han sender det videre til mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:51

simonskov:
Så det i mener er, at han skal heve det igennem skat inden han sender det videre til mig?
hvis han driver virksomheden JA hvis I begge er ansvarlige som I/S

Er han ansvarlig for driften er han ansvarlig for indberetning

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)