Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS på broafgift, færge, fly, hotel mv.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har altid faktureret kunden det reelle beløb på rejseudgifter, f.eks. 205 kr. for broafgift, dertil lægger jeg 25% moms oveni.

Men nu er der en kunde, der mener, at de 205 kr. er inkl. moms, og at jeg derfor ikke må lægge moms oveni.

Hvad siger reglerne?

Gælder det også for kilometerpenge på 3,35 kr.?

Hvad med fly, hotel, færge, p-billetter osv.???

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 14:51

Jeg skal også jævnligt bogføre især p-billetter og er meget i tvivl om der moms på disse. Fx er der jo ikke moms på togbilletter.

Om du skal opkræve moms fra din kunde er vel i sidste ende et spørgsmål om hvordan du bogfører udgifterne.

Hvis du fx har købt en broafgift for 205,- så kan du enten bogføre dem som 164,- +moms, eller som en momsfri udgift på 205,-
Vælger du den første løsning skal du fakturere din kunde for 164,- og lægge moms på hele fakturaen. Vælger du den anden løsning skal du fakturere 205,- uden at lægge moms på beløbet.

Men igen. I sidste ende kommer det an på om broafgiften indeholdt moms da du købte den...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57

Hej!

Ja...det er rigtigt..broafgift er momsbelagt, så din kunde har ret.

Kørsel(efter statens takster) skal momses.

Rejseudlæg skal ikke momses.

Ovennævnte ifølge reglerne om udlæg i momsloven(§27 stk. 3 nr. 3)

/Peter

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 18:06

Peter, når du skriver "Rejseudlæg skal ikke momses" så går jeg ud fra at du mener på kundens regning.

Men hvad med i ens egen bogføring? Hvilke typer rejseudlæg er momsbelagt og hvilke er ikke?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43

Hej!

Ja..for kundens regning.

Tog, fly, bus mv. er ikke momsbelagte.

/Peter

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 19:13

Hej igen

Tak for svaret.
Jeg er dog stadig usikker på fx broafgifter og parkeringsbilletter da de jo ikke hører ind under decideret transport. Er der moms på disse?

/Mathias
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36

He!

Jamen..der er moms på.

/Peter

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 00:37

Er der ikke begrænset fradrag for momsen, hvis det ikke er gulpladebil, eller blander jeg noget sammen?

I så fald kan det vel bedst betale sig at tage det som udlæg på en mellemregning og bare skubbe bilaget videre til kunden?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09

Hej!

Der er ingen momsfradrag på hvidpladebiler, med undtagelse af leasing/lejeydelsen under

bestemte forudsætninger.

/Peter

Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:29

Hej Peter

Tak for svar og henvisning til momsloven.

Det er åbenbart få virksomheder, der kender til loven, for ingen har tidligere brokket sig over momsen af rejseudlæg.

Eventuelle rabatter skal endvidere tilkomme den egentlige køber, og den, der foretager udlægget, må ikke beregne avance heraf.

Vi får jo rabat, når vi bruger Brobizz, men det er heller aldrig kommet kunderne til gode. Er der nogen, der overhovedet følger ovennævnte regel?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)