Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsanalyse af organisk elektronik

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg og en kammerat vil gerne starte vores egen forskningsvirksomhed indenfor organisk elektronik. Organisk elektronik er fx polymer-solceller, -displays (ligesom OLEDs), -dioder, -transistorer osv. Fordelene er bl.a. billigere produktion, mekanisk flexibilitet og lavere strømforbrug.

Vi har dog en udfordring mht. at rejse kapital: Markedsanalysen. Jeg har snakket med én investor, der ser et stort potentiale i teknologien, men vi mangler en mere dybdegående beskrivelse af etableringsudgifter, markedsanalyse, hvad vi regner med at tjene osv.

Det er ret svært - synes jeg - at finde en troværdig metode at estimere, hvor meget der kan tjenes ind. Der ER et marked for det, fordi fx Mekoprint allerede sælger polymer-solceller. Hvordan skal man vurdere en omsætning, når vi ikke har mange idéer om antallet/omfanget af købere. Kan man vurdere det på den måde, at der eksempelvis fremstilles x antal transistorer af silicium på årsbasis og af dem kan y % erstattes af polymer-transistorer. Igen deraf vil z % gerne skifte til nye transistorer?

Alternativt tænker vi at sælge det aktive materiale, som virksomheder og universiteter kan købe. Men dér tænker jeg, at det kan være vanskeligere at demonstrere teknologien, end hvis man har et funktionelt produkt.

Jeg håber, I forstår min (kringlede) tankegang, og at I har nogle inputs!

Bedste hilsener
Steffen 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:21

Hej Steffen,

Jeg har i en del år arbejdet med udvikling af elektronik produkter, så jeg synes at jeres projekt er meget spændende, og kan sagtens se potentialet i det. Faktisk ville jeg gerne investere i det, hvis ikke det var fordi jeg p.t. investerer alt jeg har i mit eget startup.

Mht. omsætningsestimat, ja, så er det ikke helt let for denne type virksomhed. Du skriver ikke om I vil udvikle jeres egne komponenter, eller om I bare vil sælge licenser til andre producenter, så de kan producere komponenter baseret på jeres patenter (går ud fra at I patenterer alle jeres metoder). 

Steffen G. S. - Kemiingeniør:
Kan man vurdere det på den måde, at der eksempelvis fremstilles x antal transistorer af silicium på årsbasis og af dem kan y % erstattes af polymer-transistorer. Igen deraf vil z % gerne skifte til nye transistorer?

Hvis I vil producere selv, så snak med nogle af de store komponentdistributører. Præsenter hvad jeres planer er, hvilke komponenter I vil udvikle og hvilke priser I forventer at kunne sælge til. Lad så distributørene komme med nogle tal på hvad de forventer at kunne sælge. Prøv at snakke med eks. EBV Elektronik, Arrow og Acte. Hvis ikke de er interesserede, har I nok et problem.

Hvis I vil sælge licens/rettigheder til andre virksomheder, så de kan producere komponenter baseret på jeres viden/patenter, så er det nok noget vanskeligere at estimere omsætning/indtjening. Men det er nok den vej der er størst chance for at succes med. Jeg ville nok være meget forsigtig med at slynge tal ud, da det nok enten er nul, eller meget store tal. Hvis I har folk der arbejder i branchen i jeres netværk, kan I måske få nogle fingerpeg der.

Så uden at give dig noget konkret, vil min anbefaling være, at snakke med folk i branchen, og se hvad de siger. Aller helst potentielle kunder.

Mvh Carsten 

Tilmeldt 18. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:23

Hej Carsten, tak for det hurtige svar!

Indrømmet, så er det svært for os at beslutte, om vi vil udvikle vores egne komponenter (i samarbejde med Mekoprint), eller om vi blot vil sælge licenser. Det er i forvejen planen at patentere nye materialer/metoder, for derefter at publicere resultater i videnskabelige tidsskrifter. Det vil virke som en form for reklame, både for produktet og for virksomheden.

Jeg ved, at Sigma-Aldrich har solgt lignende produkter på licens før, så måske skulle man spørge dem. De kunne være en primær aftager af produkter.

Men foreløbig tak for input! Vi har i forvejen udviklet nye materialer, vi mangler at få testet. Materialerne er baseret på den nyeste teknologi indenfor organiske halvledende materialer, og jeg ved, det er omkring nu man skal slå til for at score førertrøjen. 

Måske nogen derude, der kender folk i komponentbranchen? 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)