Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en praktikplads blot en 4 mdr. badebillet fra studiet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har den seneste tid undret mig over hvad det er for en bagage som Niels Brock og andre markedsføringsøkonom-studier sender deres studerende afsted med. Nedenstående korrespondance med en potentiel praktikant banker hovedet lige på sømmet i fht det jeg har oplevet de sidste fire måneder. Praktikanter som har "mandagssyge", mangler evnen til at tage ansvar samt har et middelmådigt drive. Politikere skriger efter at virksomheder skal finde praktikpladser til studerende, men man kunne måske starte med at klæde de studerende på til overhovedet at få en praktikplads...

Som en krølle til nedenstående - vi havde vedkommende til samtale men tænkte at jeg lige efterfølgende ville summere op på snakken.

Det virker på mig som om at en praktikplads blot er 3-4 måneders badebillet fra studiet. Kan det virkeligt være rigtigt?

Vi har også været heldige med nogen af vores praktikanter som vi efterfølgende har ansat men der er overraskende langt mellem guldet.


****

Fra undertegnet til praktikanten:

Hej ”praktikant”
 
Hermed update på din ansøgning
 
Amino er Danmarks største iværksættersite – du finder os på www.amino.dk
 
Vi er desuden ventureselskab for en række lovende selskaber herunder Agera og Dinero.
 
Dinero er et fremadstormende regnskabssystem. Du kan læse om selskabet ved at koble dig på deres Facebook site samt følge med her:

http://www.amino.dk/themes/blogs/amino/aminoblog.aspx
 
Ønsker du en praktikplads, hvor du kan bruge tiden på at lave din opgave og drikke kaffe så er Amino huset ikke stedet at være i praktik. Vi forventer rigtigt meget af vores praktikanter men omvendt kan du på 4 mdr. lære mere end på 2 år på din skole.
 
Vi har oplevet at nogen af vores praktikanter først efter endt praktikperiode forstår hvilke muligheder de har fået her på kontoret, specielt efter de hører hvor kedelig en praktikplads nogen af deres medstuderende har haft.
 
Vi gider ikke praktikanter som kommer 10 minutter over 9, er den første til frokost samt går kl. 3. Min holdning er at praktikanter fra studiet bliver klædt helt skævt på i fht. en praktikplads. Som praktikant kan du få en sindssyg god case og reference samt potentielt et job. Igennem tiden har vi ansat 4 af vores praktikanter.

De bedste hilsner


Nicolai Frisch
***

Praktikantens svar


Hej Nicolai.
 
Jeg har prøvet at ringe til dit nummer men af en eller anden årsag kommer jeg ikke igennem.
 
Jeg har valgt at tage en anden praktikplads.
 
Faktisk var jeres den mest interessante men grundet nogle helbredsmæssige problemer med ryggen og min mave, kan jeg ikke klarer de mange timer som medfølger. Jeg har desuden indset at 1 måned til at skrive min opgave ikke er nok fordi jeg gerne vil lave en god præsentation.
 
Jeg beklager den sene tilbagemelding, jeg har desværre også lige haft en halsbetændelse i mellem tiden.
 
 
Forsat god december og god jul til dig og de andre derude :)
 
 
Venligst hilsen

”Praktikant”

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jun 11
Indlæg ialt: 87
Fra  Pictu Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv taget en markedsføringsøkonom, og var selv i praktik i 3-4 måneder, og jeg kan nikke genkendende til problemstilingerne - men den kan også vendes om. Jeg blev nemlig hurtigt demotiveret på min praktikplads efter 1½ måned, da man ikke havde noget til mig at lave, selvom jeg spurgte efter det. Så nogle dage kunne jeg bruge over 75% af tiden på at sidde og glo ind i min skærm og surfe på nettet - derfra så var det, ja, en badeferie. 

Som praktikant forventer jeg at praktistedet har en plan for hele mit praktikforløb. 

En praktikplads hos amino lyder som helt optimal. En praktikplads hvor der bliver stillet krav og virksomheden tør give praktikanten ansvar. 

Virksomhederne skal have en plan for ALLE 3-4 måneder - hvad skal praktikanten lave? Praktikanten skal ikke ses som en gratis arbejdskraft til at lave ad hoc arbejdsopgaver. Man vil gerne have noget som er studierelateret, og som får en til at tænke "Det her vil jeg gerne fortsætte med at lave når jeg er færdig/Denne branche vil jeg virkelig gerne arbejde inden for".

PS.: At praktikanten i dette tilfælde skal bruge mere end en måned på at skrive sin opgave er en dårlig undskyldning, og siger noget om praktikantens dispositionsevner end noget andet. En måned er MERE end nok. 

Pictu.dk - Sammenlign fotografer på tværs af pris, anmeldelser og stilarter. Bestil online. Hurtigt og nemt.

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 180
Fra  Vuuh Group ApS Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv set dette. Har heldigvis været utrolig heldig, da mine praktikanter til foråret har været yderst engageret og allerede nu prøver at klargøre sig til arbejdet.

Men tror generelt at mange studerende tror at praktikpladser hænger på træerne og at de derfor kan tillade sig at sætte en masse store krav.

Praktik handler jo om at prøve at arbejde med sit studie som det benyttes på arbejdsmarkedet, derfor kan det ikke komme som en overraskelse at man arbejder 37 timer om ugen, møder til tiden og at man gør en indsats.

Nogen gange kan man jo ryste voldsomt på hovedet over de ansøgninger som de sender, som er fuldstændig fejlbehæftet og slet ikke målrettet mod virksomheden.

Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Vi laver ikke en plan for alle fire måneder når en praktikant starter. Vi udvikler en praktikplads løbende efter praktikantens evner og drive. Viser praktikanten engagement investerer vi i praktikanten. Viser vedkommende ligegyldighed over for praktikstedet så prøver jeg at sparke vedkommende i gang og sker det ikke resignerer jeg.


Amino er ikke perfekt og vi lytter til praktikanternes feedback i et forsøg på at vi også som praktiksted udvikler os.

Men de fleste vi har til samtale med udviser samme indstilling som det jeg gengiver i mailen her.

Nicolai

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde en aftale i går faktisk, med en praktikant der skulle komme forbi til møde, og vi havde allerede lagt spændende planer.

Vedkommende dukkede dog aldrig op, så jeg må have fornøjelsen til gode.

Sandsynligvis har han fået et bedre tilbud andetsteds i mellemtiden, meeen man kunne måske lige overkomme at melde afbud :)

Men mon ikke der findes masse dygtige og engagerede derude trodsalt - det vælger jeg at tro på.

 

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jun 11
Indlæg ialt: 87
Fra  Pictu Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frisch:
Vi laver ikke en plan for alle fire måneder når en praktikant starter. Vi udvikler en praktikplads løbende efter praktikantens evner og drive. Viser praktikanten engagement investerer vi i praktikanten

Det er også det jeg mener med at have en plan. I ved hvad I skal efter noget tid, og kan løbende give praktikanten opgaver. Jeg oplevede at jeg blev "hyret" til at lave en opgave, og da jeg var færdig med den opgave, var det som om de var overraskede over at opgaven nu var færdig - og havde egentlig ikke overvejet hvad jeg skulle lave ud over denne opgave. 

Det er selvfølgelig også svært at lave en meget detaljeret plan over hele praktikperioden, men synes stadig man skal udarbejde (i samarbejde med praktikanten) nogle mål og færdigheder som skal opnås og prøves af. 

En hel 3. ting som jeg tror også kan være skyld I at virksomheder oplever manglende engagement fra praktikanter, er måske at uddannelsen ikke har været deres 1. valg. Markedsføringsøkonom (og de andre "økonom" uddannelser) er forholdsvis nemme at komme ind på i forhold til CBS og andre universiteter. Derfor kan det godt være at mange praktikanter bare føler at det er en uddannelse som man skal igennem for at komme videre, og få nogle meritter, og derfor ikke tænker meget over deres adfærd over for en praktikplads. Dette er dog mest de yngste studerende jeg tænker på, som kommer direkte fra Handelsskolen eller Gymnasiet. Det er nok en kæmpe generalisering - men det var noget jeg observerede da jeg uddannede mig. 

Pictu.dk - Sammenlign fotografer på tværs af pris, anmeldelser og stilarter. Bestil online. Hurtigt og nemt.

Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har også haft flere rigtigt dygtige praktikanter. Senest har vi ansat praktikanten Henrik til et fuldtidsjob i Agera, og jeg havde da håbet at vi blandt vores sidste fire praktikanter kunne have rekrutteret en resurse til Amino.

Tidligere har vi ansat Stine, Morten og Josefine som alle startede som praktikanter.

Nicolai

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Frisch

Jeg har selv gået på finansøkonom uddannelsen i Aalborg, som også uddanner markedsføringsøkonomer. Og jeg kan kun nikke genkendende til du siger om praktiksøgende.

Dels er der blandt rigtigt mange en mega lad holdning til, at man altså selv er ansvarlig for at lære noget. Dels er uddannelsen så fagligt indholdsløs, at den kunne gennemføres på halv tid. Og grunden til at den ikke er kortere, er at for at opnå et vist antal ECTS point, skal uddannelse have en vis varighed.

Jeg har studeret finansøkonom sammen sammen med personer, som efter halvandet år ikke kunne beregne en ydelse, forklare forskellen på annuitets og serielån, forstå samfundsøkonomiske sammenhænge - De har simpelthen ikke GIDET at gøre noget som helst, og når informationen ikke bliver fodret til dem med en ske, læner de sig tilbage og kigger på skeen, i håb den selv flyver ind i munden på dem. Nogle af de personer sidder idag som bankrådgivere uden reel forståelse for samfundets mekanikker.

Med hensyn til praktik, har jeg også været 3 måneder i praktik, og der skulle ligeledes afleveres en opgave. Jeg lagde en ihærdig indsats i min praktikperiode, og opgaven satte jeg en uge af til, hvilket var fin tid. Jeg lagde 15 timer af min dag i opgaven i 4 dage, og så var den skrevet, og den var også skrevet rigtigt godt.

Men for helvede, hvor er det demotiverende, når man så møder op til eksamineringen i den. Allerede inden døren lukker, når man træder ind, får man at vide " Tillykke du er bestået! - så under man sig, og spørger, om de ikke lige skal høre en først.

Svaret er nej! - eksamen og opgaven er sådan set bare rent proforma, og den skal udelukkende fremgå af hensyn til at uddannelsen kan opnå et vist antal ECTS point. - istedet blev tiden til eksamenen brugt som studievejledning frem mod hovedopgaven.

Lad mig sige det mildt - jeg var rasende! - Jeg følte virkelig at de havde taget røven på mig. Når man lægger 60+ timer i noget, og de så ikke engang, vil forholde sig kritisk til det, endsige læse det grundigt igennem, hvordan skal eleverne så blive til noget som helst.

Jeg tror altså problemet er, at skolen har nogle latterlige lave krav til sine studerende, og de dovne elever lukrerer på det, uden at blive udfordret på deres tilgang til at opnå, viden og erfaring

/Simon

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har I ikke lagt en plan for praktikanten? Det virker meget lidt gennemtænkt i min bog.. Gennemsigtighed er helt grundlæggende for tilliden til ens arbejdsgiver/chef. For mig ville det være en no-brainer, hvis en virksomhed ikke engang orkede at lægge en plan for min ansættelse. I det tilfælde vil jeg mene, at man bør stille samme krav til sig selv, som man gør til sin praktikant.. Investér nu de nødvendige ressourcer!

Har selv erfaring med ansættelse af fire praktikanter, der alle har været med stor success. Jeg tror dog, at mange virksomheder fejlagtigt anser praktikanter som billig arbejdskraft - eller "tager chancen" og ansætter personen, hvorefter de prøver at tage stilling til, om personen egner sig til noget.

Et mere praktisk eksempel fra første dag for en af vores praktikanter:

Mandag - mødetid 8-16

Program:
Kl. 8-9              Introduktion til virksomhed ved direktør
Kl. 9-10            Fælles morgenmad
Kl. 10-10.30      Uformel præsentation af kollegaer og dig selv.

Forbered venligst 5-10 minutters præsentation af dig selv og medbring tre personlige ting, der indgår i præsentationen

Kl. 10.30-16      Introduktion til arbejdet ved xxx xxxxxxx

Selve praktiktiden er fastlagt i overordnede modeller, men med en række aktiviteter, som skal udvikle personlige og professionelle kompetencer hos praktikanten, som er relevante og i tråd med virksomhedens. F.eks. fleksibilitet, iværksætterånd, attitude.
 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)