Jeg har den seneste tid undret mig over hvad det er for en bagage som Niels Brock og andre markedsføringsøkonom-studier sender deres studerende afsted med. Nedenstående korrespondance med en potentiel praktikant banker hovedet lige på sømmet i fht det jeg har oplevet de sidste fire måneder. Praktikanter som har "mandagssyge", mangler evnen til at tage ansvar samt har et middelmådigt drive. Politikere skriger efter at virksomheder skal finde praktikpladser til studerende, men man kunne måske starte med at klæde de studerende på til overhovedet at få en praktikplads... |
Har selv taget en markedsføringsøkonom, og var selv i praktik i 3-4 måneder, og jeg kan nikke genkendende til problemstilingerne - men den kan også vendes om. Jeg blev nemlig hurtigt demotiveret på min praktikplads efter 1½ måned, da man ikke havde noget til mig at lave, selvom jeg spurgte efter det. Så nogle dage kunne jeg bruge over 75% af tiden på at sidde og glo ind i min skærm og surfe på nettet - derfra så var det, ja, en badeferie.
Som praktikant forventer jeg at praktistedet har en plan for hele mit praktikforløb.
En praktikplads hos amino lyder som helt optimal. En praktikplads hvor der bliver stillet krav og virksomheden tør give praktikanten ansvar.
Virksomhederne skal have en plan for ALLE 3-4 måneder - hvad skal praktikanten lave? Praktikanten skal ikke ses som en gratis arbejdskraft til at lave ad hoc arbejdsopgaver. Man vil gerne have noget som er studierelateret, og som får en til at tænke "Det her vil jeg gerne fortsætte med at lave når jeg er færdig/Denne branche vil jeg virkelig gerne arbejde inden for".
PS.: At praktikanten i dette tilfælde skal bruge mere end en måned på at skrive sin opgave er en dårlig undskyldning, og siger noget om praktikantens dispositionsevner end noget andet. En måned er MERE end nok.