Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

7 ting du skal vide før du booker stykgods med en speditør

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 88
Morten Lærkholm Fra  Transporteca Skrevet 17-12-2013 kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 2 person

Undgå de mest hyppige frustrationer i forbindelse med international søfragt ved at besvare disse syv spørgsmål om din afskibning inden du næste gang bestiller international stykgodstransport* hos en speditør:

1. Hvad er størrelsen og vægten af din afskibning? Prisen på stykgods er baseret på vægten og størrelsen af din afskibning, inklusiv kasser, paller eller lignende brugt til at pakke godset forsvarligt. Størrelsen er målt i volumen (kubikmeter) og vægten i kilogram.

2. Hvilken service har du brug for? Servicen afhænger af den kommercielle aftale imellem køber og sælger af godset (Incoterms), og kan for eksempel være dør-til-dør, havn-til-dør eller dør-til-havn, med eller uden tolddeklarering. Køber du f.eks. en varer i Kina på FOB terms, er det typisk en transportløsning fra havn-til-dør inklusiv tolddeklarering i Danmark du skal bruge. Køber du derimod på EXW terms, vil det typisk være dør-til-dør inklusiv export tolddeklarering i Kina og import tolddeklarering i Danmark.

3. Dækker den pris du har fået hele den service du har behov for? Tilbud fra speditører viser desværre ikke altid den totale pris. Hvis prisen du har modtaget ikke dækker hele den service du skal bruge vil du få en yderligere uventet omkostning før du kan få dit gods leveret. Vær opmærksom på at der altid er 7 elementer den internationale transport som der skal afholdes omkostninger til - læs dette indlæg for hurtigt overblik http://www.amino.dk/forums/t/215787.aspx.

4. Er den transit tid du har fået oplyst hele transittiden? Speditører oplyser oftest kun transittiden fra havn til havn (altså den tid som godset tilbringer på et skib). Denne transittid er normalt 10-15 dage kortere end den faktiske totale transittid fra dør til dør. Se beregningseksempel her.

5. Hvem laster bilen hvor afskibningen skal hentes, og hvem losser den hvor den skal leveres? Normalt inkluderer en dør-til-dør løsning ikke den fysiske lastning af bilen som afhenter godset eller losning af bilen som leverer godset. Hvis det ikke er noget speditøren arrangerer skal du måske arrangere palleløfter og hjælp til dette.

6. Har du forsikringsdækning hvis uheldet skulle være ude og godset bliver beskadiget eller mistet? Speditører’s ansvar er begrænset af internationale konventioner og lovgivning. Hvis din afskibning ikke er dækket af din lagerforsikring skal du muligvis tegne en yderligere transportforsikring.

7. Er der ord eller forkortelser du ikke forstår? Der er mange forkortelser og specifikke begreber i logistikindustrien som man ikke nødvendigvis har kendskab til. Hvis du forstår dit tilbud til fulde inden du booker med en speditør kan du senere undgå ubehagelige overraskelser.

*Stykgods er også kendt som LCL (Less than Container Load), og er normalt den mest økonomiske måde at fragte internationale afskibninger i størrelsen fra 1 til 15 kubikmeter som vejer mindre en 10 ton.
Fra København
Tilmeldt 4. Dec 13
Indlæg ialt: 88
Morten Lærkholm Fra  Transporteca Skrevet 09-01-2014 kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere