Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønudbetaling - ApS vs. personligt ejet selskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have udbetalt noget løn til mig selv fra mit ApS, og jeg har sat processen igang med at ændre firma-registreringen, Danløn, etc. Nu slår det mig bare, at da der kun er tale om løn til mig selv som ejer, ville det så ikke være langt nemmere at oprette et personligt ejet selskab, og så skrive en faktura fra mit personlige selskab til mit holdingselskab (og så klarer jeg vel alt det adminstrative via den udvidede selvangivelse)? Er der nogen ”catch” ved denne model? Og hvordan med ATP, feriepenge, etc. – er der noget af det jeg ”sparer” ved at kører det via personligt ejet selskab og den udvidede selvangivelse i forhold til at registrere mit ApS som arbejdsgiver?

På forhånd tak for hjælpen! J

--thomas

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:17

De som vælger DataLøn som lønsystemvil blive hjulpet godt i gang. Hvis man ikke har arbejdet med løn før, er der mange ting at sætte sig ind i. Derfor tilbyder DataLøn et opstartskald, hvor de guider dig igennem de vigtigste ting, så du er klædt godt på til lønarbejde. 

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 09:49

Hej Thomas

Som jeg læser det her, så går den ikke. For det første forstår jeg ikke at du mener der er nemmere den løsning du foreslår, fordi du får flere administrative byrder, regnskab, moms med mere. Derudover så vil der være tale om en form for omgåelse, som SKAT ikke vil acceptere. Realiteten er at du er ansat i dit ApS, og der skal derfor indeholdes skat, og laves normal lønkørsel. Feriepenge kan du dog undgå, ved at du er funktionær ansat. Det var noget andet, hvis du kun arbejdede nogle timer i dit ApS, og også havde timer hos andre virksomheder, så kunne man overveje at lave en virksomhed. Men du kan ikke have en virksomhed, hvis eneste aktivitet er at udleje din arbejdskraft til kun én anden virksomhed.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:02

Jeg tror ikke skat vil acceptere den med mindre du i dit personlige selskab foretager noget der begrunder en helt normal arbejdsindsats som selvstændig virksomhed. Risikoen kunne også være, at det kunne "ligne" et aktionærlån du kamoufleret hev ud.

Er der meget at vinde egentlig. Jeg går ud fra, at du så i det personlige selskab vil opgive tingene korrekt og så kommer du til at betale helt samme skat der, nu bare af overskud, og bliver det en dag over topskat, så skal du til at ha VSO i det for at gøre det langt mere besværligt

Danløn er da noget af det nemmeste. Du kommer til at betale ATP ja, men det er jo dels småpenge dels faktisk til dig selv hele beløbet, og hvis det var for at undgå APT du lod det fakturere fra personlig virksomhed, ville det givet også kunne være strafbart.

Feriepenge er vel heller ikke en udgift, det er jo til dig selv og når du er oprettet som funktionær i danløn kan du jo bare løbende indberette ferie så du afholder 25 dage om året og i slutningen af hvert år sikre at der ikke står ferie tilgode, MEN igen, selv hvis du ikke gjorde det, så er det jo ikke penge der hæves fra dig, de står bare til orientering så du kender din forpligtelse - der hæves ikke noget og flyttes ikke noget til nogen anden konto.

Der hæves KUN din løn, skat og ATP. Du får også en liste til din bogføring til de fleste programmer, så du let kan se hvordan det bogføres

Du sparer således ikke noget men får en ekstra adm. omk. og sikkert klar risiko for bøvl med skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:05

Hej Anders & John,

1000 tak for de hurtige og præcise svar. Det lyder som om jeg er på rette vej med at få udbetalt lønnen direkte fra ApS'et :-)

(det var ikke min mening at omgå reglerne - jeg ville blot sikre mig at jeg gjorde det så let for mig selv som muligt)

Tak!

--thomas

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:39

hej

Har lige være på iværksætter kursus, der fik vi at vide at ved Aps skulle man lave en kontrakt med aps om fast månedsløn , hverken mere eller mindre , bestemt ikke mere, har store konsekvenser 

Med enmands firma kan lønnen varierer fra gode til dårlige måneder .kort sagt 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47

Cleanjensen:

Har lige være på iværksætter kursus, der fik vi at vide at ved Aps skulle man lave en kontrakt med aps om fast månedsløn , hverken mere eller mindre , bestemt ikke mere, har store konsekvenser 

Med enmands firma kan lønnen varierer fra gode til dårlige måneder .kort sagt 

det er ikke korrekt. Det er helt korrekt at man i et ApS får løn, hvilket man slet ikke gør i personlig virksomhed - hvor det man hæver slet ikke påvirker skatten - læs evt om skat i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

For en eneejer af et ApS kan der sagtens aftales svingende løn - eller ingen løn eller kun betales løn 2 gange om året, f.eks baseret på omsætning eller andet, så den kan sagtens svinge. Man kan jo tilmed arbejde helt svingende for sig eget aps, så der er intet krav om fast løn

Jeg er ikke med på hvad de kan ha ment med

Cleanjensen:

fast månedsløn , hverken mere eller mindre , bestemt ikke mere, har store konsekvenser 

- Man skal jo ikke sætte lønnen så højt, at selskabet mister sin kapital eller går konkurs men ellers er der ingen som helst konsekvenser ved svingende indtægt - eller ingen indtægt for en hoved ejer af et ApS. Det lyder som om læreren må ha talt om fastansatte funktionærer f.eks. og ikke om hovedejeren ELLER læreren kan ha talt om at man ikke må tage penge ud - uden det sker som løn - for DET kan ha store konsekvenser hvis ejeren på den måde jo låner penge af sit selskab - det er forbudt - kun løn eller udbytte gælder når der skal penge over til ejer

Enten det, eller du har misset et eller andet, for galt er det i alle fald.

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)