hej Alle, jeg ved ikke helt hvordan man skal bogføre en gave i sit regnskab. Som jeg kan forstå kan man IKKE trække moms fra når det er en gave. Hvis jeg eksempelvis har købt en gave til 125 inkl moms. Skal jeg da i regnskabet bogføre som udgift uden moms , eks. 'Gave' 125 KR , eller skal jeg bogføre 'gave' 100 KR - og ignorere at der er trukket 125 på kontoen og jeg kun bogfører de 100? Altså er nedenstående Bilag 1 eller 2 den rigtige løsning (eller ingen af dem)? DATO BILAG TEKST UDGIFT UDEN MOMS BANK UD 12-12-13 1 Gave 125 125 12-12-13 2 Gave 100 100 Min pointe med at medregne moms i regnskabet er at selvom jeg ikke kan trække momsen fra i ovenstående, er momsen stadig en udgift for mig og bør måske stadig indgå som en udgiftspost... gir det mening? VH en forvirret nystartet :) |
Du bogføre den som bilag 1.
Jeg vil selv bogføre
Kredit bank 125
Debet Gaver 100
Debet Købsmoms 25
Når jeg så aflevere mit momsregnskab sørger du for at sætte 25 kr under salgsmoms. Det er det Skat kalder for udtagningsmoms.