Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af gave... hvad med momsdelen?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Alle,

jeg ved ikke helt hvordan man skal bogføre en gave i sit regnskab. Som jeg kan forstå kan man IKKE trække moms fra når det er en gave.

Hvis jeg eksempelvis har købt en gave til 125 inkl moms. Skal jeg da i regnskabet bogføre som udgift uden moms , eks. 'Gave' 125 KR , eller skal jeg bogføre 'gave' 100 KR - og ignorere at der er trukket 125 på kontoen og jeg kun bogfører de 100?

Altså er nedenstående Bilag 1 eller 2 den rigtige løsning (eller ingen af dem)?

DATO               BILAG        TEKST        UDGIFT UDEN MOMS    BANK UD

12-12-13            1             Gave                    125                        125

12-12-13            2             Gave                    100                        100

Min pointe med at medregne moms i regnskabet er at selvom jeg ikke kan trække momsen fra i ovenstående, er momsen stadig en udgift for mig og bør måske stadig indgå som en udgiftspost... gir det mening?

VH en forvirret nystartet :)

Tilmeldt 13. Dec 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:41

Du bogføre den som bilag 1.

Jeg vil selv bogføre 

Kredit bank 125

Debet Gaver 100

Debet Købsmoms 25

Når jeg så aflevere mit momsregnskab sørger du for at sætte 25 kr under salgsmoms. Det er det Skat kalder for udtagningsmoms.

Tilmeldt 12. Dec 13
Skrevet kl. 09:54

Hej Rolh,

Tak for respons!

Allerede nu kan jeg se at jeg nok ikke var helt specifik nok :)

I mit tilfælde handler det om at jeg har købt en gave i en anden butik (blomster + chokolade) som jeg vil give til en forretningsforbindelse/kunde. Gælder samme bogføringscenarie stadig?Elelr er det så kun 25% af den samlede udgift jeg kan fradrage?

Udtagningsmoms er vel mest i relation til hvis man giver sit personale (eller sig selv) en gave fra butikkens varelager tænker jeg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22

gaver til eksterne har 0% fradag i moms og kun 25% af udgiften som skattefradragsberettiget udgift

Du bogfører med andre ord 100% af gavens værdi (inkl. moms) og bogfører uden moms så hele prisen er ren udgift.

Når skatteåret er slut, så er det, at du skal lave forskel mellem driftsresultat og skatteresultat.

Dit driftsresultat er jo inkl. alle de penge gaven har kostet dig, MEN da du kun må trække 25% af hele beløbet fra skattemæssigt, så skal du korrigere dit driftsresiultat ved at lægge de 75% af gavens værdi TIL dit driftsresultat, og så har du det resultat du skal skrive ind i selvangivelsen som skattemæssigt resuiltat

Dette er måden i forhold til mange ting, repræsentation, rejse betalt med kunder, receptioner - visse reklame art (over 100 kr),

Man kan med vi rette mene, at det er besværligt med EN gave til 125 kr, specielt i personlig virksomhed, hvor jeg rent ud sagt ville tage den personlige muldvart frem i lyset og betale gaven personligt for at slippe for en enkelt post der skal reguleres. 

Det er typiske poster for skat let at fange ved kontrol - gaver o.l. så man skal ikke springe over hvor gærdet er laves, men lave korrektionen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Dec 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:45
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 13
Skrevet kl. 16:23

Mange tak til jer begge for links og råd. De par småbeløb jeg har til gaver gider jeg ikke spilde tiden på.

De bliver bogført som privatudgift - så er jeg ude over de bekymringer!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)