Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeres rådgivning om printer løsninger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for jeres hjælp omkring printer løsninger til home brug.

Den skal bruges til:

Skole projekt opgaver, regnskab, eventuelt billeder hvis muligt, dog ikke nået ultimativt krav.

Jeg har kigget nærmere på forskellige printer typer:

*Sort/hvid laser printer.

*Farve laser printer.

*Inkjet farve og sort/hvid printere.

*All In One løsnings printer scan/print/kopi.

Jeg er blevet anbefalet rundt omkring, at kigge på en Laser printer fra en af følgende producenter:

*Brother

*Canon

*Samsung

Fordel som jeg ser det:

*Længere levetid af laser printer patron end med inkjet patroner og andre typer.

Laser printer har ikke samme problem med blæk indtøring i dyserne, ved perioder hvor printeren ikke bliver brugt.

Ulempe:

Laser printer patroner kan være dyrt i indkøb fremfor inkjet patroner.

Skal man have en laser printer med farve og ikke kun sort/hvid så kan det hurtigt løbe op i 2000 kroner for et nyt sæt patroner.

Hvad ønsker jeg hjælp til:

Jeg vil meget gerne have jeres hjælp til for modeller som er pris venlige, og som har billige patron løsninger til.

Jeg er stadig meget i tvivl om det skal være ren sort/hvid løsning eller med farve også.

Og om det kan betale sig at undværer en scanner også, da jeg ikke har set nogen laser printer indtil videre med scanner/kopi funktion.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 19
Fra  CompuSolutions Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Du har da godt nok alle muligheder i spil her :-) (og jo, man kan sagtens få farvelasere med scanner og kopi, men de er ikke helt billige)

Det vigtigste er at du gør op med dig selv hvad du skal bruge den til, samt hvor meget den skal bruges.

Du skriver i starten af den gerne må kunne udskrive billeder, men i slutningen skriver du at du overvejer om det skal være en sort/hvid printer.. Og så er billeder jo ikke en mulighed.

Det er korrekt at som tommelfingerregel er laserprintere billige at bruge end inkjet printere, men der findes altså også inkjet printere som er ligeså billige i brug. Som udgangspunkt er lasermaskiner lavet til "business" brug, og inkjet maskiner er til "consumer" markedet.

Jeg er udlært indenfor IT branchen, og har arbejdet i den siden (har i dag min egen IT virksomhed), og som jeg læser din tekst og behov, så er jeg direkte uenig i de råd du åbenbart har fået andre steder fra.

Hvis jeg har forstået dit behov korrekt så skal du bruge den til skoleopgaver, alm. privatbrug og evt. til at udskrive lidt i en mindre virksomhed??

Hvis det er korrekt (og hvis du skal printe under 1000 sider om måneden), så ville jeg til enhver tid anbefale dig en inkjet maskine. Det er dog vigtigt at du ikke bare går i fx Elgiganten og køber en maskine til 399,-... Du skal vælge en Canon eller en HP med separate farvepatroner (fx den ny HP officejet Pro 8600 serie... en all-in-on print/scan/kopi som er ligeså billig i brug som laser), og jeg vil tror den de fleste steder koster ca. kr. 1200,- ex moms.

Nu ved jeg jo ikke om den skal stå derhjemme eller på et kontor, men hvis du vælger en laserprinter så skal du huske på:

- De er fysisk større en inkjet maskiner

- De larmer (også i perioder når de ikke er i brug)

- De lugter temmelig meget når de bliver brugt (det er jo pulver som bliver brændt ind i papiret)

Der findes jo masser af modeller på markedet, så hvis du evt. kan være lidt mere specifik omkring dit behov og forventede forbrug, så hjælper jeg gerne med at finde den bedste løsning for dig.

Du kan evt. sende mig en mail på mj@compusolutions.dk

Med venlig hilsen

Martin Jensen

Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et svært valg, men jeg tror det skal være sort/hvid, da farve patroner til laser printere er for dyrt i længden. Hvorfor skulle en billig en i en af de forskellige it butikker ikke være ok?

Er standarden ikke efterhånden blevet så god selv i de billigere modeller.

Jeg fik fortalt at man var tvunget til at skifte alle patroner ud når der var en farve patron som ikke virkede, og de er voldsomt dyre når alle skal udskiftes, så det er vist ikke løsningen.

Det skal kun være til hjemmebrug, behøver ikke være den helt store industri model.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg tror der lige er nogle myter og rygter som skal afmystificeres.

- Laserprintere lugter i dag ikke nødvendigvis mere end blækprintere.

- Blækprintere, hvis du printer meget på dem, vil også lugte. Men de to typer printere lugter forskelligt.

- Nogle laserprintere larmer mere end blækprintere - men der er også mange blækprintere som larmer mere end laserprintere.

- De fleste blækprintere i dag kører med minimum 4 blækpartroner. Derved skal du kun skifte den der er løbet tør og ikke som i "gamle dage" (2-4 år siden) hvor CMY var samlet i én toner og sort sad for sig selv. Dog kan du stadig købe enkelte printermodeller med CMY samlet i samme toner - undgå dem generelt.

Ud fra min erfaring (og den er baseret på rigtig mange forskellige typer printere siden blæk og laserprintere overhovedet kunne købes) og ud fra det behov du har beskrevet, så vil jeg sige at du er lige godt stillet om det er en blækprinter eller en laserprinter.

At købe en sort/hvid laserprinter giver lige så lidt mening som at købe en ren sort/hvid blækprinter i dag - med mindre du er 100% sikker på at du aldrig får brug for farverne. Ellers så køb en farveprinter, hvad enten det er blækprinter eller laserprinter.

Laserprinterne har i dag 4 separate tonere (og hvis du mod alligevel skulle finde en med CMY samlet i én toner, så lad være med at købe den model).
Så hvis du udelukkende printer sort, så vil den også kun bruge den sorte toner - hvis du vel og mærke har valgt det i printerindstillingerne. En del printerdrivere gør det at de bruger en lille smule af farverne sammen med den sorte farve, selvom der kun er sort tekst. Det kan du på næsten alle printere (blæk eller laser) vælge at slå fra, ved at vælge at køre med ren sort/hvid ved udskrivningen.

Sådan som markedet ser ud lige nu og her, så vil jeg anbefale dig at købe en farve-laserprinter.
Om det så skal være en Canon, Epson, Minolta, HP eller andet mærke, det er mere et smags-spørgsmål (og delvist religiøst).

Du skal være opmærksom på at ved næsten alle laserprintere (også selvom de er de større professionelle), så holder de tonere, som følger med i printere ved købet, ret kort tid. Men når du køber nogle nye, så holder de typisk til 3-4 gange så meget print end de tonere som var med i printeren.

Blækprintere starter ved et noget lavere prisniveau end laserprintere - og tonerne til blækprinterne er også en hel del billigere.
Men tonerne i laserprinterne holder også til mange flere udskrifter end i blækprinterne.

For et års tid tilbage lavede jeg en test i MediaMouse, blot for at bekræfte over for mig selv, at blækprintere stadig ikke var billigere i drift.
Jeg tog en ny Epson Stylus (jeg kan ikke huske modelnummeret) netværksprinter og sammenlignede med en ny HP Laserjet 200N. Basalt set tror jeg det kunne have været hvilken som helst blækprinter og laserprinter i matchende kaliber. Vi har nogle forskellige test-dokumenter i MediaMouse og jeg kørte et ark som printede 10% Cyan, 10% Magenta, 10% Gul og 10% Sort - det vil sige 40% total farvedækning over arket. Jeg printede samme dokument i begge printere indtil den første printer løb tør - hvilket logisk nok var blækprinteren. Den første toner der løb tør var den Magenta og ret kort tid efter den gule. Jeg skiftede tonere i blækprinteren indtil laserprinteren løb tør på den første farve (den sorte toner). Resultatet var at jeg i rene tonere i blækprinteren på det tidspunkt havde brugt hvad der i penge svarede til et komplet sæt af 4 nye tonere til laserprinteren - men den var så kun løbet tør for den sorte toner på det tidspunkt.
- Og så var der lige detaljen med at det var en ny laserprinter og de tonere som fulgte med. Hvis jeg havde lavet testen med nogle helt nye udskiftede tonere i laserprinteren, så havde jeg formentlig kunne printe 2-3 gange så mange ark før den første toner løb tør i laserprinteren. Hvilket jo så ville have været ensbetydende med at jeg skulle have skiftet endnu flere tonere i blækprinteren.

Så ud fra det vil jeg, selvom nogen måske mener det modsatte, mene at laserprintere er mest økonomiske i brug. I hvert fald regnet på tonere. 

Jeg vil dog sige, at hvis du vil kunne udskrive flotte fotos på printeren, så er en laserprinter IKKE det rigtige valg. Du vil på ingen måde kunne få en laserprinter til et jordnært prisniveau, som kan levere fotorealistiske prints på samme måde som en blækprinter kan. Men det er så det. Hvis dette ikke er nødvendigt for dig, så kan laserprinteren løse resten af dine behov.

/Jesper

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig med Jesper. De test vi har udført, der er laserprinter absolut billigst i drift over flere år. Udskrifter, når det gælder almindelig dokumenter er ofte også bedre, f.eks. kan blækket tværes ud, hvis man har fugtige fingre, det sker ikke med laserprint.

Blækprinteren er bedre til billeder, men farvelaserprintere udskriver også billeder i et højt niveau.

Hvis man vælger laser, så skal man ved køb af patroner være opmærksom på side antallet den kan skrive. Det er muligt at få patroner til en lille merpris, som skriver næsten dobbelt så mange sider. Det gør økonomien helt anderledes.

Har du evt. set på LED printere ? Det er sådan en næsten laserprinter. Brother og OKI har dem blandt andet....

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)