|
Hej med Jer jeg står overfor at skulle starte min egen lille hundelufter virksomhed op i starten af 2014, en personligt ejet virksomhed. Til at udføre/holde styr på en endog meget stor del af arbejdet (fakturering, kalender etc) påtænker jeg at købe en ipad til formålet. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt jeg kan trække udgiften(købet) til Ipad´en fra? Og hvad med det dertil hørende mobildata-abonnement? Selv om jeg primært vil bruge den til erhverv, kommer jeg jo nok også til at bruge den privat en smule. det samme kan i øvrigt siges om min telefon, som jeg dog ikke skal ud at købe. Er der særlige faldgruber det er værd at være opmærksom på? Jeg har prøvet at google mig frem til svarene, men bliver mere forvirret end afklaret. Håber i kan hjælpe! Mvh Nikolai |
ja i det omfang din ipad anses for nødvendig for dig i din virksomhed. Du skal naturligvis gerne ha noget indtægt så det ikke bare ender med at være en hobby med hundeluftning for så kan moms jo undre sig hvis du køber ipads og andet og bare tjener nogle få kroner. Hundeluftning og momsregistrering må godt betyde, at det er noget du satser på en egentlig indtjening i, og du skal jo så nu også lægge moms på al hundluftning - er det virkeligt en god ide?
Jeg ville nok blive overrasket hvis en ung hundelufter lagde moms på fakturaen for min hundeluftning, da private jo ikke kan trække den moms fra nogen steder. Omvendt, hvis du regner med at omsætte for over 50.000 kr på hundene, så SKAL du momsregistreres
Hvis du ikke er registreret med moms og skal drive det som egentlig virksomhed, så vil jeg bestemt ikke mene du kan købe ipad til hundeluftningen - men igen kan det afhænge af indtjening. Jeg tvivler dog det ville blive godkendt som udgift i den sammenhæng uden virksomhed
Momsen - hvis du er momsregistreret hundelufter skal du dele så du kun trækker moms fra af den % du anvender i firmaet - og vær realistisk her så du ikke skal slås med skat om den slags små sager
Momsen på telefon abonnement skal også deles i firmadel og privat del på samme måde
Dette er vigtigt så læs dig ind på hvordan her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html
Hvis du lader virksomheden betale telefonabonnement skal du lægge 2.600 kr på din selvangivelse i personlig indkomst for skat af fri telefon fra 1/1-2014 (2.500 per år for 2013) så det er kun godt hvis du har abonnement over 2-2.300 kr per år
vh
Bliv gratis medlem