Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken virksomhedstype

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hinnerup
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Jysk Auktionshus Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt i tvivl om jeg er på vej til at gøre det rigtige. og håber et par af jer vil bekræfte, eller evt. komme med kommentarer om andre muligheder.

Jeg starter på massageuddannelse i januar og forventer at være færdig med grundudd. lige inden sommerferien.

Planen er at jeg vil bygge forretningen stille og roligt op. Jeg har tiden ved siden af mit normale job, og jeg tjener nok til at jeg ikke har behov for at trække penge ud til løn. Desuden er planen at supplere massagen med personlig træning og evt. et ben eller to mere. Jeg vil helst kører hvert ben af forretningen under sit eget momsnummer og virksomhedsnavn.

Med disse oplysninger er tanken, at benytte mig af den nye virksomhedsform IVS og starte med at oprette massagefirma og holding. Efterhånden som jeg tjener penge i massagefirmaet, vil jeg beholde alle pengene der indtil jeg når en egenkapital på 50k og så lave omdannelse til APS. Derefter overfører til holding og omdanne dette til APS også, når kapitalen når 50k. De to andre ben er planen at jeg også, når tid er vil oprette som IVS under holdingselskabet og også her opspare til jeg når kapitalgrundlaget på 50k.

Skal jeg ikke oprette holdingselskabet med et lidt større kapitalgrundlag fra starten, så jeg kan koble flere 1,- IVS selskaber på det, inden jeg omdanner til Aps? Tænker at jeg f.eks kunne starte holding med en kapital på 4000,- så er der både til stiftelsesomkostninger og kapitalgrundlag nok til at starte flere IVS med kapital på en krone inden jeg omdanner til APS?

Kan man evt. oprette med en kapital på 500,- og så låne selskabet nok til at betale stiftelsesomkostningerne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:03

Det er jo lidt det med IVS - troen på at 1 krone giver ret meget mere end 1 krone. Du kan godt betale stiftelsen selv og nøjes med 1 krone - men hvor meget selskab du kan drive for 1 krone uden hurtigt at være ude i, at der ikke er kaptial nok til at sikre eventuelle kreditorer.

Jeg ville heller ikke rode med flere selskaber som du beskriver det- alle selskaber giver regnskab og administration og for at give massage og træning, er det for mig et totalt overkill at opbygge et konglomerat af virksomheder - holding selskaber og hvad ved jeg

Før afdelingsregnskaber i stedet, det er langt lettere.

Jeg ville smide 50.000 kr i projektet og starte direkte i ApS - alle ændringer fra et IVS til ApS vil komme til at koste en del penge til vurderingsmand der skal garantere værdierne - og jeg ville nøjes med ET selskab. Læs evt

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html

Der er i øvrigt ikke skattefradrag for stiftelsesomk. bare så du er med - dog for momsdelen - du må gerne låne selskabet alt det du vil, bare ikke selv låne af selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 14:14

Hej Martin

Jeg vil holde med John, en virksomhed må være nok.

Hvis du kommer frem til at du kan nøjes med en virksomhed, så vil jeg foreslå dig at se på en enkeltmansvirksomhed, den er stort set gratis at starte, dermed får du bedere råd til inventar og andet som skal bruges i opstarten

En enkeltmandsvirksomhed i virksomhedsskatteordningen kan stort set det samme som et Aps når vi snakker det rent skattemæssige.

Det er kun på sikkerheden at et Aps vil stille dig bedere, men da du giver udtryk for at du ikke skal ud og låne penge, men starter op for egne midler mener jeg ikke at risikoen er stor for dig.

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Elsager Bogføringsservice

Fra Hinnerup
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 53
Fra  Jysk Auktionshus Skrevet kl. 14:14

Ville med flere selskaber sikre, at ingen trækker andre med, hvis noget går galt i fremtiden. Vil også gerne opbygge en formue i holdingselskabet, da der måske dukker opstartsvirksomheder op, som jeg gerne vil investere i. Kan godt se pointen i afdelinger i stedet for selskaber.

For mig virker det lidt overkill, at skulle smide 50k til oprettelse, da jeg ikke skal bruge en krone til opstart udover stiftelsesomkostningerne. Så vil jeg hellere bruge indtjeningen til at opbygge kapital.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:18

tja - mange køber aktier for 50.000 kr i deres lokale bank, jeg synes det er nok så sjovt at købe aktier i en selv og hvorfor du skulle ha risiko for at det ene trækker det andet med ned, som du beskriver det, fatter jeg ikke helt. Du skal ikke regne med bankkredit og andet uden du selv garantere i et IVS (eller APS)

Du skal også huske at indtjening til at opbygge kapital er beskattet indtjening - de 50 t vil derfor altid være selskabsbeskattede først og jeg tror du vil se, at hver ændring fra ivs til aps kan koste alt fra 5-10.000 kr ink fuld garanteret - lovkrævet - revision af værdier

vh

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 23:29

Martin Olesen:

Ville med flere selskaber sikre, at ingen trækker andre med, hvis noget går galt i fremtiden. Vil også gerne opbygge en formue i holdingselskabet, da der måske dukker opstartsvirksomheder op, som jeg gerne vil investere i. Kan godt se pointen i afdelinger i stedet for selskaber.

For mig virker det lidt overkill, at skulle smide 50k til oprettelse, da jeg ikke skal bruge en krone til opstart udover stiftelsesomkostningerne. Så vil jeg hellere bruge indtjeningen til at opbygge kapital.

Der er stor mistillid her på Amino hvergang nogle spørg til IVS.

Man er bange for at det bliver et selvskab form som får mange konkurser. Det har det bare ikke gjort i andre lande i EU. Men det gjorde ApS den gang at man kunne oprette et for 30.t.kr. Men der er også lavet mange regler efterfølgende som jo også gælder mini ApS som IVS er.

Nu må nogle rette mig hvis jeg siger noget forkert. Hvis manden vil starte et IVS og så når han har skabt midler til at lave oprette et ApS oprette dette med midler fra IVS også omdanne IVSet til et Holding selvskab. Og holding selvskabet kan jo være et IVS i alt fremtid. Der er jo ikke nogle krav til at man skal lave sit IVS om til ApS Man må bare ikke betale udbytte før det er min 50.000 i midler i IVS.

Og hvis man ikke skal have krediter eller kun ønsker at virksomhed hvor man betaler alt kontant så er der vel ikke noget gjort ved at lave et IVS. Ud over at det vil være et dårlig selvskab form hvis der kommer et betydelige antal flere konkurser ved IVS end ved ApS.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:32

der er ikke krav om omdannelse, hvis ikke man vil, blot kan man ikke udlodde - og dermed bliver holding måske mindre aktuelt i IVS

Min "modstand" mod IVS har intet med konkurser at gøre. Den udspringer udelukkende af det forhold, at man dels næppe kommer ret langt for 1 krone og ganske hurtigt vil opleve, at man i en opstartsfase ikke kan ha orden i kapitalberedskabet, hvorved man risikere at overtage risikoen personligt, når man stifter gæld man måske burde ha kunnet indse man ikke kunne dække ind.

Du kender det lidt fra ApS hvor der skal ledelseserklæringer til når kapitalen falder til under 62.500 (frem over 25.000 mener jeg). , at Den situation er man næsten i dag 1 hvis stiftelsen koster mere end 50 øre.

Dertil, at jeg forventer banker og måske en del kreditorer, vil stille krav om selvskyldnerkaution til IVS, hvorved fordelen ved selskabsbeskyttelse formindskes - og så kunne personligt selskab ha fordele i form af fradrag i anden personlig indkomst ved underskud i en opstart, hvilket mistes ved IVS lige som administration/regnskab i IVS er mere krævende end for det personlige selskab

Som du skriver, hvis man ikke skal ha kredit og betaler alt kontant - ja så spørger jeg, hvorfor så ikke personlig virksomhed med mindre ens forretning byder på stor risiko, så er personlig virksomhed jo gratis, lettere administreret og op til topskat mindst lige så fordelagtigt og med underskuds fradrag direkte

Der kræves vurderingsmand/revisor der skal tage ansvar for vurderingen ved omdannelse, hvilket let vil koster 5-10.000 kr hvis man vil omdanne til ApS - og som du er inde på Lykkebjerg, det omdømme som formen har - google "fattigmandselskab"

Det er således ikke konkurs eller svindel jeg frygter, og der kan sagtens være konkrete grunde til at vælge præcis IVS from for personlig eller ApS, specielt for helt unge og for mig at se specielt også som erstatning af I/S med den kedelige solidariske hæftelse. KUNNE man skaffe 50.000 kr ville jeg dog klart vælge ApS

Lidt sjovt, at mange voksne gerne vil ha penge i obligationer og aktier og sparer op til pension - men når det kommer til deres egen virksomhed - så synes de investering i anparter er en omkostning. Jeg ville da mene, at der har man langt større indflydelse på at kursen stiger langt mere end den måske gør i mange andre selskaber, og det var vel ikke den værste del af en pensionsopsparing at ha stærkt stigende aktier/anparter i egen virksomhed, så HAR man midlerne, ville jeg vælge ApS

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)