Fra startvaekst.dk
Hvis der er tvister mellem sælger og køber, er det loven i det land, hvor virksomheden er etableret, der skal bruges.
Afsenderlandsprincippet - hvor hører virksomheden hjemme
Hvis du har en virksomhed, der handler på nettet, er virksomheden ikke nødvendigvis placeret der, hvor den etablerede teknologi befinder sig. Virksomheden er derimod placeret der, hvor den udøver sin erhvervsmæssige virksomhed. Det vil altså sige, at hvis du har en forretning i Odense, men du har forretningens hjemmeside liggende på en server i Tyskland, så skal du følge dansk lovgivning, når du sælger varer på nettet.
Fordelen ved afsenderlandsprincippet er, at virksomheder, der handler med flere lande inden for EU, ikke skal overholde hvert enkelt lands lovgivning. Ulempen ved afsenderlandsprincippet er, at virksomhederne i de lande, der allerede i dag har en skærpet lovgivning på et bestemt område - som fx Danmark på markedsføringsområdet - mister en konkurrencefordel i forhold til virksomheder i visse andre lande.
------