Hej, Nu har jeg læst og læst og læst og næsten ikke lukket et øje, har selv (syndes jeg) godt styr på alt andet undtagen alt det med skat. Jeg kan bare ikke blikke igennem ligemeget hvad jeg læser af guids. Jeg vil komme med et eksempel og håbe på i kan svare på det. "Jeg har en selvstændig virksomhed som sælger Skruetrækker til forskellige firma. Jeg har en kontrakt med dem og tjener hvert måned 5.000 Kr pr firma og jeg har 2 Kontrakter" Hvis jeg ikke har nogle faste udgifter, hvad skal jeg så betale skat af moms og alt det der. I må have mig meget undskyldt men kan på en eller anden måde bare ikke forstå det. På forhånd tak! |
Du skal fakturere med moms når du er momsregistreret men den moms kan køberne jo trække fra, så vi må her sige, at du fakturerer (ikke tjener men sender faktura) for 5000 kr plus moms = 6250 kr per kunde eller i alt 12.500 kr inkl. moms
Momsen på 2.500 kr indberetter du og indbetaler til skat/moms. Tilbage har du 10.000 kr uden moms, og det er så din omsætning. Nu har du vel købt de skruetrækkere og den pris har du betalt købsmoms på. Vi siger du har købt dem for 4000 kr + moms 1000 kr = i alt 5000 kr
Købsmomsen trækker du fra salgs momsen det betyder moms - salgsmoms 2.500 kr minus købsmoms 1000 kr = 1.500 kr du skal betale i moms
Du solgte uden moms for 10.000 kr og købte uden moms for 4.000 kr - du har TJENT 6.000 når du ikke har andre omkostninger og de 6.000 skal du betale skat af, og kommer de på toppen af din indtægt så regn 45% af de 6000 kr i skat
Jeg er ikke overbevist om, at du ellers har check på alt, for det her med at forstå at moms slet ikke er en del af resultatet og hvordan man ellers betaler skat, er næppe det eneste du vil opdage du mangler. Prøv at se om der er noget i min INDHOLDSFORTEGNELSE som har masser af links til alt muligt om at stifte virksomhed, hvordan man beskattes i en virksomhed, hvordan man importerer og hvad der er for regler om told og importmoms og en masse andet, og giv dig tid til at læse og forstå mere, så du ikke kommer i vanskeligheder.
Læs også nyt indlæg om moms og skat for begyndere i nye virksomheder her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html
(eller skaf en ekstern bogholder der kan hjælpe med regnskab og moms for ret små penge via internet)
vh John H