Hej, Jeg har et (lille) firma der sælger en online tele-ydelse til hele verden. Nu er jeg blevet kontaktet pr. mail af en der hævder at representere nogle investorer og som måske vil købe mit firma. Nogle ideer til hvordan jeg kan sikre mig at det ikke bare er en konkurrent der fisker efter financielle informationer? Følgende advarsels-klokker ringer allerede: 1) Hun kontaktede mig pr. email på den generelle support mail. 2) Giver kun sit fornavn og vil gerne Skype chatte (hvorfor ikke pr. telefon?) 3) Ved skype chat, kunne hun ikke voice/video men kun tekst-chatte. hmm. 4) Spurgte om baggrunds-info men fik kun et firmanvn på et af de paraply-firmaer hun er, eller har været, involveret i. Hjælper mig ikke synderligt. Der er ikke nogen website, men fant det i firmaregistret og derved en adresse og på google maps ligner det en alm. lejlighed i et alm. boligkvarter. 5) Lød overrasket over at jeg spurgte om hendes fulde navn. Fik det, det er Russisk. Spurgte om hun opererer ud af UK (står der i hendes skype profil) men så blev hun vag og sagde at firmaet gør, men de har folk over det hele. 6) Hun spurgte ret hurtigt ind til hvad omsætning jeg har, og nævnte at investorer mest er interesseret hvis det er over x$. Jeg sagde kun vi ligger under det beløb, men hun pressede på for noget mere præcist alligevel fordi 'investorerne er mest interesseret i etablerede firmaer'. Eneste positive er han hun chatter godt/perfekt engelsk og bruger lidt investor ord som VC, seed capital osv. Er jeg for paranoid? eller? Jeg har googlet hendes navn, men det er for almindeligt til at det hjælper mig synderligt. Nogle der har været i samme situation? |
Jeg tror efterhånden at jeg på daglig basis modtager disse henvendelser, både på mail, men også på Linkedin.
Det er både folk der vil være partnere i mit firma, eller uden videre give mig partnerskab i gode velkonsoliderede virksomheder mv.
Det er kun dig der kender email korrespondancen og kun din mavefornemmelse, der kan fortælle dig om det virker reelt. Men jeg kan sige dig, at sådanne henvendelser hurtigt bliver kasseret hos mig!