Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til dilemma

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 03:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Ja, jeg står her med lidt af et dilemma.

Jeg står og har en masse ideer og projekter jeg gerne vil have levet ud i livet, men samtidig strammer presset på fra videreuddannelse. Jeg vil rigtig gerne på CBS til efteråret (altså 2008), og jeg overvejer kraftigt at tage en såkaldt HHX-fagpakke på Niels Brock til foråret, hvor jeg vil få det væsentligste stof fra hele HHX-uddannelsen på 6 måneder, hvilket vil styrke mine kompetencer og muligheder for at komme videre ind på en længere videregående uddannelse på CBS.

Samtidig, har jeg en kammerat som var i Thailand i foråret, hvor han mødte to australske piger, på hhv 22 og 23 år, som han faldt i snak med en aften. Han fandt ud af, at de begge arbejdede på en såkaldt "SuperYacht" - altså, en yacht (skib), hvor de havde tjanser som bartendere, tjenere, piccoliner og generel opvartning af besætning og gæster. Hertil skal tilføjes, at en såkaldt superyacht, åbenbart ikke er et regulært krydstogtsskib, men "blot" et mindre skib, ejet af én eller flere personer, til privat forbrug. I deres tilfælde, lejede ejeren dog båden ud til mennesker med pengepungen i orden, og de to tøser havde arbejdet i branchen i små 2-3 år. Min kammerat fik spurgt dem om hvordan og hvorledes ansættelsesforhold og løn forholdt sig - hvorefter han fik sig et chok. Pigerne tjente små 5000 dollars om måneden i fast løn og sideløbende mellem 400-1000 dollars i drikkepenge om ugen - så for lige at lave et hurtigt regnestykke, så havde de en fast månedsløn på små 25.000kr og sideløbende mellem 2000 - 5000kr om ugen i drikkepenge. Hertil skal man jo lige huske, at man befinder sig på en båd hele tiden, så mulighederne for at bruge penge er minimale, da man sejler i et par uger og så lægger man i havn et par dage eller uger, og derefter sejler videre. Den ene af pigerne var ved at spare sammen til en lejlighed og den anden var ved at spare sammen til at starte sit eget tøjmærke - alligevel ikke økonomiske småting vi snakker om.

Min kammerat og jeg har så videre undersøgt sagen, og funder ud af at hans kusine på Island har en veninde som også gør det, og en af min storesøsters veninder har også gjort det i to år, så det er åbenbart ikke kun noget man kan "down under".  Vi har fået en email fra dem, om et firma i Stockholm hvor man kan tage et basis-kursus til 7.200kr som er påkrævet for at få job ombord på en privat yacht.

Dilemmaet ligger så i, at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal vælge. Normalt er jeg utrolig beslutsom, og kan efter kort tid og analysering af to problemstillinger træffe en beslutning, men lige netop denne gang kan jeg simpelthen ikke få regnestykket til at gå op.

Min kammerat skal spare 100.000kr op til en elektronisk musikuddannelse i London, så han er selvfølgelig højt motiveret og har derfor spurgt mig, om ikke vi skulle tage kurset til november i Stockholm, og efterfølgende forsøge at finde et job et halvt eller helt år. Derved ville man jo komme ud at rejse og samtidig tjene en solid omgang penge til at starte et af mine utallige projekter jeg så gerne vil igang med, så jeg slipper for at tilspørge banken om økonomisk hjælp, hvilket jo altid er rart.

Problemet er bare, at jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal vælge. Jeg er 21 år skal det lige siges, og jeg føler personligt at jeg gerne vil igang med noget seriøst uddannelse eller projekt henover vinteren, men på den anden side vil jeg jo også gerne ud at rejse, se verdenen og samtidig tjene penge på det, inden jeg påbegynder videre uddannelse, for det er jo nu i denne alder, at det er sjovt at gøre netop sådanne ting?

Skal man være "fornuftig" og vælge at supplere sin gymnasielle eksamen med en handelseksamen med henblik på videreuddannelse på Copenhagen Business School til efteråret og forsøge at springe ud i iværksætterdrømmen og starte et af sine projekter op?

Eller skal man vælge at tage ud at sejle, opspare en masse penge og "udskyde" uddannelse og projekter til næste år, med risici for at andre skulle komme en i forkøbet med ideerne? 

En eller anden - hjælp mig, kom med nogle vise ord, for jeg sidder inderligt fast i denne her, og dilemmaet har vitterligt hængt over hovedet på mig i en måneds tid nu, og det er på tide at træffe en beslutning.

Håber på hjælp

På forhånd tak

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:05

Hvor svært kan det være? Tag dog afsted!

1. Det er ikke bare et sabbatår, du kan tjene en god del penge samtidig med at du får set nye dele af verden både geografisk og socialt - ikke nogen dum ting!
  2. Du kan rejse nu og uddanne dig bagefter - det omvendte duer ikke
  3. Nyd nu for f.. at du kun er 21! Du skal nok nå livet alligevel...

Spøg til side: jeg kan selvfølgelig godt se dilemmaet, men når man sidder som 40årig er der altså mange ting man gerne ville have gjort anderledes uanset hvor fornuftigt det så ud dengang. Jeg nåede aldrig ud før der pludselig var både kone og børn og tage hensyn til (den del fortryder jeg dog ikke!), så gør det imens du kan det; inden du har en masse andre forpligtelser at tage hensyn til.

Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 08:08

Følg dit hjerte og ikke nødvendigvis din hjerne. Hvis jeg var dig og var helt foruden forpligtelser osv., ville jeg uden tvivl vælge eventyret. Uddannelsen kan vente. Du bliver også glad for pengene når du først begynder at uddanne dig!

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 08:10

Hej DJB

Jeg arbejder jævnligt med folk der skal træffe svære valg. Det være sig på både chefniveau, samt på det mere personlige plan.

Svaret kan jeg desværre ikke give dig, men jeg vil meget gerne give dig noget proffesionel sparring, så du selv kan finde den beslutning, der er rigtig for dig.

Jeg sender dig lige en pm.

/skou 

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 23:07

Uffe Fey / Idenion:

Følg dit hjerte og ikke nødvendigvis din hjerne. Hvis jeg var dig og var helt foruden forpligtelser osv., ville jeg uden tvivl vælge eventyret. Uddannelsen kan vente. Du bliver også glad for pengene når du først begynder at uddanne dig!

Det lyder så cliché at sige, men normalt plejer man også at have den indre stemme, eller følelsen af hvad hjertet siger, det er ganske korrekt. Normalt lytter jeg altid til den, og træffer beslutninger udfra det uden tvivl. Men den er der simpelthen bare ikke denne gang, jeg ved ikke hvad der foregår. Det er dét som skræmmer mig så uhyre meget, hvilket også er grunden til at jeg simpelthen går "public", for jeg er personligt helt på herrens mark, hvor dumt og teenage-agtigt det så end lyder.

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 23:09

skou:

Hej DJB

Jeg arbejder jævnligt med folk der skal træffe svære valg. Det være sig på både chefniveau, samt på det mere personlige plan.

Svaret kan jeg desværre ikke give dig, men jeg vil meget gerne give dig noget proffesionel sparring, så du selv kan finde den beslutning, der er rigtig for dig.

Jeg sender dig lige en pm.

/skou 

Hej skou.

Jeg vil meget gerne ta imod din hjælp, det lyder interessant. Send mig en PM, for jeg har ikke modtaget noget endnu? 

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 00:34

Dette skal selvfølgelig ikke betyde, at jeg ikke er interesseret i at høre andres mening skal det lige siges.

Har folk bidrag til emnet, så sig endelig frem!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:52

Du søger et rationelt svar på et irrationelt spørgsmål.
Du forsøger i et vist omfang at stille det rationelt op: Penge+oplevelse vs. Uddannelse.
Men dit dilemma ligger ikke på det rationelle plan. Derfor er din opstilling af eventuelle +/- lister helt overflødig.
Irrationelle spørgsmål kræver irrationelle svar. Du skal ned og mærke dine følelser.
- Hvorfor vil du gerne afsted?
- Hvad afholder dig fra at gøre det? - angst, hjemvé, utryghed?

Du skal ikke lytte til, hvad andre siger - du skal finde dine egne svar.

God fornøjelse (og god tur - for det tror jeg det ender med)

Hans

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 07:59

Hej DJB

Jeg ved ikke lige hvorfor det ikke lykkes for mig at sende dig en PM, men du kan lige prøve at ringe til mig på telefon 21 66 63 66, så finder vi ud af noget.

/skou 

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 16:24

skou:

Hej DJB

Jeg ved ikke lige hvorfor det ikke lykkes for mig at sende dig en PM, men du kan lige prøve at ringe til mig på telefon 21 66 63 66, så finder vi ud af noget.

/skou 

Super Betina.

Jeg er lige på arbejde nu her fra 16-22:30, så skal vi ikke aftale, at jeg giver dig et kald i morgen torsdag?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)