Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vælge Personlig ejet eller APS fra start?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Midtjylland
Tilmeldt 12. Dec 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen!

Jeg sidder her og overvejer, skal man vælge at starte med personlig ejet eller skal man vælge APS med det samme?

Det jeg gerne vil er Køb/Salg, så tænker lidt at jeg "sagtens" kan starte som personlig ejet og når der så er noget omsætning eller jeg finder ud af at det fungere sku, så kan man konvertere til APS, eller er det for krævende og så kan det bedre betale sig nu at her fra D. 1/14 at betale de 50.000kr og få et APS fra starten?

Det er noget der skal foregå sideløbende med mit nuværende faste arbejde, så derfor tænker jeg at et personlig ejet måske er bedre fordi så skal jeg ikke poste 50k i til at starte med, men så kommer igen den grænse på 50.000, som jeg jo selvfølgelig håber på jeg krydser det første år, men tænker lidt at når det er en sideløbende forretning om det er noget jeg skal satse på og regne med og derfor så er tvunget til APS fra starten, fordi jeg kan jo ikke om 6-7mdr finde ud af at eg faktisk krydser de 50.000 i omsætning i 8 måned og til den tid konvertere, det skal sige at jeg regner med også at skulle importør registreres.

Hvad har i andre gjort, som er startet med køb/salg af div. ?

På forhånd tak.

God søndag derude! Glæder mig til at høre fra jer. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59

Lyst:
Jeg sidder her og overvejer, skal man vælge at starte med personlig ejet eller skal man vælge APS med det samme?
med i overvejelserne kan være: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Lyst:
så kommer igen den grænse på 50.000, som jeg jo selvfølgelig håber på jeg krydser det første år, men tænker lidt at når det er en sideløbende forretning om det er noget jeg skal satse på og regne med og derfor så er tvunget til APS fra starten, fordi jeg kan jo ikke om 6-7mdr finde ud af at eg faktisk krydser de 50.000 i omsætning i 8 måned og til den tid konvertere, det skal sige at jeg regner med også at skulle importør registreres.
her tror jeg du roder ting sammen. Omsætningsgrænsen har ikke med personlig virksomhed eller ApS at gøre, Det er grænsen for moms for momsregistrering, og man skal registrere sig når man kan forvente at krydse de 50.000 kr på 12 mdr i rap. Det er ikke en bundgrænse, for man kan godt blive sat i moms af det man har solgt inden de 50000 kr, hvis man kunne ha forventet det oversteg 50000 kr Læs evt MOMSPLIGT 

Det har således intet med overvejelsen personlig virksomhed contra ApS at gøre. Hvis du skal importere skal du jo i alle fald ha CVR og du må intet importere uden - og normalt ville man nok vælge momsregistrering samtidigt

Hvis du ikke vil drive personlig virksomhed men vil ha selskab, så kommer IVS jo 1/1-2014 til 1 krone. Jeg ville stadigt selv vælge ApS direkte, men læs evt om IVS HER

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Midtjylland
Tilmeldt 12. Dec 06
Skrevet kl. 14:09

Hej John.

Mange tak for dit indlæg, har læst din side tynd for alle de "artikler" du har lavet og de har været meget informationsrige og hjælpende!

Jeg kan jo via en anden importør/agent købe div. enheder jeg ønsker at sælge, hvis jeg vælger ikke at blive importør selv

Jeg har formuleret mig forkert, er godt klar ver det ikke har noget at gøre med personligt eller aps form at gøre med moms, jeg tænker mere i det med at hvis jeg som personlig nu ikke regner med at nå omsætning på de 50.000, selvfølgelig håber jeg på det, men det er jo som sagt en "hobby" virksomhed til at starte med, men hvad gør man så hvis man i 6-7måned ser at i 8 måned bliver man nok il at konvertere, er det dyrere end at gøre det fra starten og/eller kan man risikere ekstra omkostninger fordi nogle måske mener man burde ave vidst det fra starten?

Min anden overvejelse går også på om jeg kan og vil smide 50000 efter aps nu når jeg ved det kun vil være hobby indtil jeg kommer ind i tingene og får lidt erfaring og derfor syntes det for mig at være en meget stor investering, ikke fordi jeg sætter mine forventninger lavt eller ikke er engageret nok, men med hus, bil barn osv., så er 50.000kr mange penge for at smide i noget man ikke dedikere sig til 100% af tiden netop fordi det skal være på hobby basis det første stykke tid.

Håber ikke jeg giver udtryk for jeg ikke er engageret og ikke vil det her, jeg er bare den forsigtige type, som forventer det værste men håber det bedste, derfor tænker jeg om det kan betale sig og er det "værd" at blive aps fra start kontra starte som personlig og senere konvertere.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25

Lyst:
Jeg kan jo via en anden importør/agent købe div. enheder jeg ønsker at sælge, hvis jeg vælger ikke at blive importør selv
jep - men jo med den pris, at han skærer i mellem og tager en del af kagen - men omvendt sparer han jo også arbejde for dig

Lyst:
jeg tænker mere i det med at hvis jeg som personlig nu ikke regner med at nå omsætning på de 50.000, selvfølgelig håber jeg på det, men det er jo som sagt en "hobby" virksomhed til at starte med, men hvad gør man så hvis man i 6-7måned ser at i 8 måned bliver man nok il at konvertere, er det dyrere end at gøre det fra starten og/eller kan man risikere ekstra omkostninger fordi nogle måske mener man burde ave vidst det fra starten?
Hobbyvirksomhed er noget andet end det du vil. Det er ikke en hobby bare fordi man ikke tjener så meget 

Du kan godt starte uden CVR og moms men når du rammer 3-3.500 kr om måneden og ser det lidt stigende, så kan du jo forudse at det runger 50.000 kr på 12 mdr og så bør du på det tidspunkt seneste registrere dig blot. Som reigstreret kan du trække moms fra dine køb og skal lægge moms på dine salg, og dermed føre momsregnskab, men det er jo det hele - Det almindelige regnskab, indtægter minus udgifter har du under alle omstændigheder og skatten af fortjenesten er samme

Hvis dine kunder er private, ja så kan det være en fordel at undvære moms, hvis det er B2B så kan køber jo trække momsen fra og så bør du registrere dig med det samme for at ha fradrag for købsmoms

Din første overvejlse er der for ikke personlig virksomhed contra ApS men OM du vil registreres for moms eller ikke. Når du har besluttet det, så bliver næste beslutning om du vil drive det i personlig virksomhed eller om du vil ha et ApS. Hvis du føler dig sikker på ApS så kan du vel lige så godt tage det fra starten, men personlig virksomhed koster intet at stifte og ApS koster ca 3000 kr i stiftelse - ud over at du sætter 50.000 kr i selskabet. Det er jo stadigt dine penge og lader du dem pænt stå, så er det vel ikke værre at ha anparter/aktier i eget selskab end at ha det i så mange andre selskaber

vh

Fra Midtjylland
Tilmeldt 12. Dec 06
Skrevet kl. 16:31

Hej Joh.

Hvis jeg vælger at sige okay vi napper APS og jeg oprettet cvr, moms og skaffer de 50.000 kr, kan jeg så fuldt ud bruge alle de 50.000kr til at købe div. varer hjem, syntes at læse i andre tråde herinde at folk siger varelager er det samme som kontanter fordi så kan man jo opveje det med om jeg regner med at skulle op og købe varer for omkring 50.000kr rimelig hurtigt, jamen så kan jeg jo lige så godt smide dem i et APS og bruge det igennem firmaet at købe varer for?

Så er det jo bare en fordel at de så bliver brugt til at komme "igang" som et aps istedet fo bare at blive brugt på varelager.

Men som du selv siger er det nok at jeg skal finde ud af om jeg vil registreres for moms eller ikke og begrænset jo mine muligheder lidt for salg hvis jeg ikke gør det.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47

Ja du må godt ha din ApS kapital stående i værdier som ex varer. Du skal bare arbejde for at du bevarer kapitalen intakt men den må gerne stå i varer

Køber du for 50.000 kr varer så har de en værdi som du bogfører som varelager - værdi 50.000 kr og dermed har du stadigt 50.000 egenkapital, og når du sælger en vare, for 200 kr og den kostede 100 kr i indkøb, ja så går dit varelager ned med 100 kr som var indkøbsprisen, men det erstattes jo af, at du solgte den for 200 kr og dermed er din kapital jo fuldt bevaret (med et overskud på i eksemplet 100 kr minus hvad du ellers må ha af udgifter)

Hvis du køber vare lager først og SÅ vil ændre fra personlig virksomhed til ApS så skal varelager/værdier vurderes og "garanteres" af en revisor og det koster let omkring 10.000 kr. Hvis du stifter ApS med 50.000 kr kontant - så er det meget billigere - og så må du købe varelager for dem (men jo ikke hive dem ud igen til dig selv så du mister kapitalen)

venligst John H

Fra Midtjylland
Tilmeldt 12. Dec 06
Skrevet kl. 16:55

Hej John.

Nej hvis jeg vil have dem ud igen så skal jeg jo  lukke selskabet for at få de 50.000kr ud igen og det må vel være skattefrit så vidt jeg har forstået.

Jeg har også læst lid omkring holdingselsskab, hvor man jo kan bruge samme 50.000 men det kræver jo så revisor og det syntes jeg er lidt at starte med for meget, så et må jeg tage senere hvis det er.

Jeg tror det ender med at jeg vælger APS og samtidig bliver import og eksport registreret, men kræver/koster det ekstra indtil der bliver aktivitet? tænker hvis jeg får det hele oprettet og så vil angive 0 i moms regnskab , er der ting som skal udfyldes ang. im/eksport også eller?

Fordi så er det måske bedre at vente med at oprette det hele indtil jeg er helt klart og vil igang med det samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09

Lyst:
Nej hvis jeg vil have dem ud igen så skal jeg jo  lukke selskabet for at få de 50.000kr ud igen og det må vel være skattefrit så vidt jeg har forstået.
ja - og tabes de helt eller delvis har du fradrag i aktieindkomst og er de mere værd når du lukker betaler du aktieindkomst skat af stigningen

Lyst:
Jeg har også læst lid omkring holdingselsskab, hvor man jo kan bruge samme 50.000 men det kræver jo så revisor og det syntes jeg er lidt at starte med for meget, så et må jeg tage senere hvis det er.
Nej revisor pligt for holding er fjernet så vil givet ligge i en selskabsklasse hvor du kan være uden i begyndelsen, men det er klart at holding og drift kræver mere administration end bare et driftselskab

Lyst:
Jeg tror det ender med at jeg vælger APS og samtidig bliver import og eksport registreret, men kræver/koster det ekstra indtil der bliver aktivitet? tænker hvis jeg får det hele oprettet og så vil angive 0 i moms regnskab , er der ting som skal udfyldes ang. im/eksport også eller?
nej - du skal blot 0 angive når du er logget ind som ApS - det er en enkelt knap og der er ikke mere i det og ikke mere der skal klares ud over naturligvis regnskab som skal følge årsregnskabsloven og der skal laves årsregnskab med ledelsesberetning osv og indberettes - som du godt må selv - men måske skal betale revisor for

Du kan godt stifte og kalenderår som regnskabsår men ha første år til udløb 31/12-2014 og så er det kun moms du skal tænke på.

Benyt tiden til at få en aftale med banken http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/bank-fa-en-god-forbindelse-fra-start.html og overvej kontotype http://johnhannover.blogspot.dk/2013/08/erhvervskonto-contra-privat.html og overvej anskaffelse af regnskabsprogram - start f.eks med det gratis www.dinero.dk som sikkert udbygges fint i takt med dine behov - eller se på betalingsprogrammer som summasumarum som ligger lokalt på din maskine eller Billysbilling som koster 99 kr om måneden eller ONLINE WEB til 49 kr per måned - der er muligheder nok, men du vil behøve et sådan program for at kunne få moms og regnskab på plads

vh John H

Fra Midtjylland
Tilmeldt 12. Dec 06
Skrevet kl. 18:23

Hej John.

Jeg regner med at starte uden bankens hjælp. Smider de 50.000kr og så køber ind for egne midler, så ja kommer nok til at starte stille op, men efter mit hoved er det også den mest sikre vej. Samtidig kan man jo sige de 50.000kr man selv smider i for at starte aps er jo også okay kapital at købe varer for hvis man vil se på det fra den side. :)

Dermed sagt vil jeg dog lige læse dit indlæg med erhvervskonto kontra privat, der er jeg ikke nået til endnu. :)

Jeg regnede med at starte med dinero som nu er gratis så kan jeg se om mit behov er til mere eller jeg finder andre bedre jo længere jeg kommer hen.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49

god ide - og de 50 t er jo ikke en spildt omkostning men en værdi så længe du netop er forsigtig og sørger for at køre frem efterhånden som du har styrke til det - jeg synes altid det giver mening at investere 50.000 kr i anparter hos en selv. Tro på den og så er det jo ikke spor andet end en fornuftig pensionsopsparing i dig selv frem for i en bank Smile

Dinero vil sikkert også vise sig helt fint til dit behov - og som gratis vil du jo ikke ærgre dig over at ha betalt for meget i alle fald og er ikke bundet - godt valg

vh

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)