Er der nogen erinde der ved om man skal have 1 eller 2 digitale postkasser og medarbejdersignaturer, når man både har et CVR nummer og et tilhørende SE nummer? Har to firmaer og kan ikke rigtig blive klog på det?
Godt spørgsmål som man ofte siger når man ikke kan svare med sikkerhed. Du har CVR og så har du TO SE numre som jeg forstår dig (for alle har jo et SE nummer sammen med CVR og det er så det samme nr - men du må ha to SE numre for at ha problemet)
Da det jo er krav, at de to fører helt selvstændige regnskaber og da de jo mig bekendt også skal indberette moms hver for sig, så kan jeg ikke forestille mig andet, end at du må behøve nemID til at logge ind på dem hver for sig - og SÅ vil mit gæt bestemt være, at du også med hver NemID skal ha en postkasse.
Start dog med klarhed over NemID - jeg vil bestemt tro du skal ha to for at kunne indberette hver for sig - har du ikke indberettet moms tidl for dem hver for sig, og i så fald, hvordan loggede du ind på skat for at gøre det hver for sig?
1 cvr og 1 se og en fællesregistrering giver kun indberetning.
jeg er slow mode med feber men er det du skriver - at har man ET CVR og dertil TO SE numre (for helt at separere) så har man kun EN indberetning (går ud fra det er moms du refererer til) for så er det jo klart man kan klare sig med EN NemID
Jeg er med på overskriften bare siger 1 af hver men synes teksten fra Malene CITAT Har to firmaer og kan ikke rigtig blive klog på det? CITAT SLUT virker som TO firmaer (et CVR/ to SE) og derfor - hvis hver sin moms - hver sin NemID (men måske bare en postkasse per CVR selv om der måske er behov for to NemID til moms indberetning??)
Du kan fx have en virksomhed, som har et cvr. Du laver en delregistrering til en del af virksomheden, som så får et se. Momsen afregnes på cvr. Et se står aldrig alene. Det vil altid være tilknyttet et cvr.
Bemærk at loven af samme årsag kun taler om virksomheder med cvr.
Du kan fx have en virksomhed, som har et cvr. Du laver en delregistrering til en del af virksomheden, som så får et se. Momsen afregnes på cvr. Et se står aldrig alene. Det vil altid være tilknyttet et cvr.
Bemærk at loven af samme årsag kun taler om virksomheder med cvr.
tak så meget klogere nu - så CVR tager momsen som man skal lægge sammen for "alle" SE numre - og flere SE betyder bare at der skal være flere regnskaber til rådighed men de skal så formentlig også bare indberettes i selvangivelse samlet
Momsen afregnes på cvr. Et se står aldrig alene. Det vil altid være tilknyttet et cvr.
Jeg tror det var dette http://anettesand.dk/2007/momsnummer-se-nummer-cvr-nummer/ fra Annette Sand, om at netop TO SE numre på samme CVR indberetter moms hver for sig, der fik mig til at mene, at så må der to nemID til, for hvordan indberetter man ellers moms hvis ikke de to SE numre´s moms lægges sammen i samme CVR. Det burde da kræve 2 forskellige indlog hos skat?
Et firma med 1 cvr kan have et vilkårligt antal enheder under sig med eget se. De kan enten afregne moms hver for sig eller indgå i en fællesregistrering (hvor cvr afregner for alle se). Men det gør ikke det enkelte se til en selvstændig virksomhed.
Så - ja i forhold til afregning af moms kan der være brug for flere login, men i forhold til den digitale postkasse er det cvr som er kravet i loven. Der vel en hvis logik i dette, da cvr overordnet er virksomheden og se en delmængde af virksomheden.
Fint - så er den der. Hvis man har selvstændig moms for hvert SE - kræves NemID for hver selvstændig moms - i dette fald måske 2 stk - og indberetter man hvert SE fælles så kun EN NemID og altid kun EN postkasse som får alle meddeleser til ens CVR