Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nas severe til den mellemstore Fotograf virksomhed?

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 22. Sep 08
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et spørgsmål om konfiguration. SAN kan sagtens "agere" som NAS.

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Et SAN er jo ikke en NAS.

De fleste SAN kan sagtens bruges som NAS. Det kan Nexenta uden problemer. Der er indbygget NAS funktionalitet

Jesper Norbøll:
Et SAN vil han ikke kunne tilgå på samme måde.

Ikke korrekt. De fleste SAN har netop NAS funktionaliteten indbygget. Det kan være at du skal tilkøbe et modul, for at få netværksadgang til diskene. Men den funktionalitet er som sagt som standard i Nexenta, da du kan bruge en alm. PC.

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

gizzza:
... Ja, så hvorfor ikke noget SAN til nogenlunde samme pris... sammen med Nexenta evt...
Det slår Synology hvad angår performance på alle områder.

Meget enig. Og det er super nemt at udvide. Vi har lavede en løsning til en kunde for 1½ år siden. Den har de netop udvidet. Den kan klare 4 gange så meget data nu. Bare ved at "vokse" diskene. Hardware'n er den samme. Performance er forbedret med SSD cache lager.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Jeg kender ikke det produkt som bliver omtalt. Jeg har kun hands-on erfaring med SAN fra SGI, HP og Network Appliances og ingen af de enheder kunne fungere som NAS - de kunne udelukkende kobles direkte til serverne med fiber. Og bare fiberkortene alene koster flere tusind kroner. Dertil kommer hardwaren. De systemer som jeg har haft med at gøre kostede på den anden side af en halv million. Ja, de rykkede som vanvittige, men når der f.eks. skal afvikles flere samtidige streams af 4K video frem og tilbage når der redigeres film i biografformat, så giver det mening - men ikke til en fotograf og hans stillbilleder også selvom han skulle skyde billeder med et digitalt Hasselblad 50mpix bagstykke... 

Det kan godt være at et SAN kan agere som NAS - men som udgangspunkt er det ikke det et SAN er designet til.
Hvis man vil have en NAS, så giver det altså ikke den store mening at købe et noget dyrere SAN. Vil man have et SAN så køber man et SAN - det vil jeg ihvertfald gøre, hvis det var mig der sad med budgettet til sådan en løsning.

Set med mine øjne er vi stadig ude i en overkill-konfiguration.

/Jesper

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Jeg har kun hands-on erfaring med SAN fra SGI, HP og Network Appliances og ingen af de enheder kunne fungere som NAS

Det må være nogle gamle modeller du har "hands-on" erfaring med. For det er standard funktionalitet i stort set enhvert SAN du kan få i dag.

Jesper Norbøll:
Det kan godt være at et SAN kan agere som NAS - men som udgangspunkt er det ikke det et SAN er designet til.

Hm... Begreberne flyder ind i hinanden. En NAS kan godt agere SAN og omvendt. Det ene udelukker ikke det andet.

SAN = Storage Area Network
NAS = Network Attached Storage

Sakset fra NetApp:

NetApp unified storage offers native support for multiple protocols, for easier consolidation of mixed-IT environments.

Designed with a shared infrastructure in mind, NetApp® FAS and V-Series systems deployed with the Data ONTAP® operating system deliver the performance, availability, and efficiency needed for mixed and dedicated SAN or NAS workloads.

Der er rigtigt mange der bruger f.eks. Nexenta til ren NAS (og hvorfor skulle man ikke kunne det ?)

Fordelen ved Nexenta er som sagt at det kan køre på standard hardware. Du får med andre ord Enterprise performance på standard hardware.
Det er super fleksibelt mht. udvidelse og det er det vi godt kan lide ved produktet.
I vores optik så får trådstarter billig og hurtig storage, som er nemt at udvide.

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Og bare fiberkortene alene koster flere tusind kroner. Dertil kommer hardwaren. De systemer som jeg har haft med at gøre kostede på den anden side af en halv million. Ja, de rykkede som vanvittige,

SAN i dag kører ikke kun på fiber. Det kører både på 1 og 10 Gbit/s netværk. FC (Fibre Channel) er f.eks. 8 Gbit/s, så Ethernet kan sagtens være med og det er til en billigere pris.

Nexenta kører på standard hardware. Det gør det super billigt. Så en boks med SAN funktionalitet (eller for den sags skyld NAS) behøver ikke koste en million for at performe godt.

Men det sjove er at netop i den verden, der har de store (og dyre) producenter tudet os ørerne fulde at det skal være dyrt for at få hastighed og sikkerhed i samme boks. Det hænger vi så stadig stædigt fast i....

Vi kan kun sige at vi har super erfaring med Nexenta. Kører selv med en boks, hvor vi både bruger NAS og SAN funktionerne. Den har vi kørt med i over 2 år nu. Den er løbende blevet udvidet. Sidst fik den nyt bundkort (Et standard ASUS).

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)