Hej, Jeg er gået fuldstændig kold i min bogføring, måske jeg tænker for meget over det. Det værste er jeg til hverdag sidder med bogføring på mit job og ja nu sidder jeg her med mit eget og kan slet ikke hitte rundt i det. På mit job bogføres der i C5. Her bogfører vi i kassekladerne: Kreditor, bank, bilag (oftest). Klassekladde Kreditor bogfører vi leverandørfakturaer: Kreditere leverandøren og debitere vareforbruget. Klasseklade Bank bogfører vi bankposteringer: Udligner leverandøren (den faktura vi tidligere har krediteret og derved kommer den også til at stå i kredit nu) og debitere bank eller debitere kunden og kreditere banken. Klasseklade Bilag bogfører vi bilag som skal omposteres. Og nu er det så jeg slet ikke kan finde ud af hvad jeg skal med mit eget her. Det skal lige siges, at jeg ikke laver debitor fakturaer i mit økonomisystem men igennem min webshop. Hvordan ville I håndtere de forskellige bogføringer? Mht. Finanskonti, Debitorkonti og Kreditorkonti... Jeg har lavet kasseklader til Bank, Kreditor og Debitor. Mangler jeg nogen? Jeg har to eksempler lige pt. - de drejer sig dog kun om kreditor og bank, men så kan jeg da høre om jeg laver disse rigtige i det mindste. Igår havde jeg f.eks. en indbetaling på bankkontoen, det første indskud til opstarten af virksomheden. Den bogførte jeg i kassekladen Bank. Krediterede finanskontoen "Indsat i virksomheden" og debiterede finanskontoen "Bank". Er dette den helt korrekte måde at gøre det på? Det næste jeg pt. har er, at jeg har nogen regninger liggende, som jeg i første omgang har betalt privat. Hvordan håndtere jeg dem? Den ene er f.eks. leje af webshop. Den skal jo også betales til min private konto fra virksomheden, da det jo er et udlæg jeg har haft. Skal den bogføres i kassekladen kreditor først? Så ledes at jeg krediterer leverandør og debitere min konto under administrationsomkostninger jeg har kaldt leje af webshop? Og så sætte den til at betale de penge til min private konto, hvorefter der bogføres i bank kassekladen? Og hvordan bogfører jeg så her? Krediterer bank er jeg godt klar over, men hvilken modkonto skal jeg bruge? Tænker at den skal udlignes på kreditor - men ved ikke om man kan det, måske det er den som kaldes åbne poster i dette økonomisystem jeg har hjemme? Generelt er det så fint nok, at jeg bruger to linier når jeg bogfører? For mig virker det nemlig uoverskueligt, at jeg skal vælge en modkonto, da jeg så skal kunne huske samtlige kontonumre i hovedet for at gennemskue hvad det er jeg har sat den på. Det blev godt nok langt og måske jeg egentlig forstod mere af det hele selv, bare ved at skrive dette ned. Nå men håber da alligevel på lidt svar, vil jo gerne have det hele rigtig. På forhånd tak. Mange hilsner Githa |
"Hvordan ville I håndtere de forskellige bogføringer? Mht. Finanskonti, Debitorkonti og Kreditorkonti... Jeg har lavet kasseklader til Bank, Kreditor og Debitor. Mangler jeg nogen?"
Anette: Hvis du laver fakturaer i netshoppen og alting bliver indbetalt forud med Dankort, er det ikke nødvendigt med et debitormodul. Nu har du ikke skrevet, hvilket program, du bogfører i, men i de fleste vil du kunne klare alt debitorarbejdet i finanskassekladden for at gøre det hele så simpelt som muligt.
"Igår havde jeg f.eks. en indbetaling på bankkontoen, det første indskud til opstarten af virksomheden. Den bogførte jeg i kassekladen Bank. Krediterede finanskontoen "Indsat i virksomheden" og debiterede finanskontoen "Bank". Er dette den helt korrekte måde at gøre det på?"
Anette: Ja, det er korrekt. Forudsat at din Indsat i virksomheden-konto ligger i passiverne i gruppen Egenkapital.
"Det næste jeg pt. har er, at jeg har nogen regninger liggende, som jeg i første omgang har betalt privat. Hvordan håndtere jeg dem?"
Anette: De skal ikke via kreditormodulet, så gør du alting mere besværligt end nødvendigt. Før dem direkte i finansen og krediter din "Indsat-i-virksomheden"-konto, for det er jo lige, det der er tilfældet: Regningerne er betalt af dig privat, og dit indskud er derfor større end det pengebeløb, du skrev om ovenfor.
"Generelt er det så fint nok, at jeg bruger to linier når jeg bogfører? For mig virker det nemlig uoverskueligt, at jeg skal vælge en modkonto, da jeg så skal kunne huske samtlige kontonumre i hovedet for at gennemskue hvad det er jeg har sat den på."
Anette: Ja, det er helt OK. Jeg bruger modkonto/afstemningskonto i vidt omfang, men hvis du føler dig mere tryg ved at bruge to linjer, så er det fint, og det gør ingen forskel i det endelige regnskab.
God fornøjelse med det.