Tesnjak, nu er vi ikke i samme branche for mig har skik en helt anden betydning.... |
Lad os bare lade den ligge her, og tak for jeres bedømmelser. Og til OP håber du kunne bruge lidt af det vi har skrevet.
Tesnjak, nu er vi ikke i samme branche for mig har skik en helt anden betydning.... |
Nu begynder det faktisk at blive super relevant her, for jeg synes nok OP skrev at han ville sælge visuelt reklame til reklamevirksomheder, mente ikke han skrev noget med USB nøgler eller varer. Jeg mener vi lige har haft en sag omkring dette, og der skulle køberen have CPR nummer og beløbet skulle indberettes. Jeg vender tilbage i morgen. Hvis dette er korrekt, falder der en Hiroshima bombe i morgen. Sov godt. Lidt godnat læsning her. http://www.tax.dk/lv-2012-1/lva/A_I_1_1_2_1.htm |
Godt så for at vende tilbage til OPs problemstilling, så SKAL køber have dit CPR nummer at vide, og beløbet skal indberettes som B-Indkomst af køber. Hvis du ikke giver køber CPR nummeret, kan du stærkt regne med at virksomheden ikke vil handle med dig. Så du kan vælge mellem et job eller beskytte dit CPR nummer. "Der kan blive tale om indberetningsspligt vedrørende vederlag for normalt momsbelagte ydelser, men hvor regningen er udskrevet uden moms, fordi ydelsen er leveret af en person, hvis erhvervsmæssige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. årligt, og som derfor ikke er registreringspligtig efter momsloven. Det kan eksempelvis dreje sig om ydelser fra tolke, tegnere, fotografer m.v." I de øvriges paniske angreb på mig, havde jeg fuldstændigt glemt hvorfor jeg skrev, at han skulle huske CPR nummer og at køberen højest sandsynligt vil indberette det som B-Indkomst, men det var simpelthen fordi det var relevant til OP's problemstilling. I henhold til OP's problem fastholder jeg det som jeg skrev oprindeligt, at det vil være en god ide, i henhold til OP's problemstilling, at han udlevere CPR nummeret til køberen, da køberen har ret til at få hans CPR nummer oplyst, da beløbet er indberetningspligtigt. Hvis du ikke vil udlevere dit CPR nummer er der ingen der kan tvinge dig til det, ligesom mange andre ting her i landet, men jeg garantere dig for at køber ikke kommer til at overholde indberetningspligten, hvis du ikke giver ham CPR nummeret, og dermed er det højest sandsynligt at køber ikke vil handle med dig, hvis de altså har en opmærksom revisor/bogholder. Et godt råd til jer andre vil være at læse OP's problemstilling, og være lidt mere konkrete til sagen, hvorfor diskutere om æbler, når problemet er pærer. Jeg er ret sikker på at når OP skriver " Virksomheden skal bla. sælge visuelt materiale til reklamevirksomheder " så mener han billeder, photoshop editing, osv. da det er lidt begrænset hvad det er han skal sælge når omsætningen er under 50.000 kr. så er det højest sandsynligt noget freelance arbejde i form a billedserie, photoshop editing mv. |
nej han skal ikke indberettes for at sælge en reklameplads hvis det er det han gør . eller varer - skilte til at sætte ting op op, whiteboards, digital skærm han selv fremstiller osv. Du refererer stadigt til en honorarbelagt tjeneste og det ved vi intet sikkert om her. Sælger han en visuel reklame eller en fysisk ting skal det ikke indberettes. Bliver han sat til at skulle udvikle en reklame som han i princip kunne ha været ansat til - som honorarmodtager - så skal det indberettes og det kan sagtens være at det trådstarter sælger kan være honorar og så er der indberetning JA Det har jeg aldrig skrevet andet. Du må også vænne dig til, at vi netop svarer meget bredt når vi ikke ved andet end "visuelt materiale" og derfor vil du se at svarene har været klare nok - hvis det er salg af ting - ikke indberette og ikke CPR (hvilket du var uenig i) og hvis det er salg af en ydelse som honorar betales, CPR og indberetning - det har ingen modsagt. Jeg er overbevist om at Henrik K som revisor uddannet og tidl,. mange år i skat, kan sige lidt om det her. Jeg synes at huske han faktisk har rettet mig da jeg ville ha indberettet salg af visuel reklameplads (på en privats hjemmeside/blog eller lignende) men vi ved for lidt til at sige andet end Honorar ligende, freelance arbejde - indberetning - salg af genstand .- inkl. en reklame lagt på den privates blog/hjemmeside - ikke indberetning. Som du kan se i dit eget tidl. link til skat står der KAN blive - og ja der er det hvis man ansætter en tolk eller en fotograf til at udføre arbejde for en, men ikke hvis en fotograf tager et billede af et eller andet, og tilbyder det til virksomheder eller tilbyder visuel plads på hans hjemmeside - vil jeg mene - deraf nok det sigende ord KAN. Det KAN sagtens være det er honorararbejde som hele tiden beskrevet og så skal det indberettes med CPR (og i alle fald har trådstarter skattepligt af indtægten) Køber som er momspligtig skal betale for varer via digital overførsel hvis beløbet er over 10.000 kr så beløbet kan trackes, derunder ikke noget krav Tror du ikke du taer dette forum lidt for alvorligt når du skriver
det lyder lige lidt overdrevet |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Jeg havde det i hovedet at han var fotograf eller billedbehandler, og det var det han solgte Men det var trods alt men vis vigtighed jeg skrev det med CPR nummer og B-indkomst, hvis jeg ikke havde skrevet det, og det viser sig at han er fotograf og sælger fotografier, så er det godt at emnet ikke sluttede inden det. Havde han skrevet USB nøgler, eller potter, havde jeg ikke engang tænkt på b-indkomst og cpr numrer. |
helt OK - Det afgørende er om det er honorar bestilt arbejde og som sagt det kan det sagtens være, men vi aner ikke hvad trådstarter lægger i visuelt materiale til reklamebureauer bare og det kunne være whiteboards eller laserpointere og hvad ved jeg. Men jeg er totalt enig, hvis han er bestilt til en række konkrete arbejdsopgaver, så er det CPR nummer indberetning. du vil også komme til at opleve, at uanset en trådstarter skriver Virksomheden skal bla. sælge "visuelt materiale til reklamevirksomheder" så kunne det være både en vare og en ydelse - og da det er meget oppe herinde, at nogen absolut ikke vil gøre noget de skal aflevere CPR på, så må de finde ud af at skelne om det er honorar eller ikke. Nå fred med det - og god nat - trådstarter og andre er da i alle fald kommet rundt om emnet trådstarter skal jo også huske, at hvis det visuelle materiale koster f.eks. 8000 at lave og sælges for 12000 kr så er det jo ikke de 12.000 der skattes med de 4000 kr blot og er det honorar så er det med at få ændret forskud og årsopgørelse. Vær også opmærksom på, at honorar netop indikerer ikke at ha økonomisk risiko ved arbejdet og derfor vil det - hvis det ses som honorar være problematisk at alle 12.000 jo så indberettes, da man ikke kan ændre rubrik 12 før sent efter årsopgørelsen - den er låst idag, og der skulle måske så kun ha stået 4000 kr. Trådstarter kan læse her om honorar til at være med til at afgøre om det er det eller ikke http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064102 vh |
Dette udsagn er udgangspunktet for min deltagelse i denne tråd.
Lad mig slå fast uanset om trådstarter sælger ydelser eller varer så er det INTET krav om at skal skrive CPRnr. på sine faktura. Som nævnt kan han skrive dem hvor han vil eller sågar giver det verbalt til hans kunde. Godt og kort trådstarters faktura skal leve op til de almindelige fakturakrav. "...Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse..." Med andre ord det er kunden der har byrden og pligten til at indberette, hvis der er tale om udført arbejde med karakter af Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse. Hvordan han opfylder denne pligt er i princippet ikke trådstarters problem. Han skal dog oplyse sit cprnr, når kunden efterspørger denne. |
nok en slåfejl - det er firmaets (ikke trådstarters) byrde ved honorar
er jo ikke så tosset da det vil hænger lidt sammen med det med risikoen eller ikke risikoen i forhold til honorar eller ikke. Det er jo lidt et problem hvis man afle3verer noget som har kostet en 8.000 at fremstille og solgt for 12.0000 (et white-board eller hvad ved jeg) og så skulle se prisen på 12.000 indberettet - for man kan vel mig bekendt ikke ændre i rubrik 12 selv længere. Henrik hvordan pokker gør sådan en fyr, som måske tilmed ved fejl har fået indberettet honorar 12.000 kr men har direkte omkostninger ved at fremstille det på 8.000 kr - Der står i linket, at man skal bede arbejdsgiver ændre rubrik 12, men hvordan skal han lige forstå den hvis han har betalt 12.000 kr? http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064102 vh |
Ja - der var jeg for hurtig på tasterne (men tillod at rette det). |