I det pågældende link står der bare at det skal opgives - ikke noget om hvordan.
/Henrik
PS. At Amino i deres wiki skriver at hobbyvirksomheder ikke skal bogføre gør det jo heller ikke rigtigt selv om "det" henvises til dette vidr og bredt på nettet.... Fortæl en historie tilpas mange gange og folk tror pludselig at det er sandheden.... |
man kan finde så meget vrøvl på google - men du er jo revisor om jeg husker ret, så kom med en lovhenvisning. Der er INTET krav om CPR når man sælger ting og hvis det er arbejde man udfører til virksomheden er der som heller ikke krav om at det skal stå på en faktura men det skal opgives da virksomheden skal indberette honorar ved hjælp af CPR nummeret. Der behøves ikke en faktura som sådan heller, for en honorarkontrakt der definerer aftalen og siger at der skal betales 5000 kr i honorar kan som enhver type ansættelseskontrakt bruges til at udbetale efter, bare man har CPR nummeret - på lokumspapir som Henrik så smukt foreslog, eller i en mail eller hvordan man foretrækker det.Tesnjak:Lidt google og jeg kan finde flere steder, hvor der står at der skal påføres CPR nummer.
Forestil dig, at alle der står på en markedsplads og sælger ting og sager skulle af med faktura med noget så relativt personoplysningsfølsomt som CPR nummer. Det er KUN hvis det er indberetningspligt og det kan gives helt som man vil
Virksomheden har fradragsret hvis den har købt en USB stik af en privat uden moms, men der skal den ha navn og adresse og pris, så rækker det - den har ikke fradragsret hvis det er honorar og den ikke indberetter på CPR nummer derimod - givet mundtlig eller hvad man vil (jeg ville nok skrive det på fakturaen i det fald, men du må ikke mene at det skal på alt og det er ikke et lovkrav)
Frem med loven hvis du vil holde fast, ikke bare google som desværre kan bruges til alt Jeg kan hitte fra samme startvaekst du brugte en der direkte fraråder at sætte CPR nummer på http://startvaekst.dk/ekspertsvar/49802/2002 So much for google - loven kræver det ikke - blot navn og adresse er identifikation nok
vh