Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig uden momsregistrering og handel med andre virksomheder.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tesnjak:

I det pågældende link står der bare at det skal opgives - ikke noget om hvordan.

At det så er praktisk er anden ting - men lov NEJ

/Henrik

PS.  At Amino i deres wiki skriver  at hobbyvirksomheder ikke skal bogføre gør det jo heller ikke rigtigt selv om "det" henvises til dette vidr og bredt på nettet.... Fortæl en historie tilpas mange gange og folk tror pludselig at det er sandheden....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:55

Tesnjak:

Lidt google og jeg kan finde flere steder, hvor der står at der skal påføres CPR nummer.

http://startvaekst.dk/ekspertsvar/65884/2002

man kan finde så meget vrøvl på google - men du er jo revisor om jeg husker ret, så kom med en lovhenvisning. Der er INTET krav om CPR når man sælger ting og hvis det er arbejde man udfører til virksomheden er der som heller ikke krav om at det skal stå på en faktura men det skal opgives da virksomheden skal indberette honorar ved hjælp af CPR nummeret. Der behøves ikke en faktura som sådan heller, for en honorarkontrakt der definerer aftalen og siger at der skal betales 5000 kr i honorar kan som enhver type ansættelseskontrakt bruges til at udbetale efter, bare man har CPR nummeret - på lokumspapir som Henrik så smukt foreslog, eller i en mail eller hvordan man foretrækker det.

Forestil dig, at alle der står på en markedsplads og sælger ting og sager skulle af med faktura med noget så relativt personoplysningsfølsomt som CPR nummer. Det er KUN hvis det er indberetningspligt og det kan gives helt som man vil

Virksomheden har fradragsret hvis den har købt en USB stik af en privat uden moms, men der skal den ha navn og adresse og pris, så rækker det - den har ikke fradragsret hvis det er honorar og den ikke indberetter på CPR nummer derimod - givet mundtlig eller hvad man vil (jeg ville nok skrive det på fakturaen i det fald, men du må ikke mene at det skal på alt og det er ikke et lovkrav)

Frem med loven hvis du vil holde fast, ikke bare google som desværre kan bruges til alt Big Smile Jeg kan hitte fra samme startvaekst du brugte en der direkte fraråder at sætte CPR nummer på http://startvaekst.dk/ekspertsvar/49802/2002 So much for google - loven kræver det ikke - blot navn og adresse er identifikation nok

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 20:35

Mig bekendt på stående fod uden at bruge for meget af min fritid på at kigge i skattebøgerne, så er næsten alle virksomheder, selskaber mv. i henhold til skattekontrolloven oplysningspligtige. Og i at med de er oplysningspligtige overfor skattekontrolloven, så kan køberen stå i den uheldige situation at man ikke kan få fradrag for købet, og derfor kan købet blive anset som privat - privat handel, og det er lige netop derfor at sælger ikke har oplysningspligt. Men i at med han skal handle med virksomheder, og de har oplysningspligt, så kan han ikke komme uden om at han skal oplyse CPR nummer. Så kort sagt nej han er ikke tvunget til at skrive CPR nummer, men virksomhederne tvinger ham ellers får de ikke fradraget.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Reglerne fremgår af følgende link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2049366&vId=208670

Hvor det præciseres således:

Køb fra private

Virksomheder, der indkøber brugte varer m.v. fra ikke registrerede virksomheder og privatpersoner m.v. til videresalg efter lovens §§ 70-71, skal i forbindelse med indkøbet udstede et afregningsbilag.

Der gælder følgende krav til afregningsbilaget:

• Afregningsbilaget skal indeholde de oplysninger, der kræves for almindelige fakturaer/afregningsbilag (med fornødne tillempninger). Kravene til indholdet i en almindelig faktura er beskrevet i afsnit A.B.3.3.1.4.
  • Den ikke registrerede sælger skal attestere rigtigheden af oplysningerne i afregningsbilaget. Hvis attestation ikke kan ske, skal virksomheden være i besiddelse af tilsvarende dokumentation for handelen.

Se momsbekendtgørelsens § 121, stk. 4.

Der henvises her til den juridiske vejledning A.B.3.3.1.4, som er den generelle bestemmelse for fakturakrav.

Derfor er det køber, som skal udfærdige er korrekt afregningsbilag i overensstemmelse med de gældende regler for fakturaer.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

når du så voldsomt reklamerede med at der er for mange dårlige bogholdere og nu kommer du og du fastholder at virksomheder der har købt noget af en privat som har skrevet sit navn og adresse fint ned, ikke vil kunne få fradrag fordi den private ikke har skrevet sit CPR, så vil jeg nu godt stille spørgsmål ved kvaliteten

Tesnjak:
næsten alle virksomheder, selskaber mv. i henhold til skattekontrolloven oplysningspligtige
NÆSTEN ? Alle er forpligtede til at følge årsregnskabsloven ikke næsten alle - men ALLE men det betyder ikke at de ikke må handle ved at købe fra private der sælger dem en dims som privat person - uden at få hans CPR. Nogen vil ikke af med CPR til alle og enhver - Jeg ville nok gi det og er helt enig med dig i at det er praktisk.

Det er da købt af en privat og det er der da fradrag for når bare man har et bilag så selvklart er det en privat købt handel men om der står CPR nummer på, giver da ikke sikkerhed for at det er noget man anvender i sin virksomhed eller noget man anvender privat - det ville vil snarere kræve at ENS eget CVR nummer står på og det er heller ikke krav ved fakturaer under 3000 kr. Hvordan skulle en persons CPR dog give skat sikkerhed for at man bruger tingene i virksomheden?

Det afgørende er at der ikke er moms på, at navn og adresse er klart og at det kan påvises at det er købt til virksomheden helt som alt andet man køber OG NEJ

Tesnjak:
i at med han skal handle med virksomheder, og de har oplysningspligt, så kan han ikke komme uden om at han skal oplyse CPR nummer
 - virksomheder har IKKE oplysningspligt når de køber ting af private det har de KUN når de betaler honorar/freelance og jeg mener ikke det er krav at virksomheden skal sikre sig CPR hvis de køber småting af private - men jer er IKKE revisor eller bogholder men ordet CPR fremgår slet ikke af fakturakravene i A.B.3.3.1.4. som jeg læser det?

De har pligt til at opbevare bilaget med mandens navn og adresse og vare beskrivelse og pris uden moms i 5 år - og selvfølgeligt stå inde for at det bruges i virksomheden som med alle andre ting de køber

vh

Tilmeldt 29. Jun 08
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 21:26
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Til John:

Jamen så må du hellere skrive et brev til SKAT hvor du synes det er uretfærdigt at SKAT ikke giver fradragsret i en lang række af sager, fordi sælgerens navn og adresse var ufuldstændig og at købsfaktura ikke var egnet til at identificere sælger. Her snakker vi om flere forskellige brancher, heriblandt mest håndværker og bil branchen, uanset om det er varer eller tjenesteydelser. Jeg giver ham et godt råd, at være forberedt på at han højst sandsynligt skal skrive hans CPR nummer, fordi næsten alle virksomheder kræver det og hvis de ikke gør det, gør deres revisor/bogholder som god skik. Jeg har på intet tidspunkt sagt det var et krav, jeg skriver endda tydeligt at uanset om det er krav eller ej, anbefaler jeg han gør det både for ham selv og køberen. Det er bare god skik, og er med til at synliggøre overfor SKAT at her er der styr på tingene, hvilket jeg vil anbefale for alle virksomheder.

Derudover synes jeg det er småligt at du hænger dig i bagateller i alle de ting jeg skriver, jeg har simpelthen ikke overblikket til at kigge igennem alt det jeg skriver ord for ord. Jeg skriver fra min iPhone som oftest, og det er lidt svært at danne sig et overblik over hvad man skriver.

Derudover synes jeg du virker som meget ubehagelig, opmærksomhedskrævende person, og jeg ber dig på det KRAFTIGSTE, at lade være med at adressere flere beskeder til mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Tesnjak:

Derudover synes jeg det er småligt at du hænger dig i bagateller i alle de ting jeg skriver, jeg har simpelthen ikke overblikket til at kigge igennem alt det jeg skriver ord for ord. Jeg skriver fra min iPhone som oftest, og det er lidt svært at danne sig et overblik over hvad man skriver.

Fed reklame. Først hakke på en del af branchen for at være for dårlige bogholdere og når du selv bliver taget i forkert rådgivning så er du tøsefornærmet og har ikke overblikket over hvad du skriver. Som med edb og andre fag er detaljen vigtig også for bogholdere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46

Tesnjak:
Derudover synes jeg du virker som meget ubehagelig, opmærksomhedskrævende person, og jeg ber dig på det KRAFTIGSTE, at lade med at adressere flere beskeder til mig
det er jeg ikke i stand til at love dig i et offentlig forum. Jeg protesterer hvis jeg mener noget er forkert, sådan er det nu en gang - og du må naturligvis tilbagevise - helst med lovhenvisning. 

Håndværkere skal da skrive deres CVR men det ændrer altså ikke ved, at køber du som virksomhed en USB nøgle eller en reklameplads hos en privat webside, så er der ikke CPR krav men navn og adresse skal da være fuldstændig, den er klar (det er jo heller ikke lige til at kontrollere CPR numre uden man går ind og vil indberette i skat og det skal man jo ikke ved et køb - CVR numre er lette at kontrollere) Jeg kunne jo underskrive mig her som CPR 070853 1211  Smile

Det er en debat der har været så ofte herinde, og jeg er derfra bevidst om at rigtigt mange er meget kede af at skulle gi CPR unødigt. Jeg er det ikke selv som sagt, og ville godt af med det ved et lille salg, men rigtigt mange vil ikke, og det er lovligt nok.

Som krølle på sagen kan tillægges at CPR nr er pligtigt i de fald hvor private må udføre arbejde der giver håndværkerfradrag (rengøring/børnepasning) men det skyldes jo at skat er direkte involveret og køber skal indberette købet til skat, det skal køber ikke ved at købe en USB stik.

vh

Tilmeldt 29. Jun 08
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 21:49
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Henrik jeg er slet ikke tøse fornærmet jeg synes han skriver i en ubehagelig tone.

Derudover har jeg aldrig skrevet det var et krav, jeg skriver ALDRIG at noget er rigtigt/forkert før jeg har undersøgt det. Hvis du læser igennem det jeg har skrevet, så har jeg nævnt at uanset hvad vil det være en god ide at påfører det uanset om man sælger USB-nøgler, biler eller rumfærger, hvis du eller John er uenige i det, så synes jeg der er noget fundamentalt galt med jeres evner til at rådgive kunder, specielt på god skik.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57

Tesnjak:
du eller John er uenige i det, så synes jeg der er noget fundamentalt galt med jeres evner til at rådgive kunder, specielt på god skik.
jeg rådgiver ikke kunder mod betaling så den risiko er ikke stor, men jeg gør herinde, og jeg står helt inde for at der ikke er krav og jeg ville aldrig gøre en kunde bange for ikke at kunne få fradrag for en købt annonce på en privats webside, sålænge navn og adresse er korrekte.

Bemærk hvad forbrugerrådets TÆNK skriver om emnet CPR http://taenk.dk/tema/pas-paa-dit-cpr-nummer/passer-du-godt-nok-paa-dit-cpr-nummer

og helt specielt citat:

Virksomhederne må ikke opkræve flere personlige oplysninger, end der er behov for. Det vil sige, hvis forbrugerens identitet kan fastslås udelukkende ved at bede om fødselsdato, navn og adresse, må virksomheden ikke kræve, at man udleverer sit cpr-nummer.   citat slut

Vi behøver da ikke være enige, men det er som ikke noget at være sur over, et internet forum har jo netop sin styrke ved at ting kan korrigeres. Jeg ser mig skam også korrigeret fra tid til anden og siger bare tak for det

vh

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)