Jeg kan nok godt være tilbøjelig til at give manden ret. Hvis kun halvdelen af de etablerede virksomheder lever efter fem år, og kun fire procent formår at vokse betydeligt, så er der da noget der tyder på at der ikke bliver givet fuld gas i ret mange iværksættervirksomheder. Jeg sidder lige med et indre billede af ham autocomputer gutten fra TV2's Vejen Frem som havde siddet og hygget sig med sit lille projekt, og hen ad vejen havde brugt 2 mill. uden engang at være nået frem til en prototype. Hygger han, og andre iværksættere af samme type, sig ikke lige lovlig meget med deres projekt?
Eller hvad med ufattelig mange webshops med børnetøj som i en lind strøm kommer på markedet, primært af kvinder på barsel som synes at det er noget så nuttet at have et værelse fyldt med den slags varer? Giver de sig 100% for at skabe vækst? Det håber jeg iøvrigt ikke, for det ville da være synd for de små 
Eller en webdesigner jeg engang kendte. Han lavede redesign på sin egen hjemmeside hele tre gange inden han forsøgte at sælge noget til en kunde. Er det ikke at sidde og hygge sig lige lovlig meget? Han droppede iøvrigt at være webdesigner og selvstændig, for kunderne var umulige at arbejde sammen med. Heldigt for ham havde han ikke kvittet sig dagjob.
Jeg kan huske at Thorborg engang i et foredrag jeg var til, talte om det at pusle med sit hjertesbarn. Han fortalte at mange aldrig kommer ud af starthullerne fordi de bruger ufattelig meget tid på noget som ikke rykker en skid. At bruge måneder på at designe emballage, udarbejde corporate identity, visitkort, brevpapir og alt andet som man liiige vil gøre HELT perfekt inden produktet skal på markedet, bare er undvigelsesmanøvre fra det som virkelig rykker: At få sparket gang i salget, og komme ud og snakke med kunder.
Jeg tror at de dårlige overlevelsesstatistikker skyldes for stor interesse for det iværksætterne arbejder med, og for lille interesse i at drive en virksomhed. Jeg startede selv virksomhed fordi jeg selv syntes at jeg var en rimelig god programmør, men der begyndte først at ske noget med virksomheden da jeg begyndte at interessere mig for det at drive en virksomhed.
Ofte hører jeg folk sige, at de ville også gerne være iværksættere, men de kan ikke overskue alt det administration der følger med. Bullshit! Jeg har drevet virksomhed i ni år (on-and-off, og fuldtid de sidste fire år), og det er sgu ikke mange timer jeg har brugt på administration. Og jeg kan slet ikke genkende det med at det skulle være en jungle, som jeg ofte har hørt andre snakke om (primært folk som IKKE har prøvet at være selvstændige).
Så jo, jeg kan skam godt se noget rigtigt i det Søren Friis Larsen skriver...
mvh Carsten