Hej Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed i januar i år. Firmaet har givet et pænt overskud, lad os sige 200.000 kr (excl. moms), som jeg har valgt at beskatte via virksomhedsordningen, da jeg har et arbejde ved siden af (min løn er på ca. 200.000 kr). Nu er der kommet nye forskudsopgørelser og jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal rette i den: - de 200.000 kr. står opført i rubrik 434. I rubrik 221 står der fortrykt 204.000 kr. (overskud af virksomhed). Hvis jeg nu ikke forventer den helt store indtjening næste år, f.eks. 100 kr. så vil jeg rette beløbet og skrive 100 kr. i rubrik 221. Men så kan jeg ikke have det samme beløb i rubrik 434, men kun de 200.000 kr. som står der i forvejen. Bliver jeg igen næste år beskattet (nu med 24,5%) af de 200.000 der står der under virksomhedsordning? Jeg oplever nemlig at min B-rate bliver højere selv om jeg sænker beløb tjent ved løn og i virksomheden, hvilket jeg til dels kun kan se har noget med beskæftigelsesfradraget at gøre. Men at jeg skal betale mere skat når jeg tjener markant mindre passer vist ikke helt sammen... Er det bedst at trække alle pengene fra ordningen og betale skat i år, hvis jeg ikke når topskat-grænsen på 421.000 kr? Er det beløb med eller uden moms der skal opgives? Jeg kunne dog stadig beholde de 100.000-200.000 kr. som opsparing i virksomheden hvis det er mere gunstigt, så jeg evt. kan bruge af det næste år hvis ikke jeg har arbejde nok. Håber der er en venlig og kyndig sjæl der har lyst til at hjælpe. På forhånd mange tak Maj7 |
Når man snakker skat er det altid uden moms.
At din B skat bliver højere skyldes feks hvis du ændre din forskud måske i juni måned vil B skatten blive højere grundet der er færre måneder at betale den i.
Er der fortrykt kr 204.000 for 2014 ændre du denne til kr 100 så bliver B skatten ikke højere, når vi snakker forskudsopgørelse behøver man at tænke på virksomhedsordning, det bestemmer endelig når selvangivelsen sklal skrives.
Har du opsparing, er du nød til at forsætte virksomhedsord. da de eller falder til beskatning.