Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kurators beføjelser

Side 2 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Henrik

Kurator indtræder i de samme rettigheder og pligter, som fallentet havde. Dermed kan kurator sælge sælge på frivilligsuktion.

Jeg vil lige fastslå forskellen på frivilligauktion vs. tvangsauktion, da det i begge tilfælde sker via fogedretten, og da de ofte blandes sammen, og noget tyder på, at kurator gør det i denne sag.

Tvangsauktion:

Kan begæres af en panthaver/udlægshaver eller en kurator som er adkomsthaver (i næværende sag er kurator kun adkomsthaver til ½ af huset, og derfor kan han kun sælge halvdelen af huset på tvangsauktion)

Frivilligauktion:

Begæres af den ene af flere adkomsthavere, hvis der ikke kan opnås enighed om et salg i frihandel, og efter at samejet er ophævet.

Kræver at der ikke henstår udækkende pant/udlægshavere efter højestebud eller at de udækkede acceptere at blive slettet.

 

Konklusion:

Ingen panthaver/udlægshaver vil da acceptere at blive slettet ved en frivilligakution, da de har alt at vinde og intet at tabe, hvis de lader tiden gå, og håber på at foranstående prioriteter bliver indfriet eller huset stiger i værdi.

Det er således kun hvis der er friværdi, at kurator får noget ud af at sælge huset, og det skal han naturligvis gøre, hvis det er tilfældet, men friværdi på en auktion!! .Hvis der ikke er friværdi, så kan det meget hurtigt blive ansvarspådragende for kurator, hvis han pålægger boet en omkostning, som det ikke har fået noget til gengæld for.

 

mvh.

Andreas

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Andreas,

Et godt og pædagogisk svar!!Yes

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Andreas,
Først og fremmest tak for en god forklaring. Men har jeg forstået det helt rigtigt, at kurator kun kan sætte halvdelen af huset på tvang, men han er i sin gode ret til at ophæve vores sameje og sætte huset på en frivillig auktion, hvor alle panthavere skal dækkes ind eller afstå deres pant. Jeg sagde til kurator, at reaklkreditinstitutet og banken jo nok ville røre på sig og ikke gå med til et for lavt bud. Hertil svarede han, at det kan de ikke bestemme.

Ville det ikke være god skik at kurator kontaktede min kone for at høre om hun er villig til at sælge? Hun er ikke blevet spurgt og ryster allerede i bukserne over den restgæld hun kommer til at sidde med når huset ryger på auktion. Hun kan godt acceptere at sælge, hvis bare hun ikke kommer ud med for stort et minus som fx ved en auktion.

Jeg spurgte også kurator, hvem der skulle betale restgælden, når nu huset ikke indbragte nok til at dække realkredit og bank. Hans svar var at det skulle min kone da hun hæfter solidarisk. Det er jo rigtig nok, men indtil videre har hun holdt den økonomiske skude ovenvande, og kan gøre det fremover, især da jeg nu er i job.

Kurator har også kontaktet banken for at høre om de ville opsige lån og lade huset ryge på tvang.

Der er ikke friværdi i huset. Nada nix. Kurator siger der ikke er andre måder at få huset ud af konkursen. Men som du siger, Andreas, så kommer han altså til at påføre boet yderligere omkostninger, for det er vel ikke gratis at afholde en auktion? Han ville få flere penge ud af det, hvis konen tilbød selv et meget beskedent beløb som fx kr 5000. (Det lave beløb for at illustrere en pointe).

Jeg tror, det vil være en god ide at få en vurdering fra forskellige mæglere som forslået tidligere i tråden.

Kom gerne med flere betragtninger for lige nu tvivler jeg på, kurator har styr på sagerne.

Frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frank

 

Kurator har ikke ret når han siger, at kreditforeningen og banken ikke skal acceptere, hvis han sælger på frivillig auktion. Han har på en måde ret når han siger, at din kone kommer til at dække tabet overfor kreditforeningen, hvis det sælges på frivilligauktion idet i hæfter soldarisk, men det står hun jo til allerede.

Nu er jeg ikke ekspert i bankpsykologi, men jeg kunne næppe tro, at banken og kreditforeningen har interesse i er sælge ejedommen, og dermed realisere tabet, hvis I ellers servicer forpligtelserne, og kan derfor ikke tro, at de vil acceptere et salg.

Kurator kan så sælge din andel på tvangsauktion, men mon ikke I kan lave en aftale med kreditforeningen og banken om, at din kone køber den på auktion, så boet får en lang næse og en stor regning.

Jeg kan slet ikke forstå, at kurator på den måde vil have solgt ejendommen, hvis han ikke støttes af kreditforeningen og banken. Jeg kunne egetlig godt tænke mig at høre hvem kurator er, da det er en lille verden vi lever i.

 

MVH

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg glemte lige, at I da skal tage en snak med banken om det her, hvis I ellers bare er lidt på talefod, og hvis ikke så gør det alligvel, og fortæl dem hvordan I vil sikrer, at Banken ikke taber penge på huset. Banken har kautioneret overfor kreditforeningen, så det er Banken I skal tale med også vedr krediforeningen.

 

Mvh

Andreas 

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Andreas, du er sgu en knag! Tak! Min kone har skrevet til banken og venter på svar. Vi må prøve at finde ud af, Hvordan hun evt. Kan købe på tvang. Hvis det ender der.

Hvilke tanker gør du dig om kurator? Virker han ikke lidt grøn eller er det bare mig? Hans navn skal du få, når dette er afsluttet, da jeg jo ikke har noget ud af at ødelægge noget for ham. Det kan jeg ikke have på mine skuldre, selv om jeg har lyst til da min kone er ekstremt påvirket af det hele, og hun er ellers en hård negl.

Hilsner
Frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Frank

Det er ikke fordi jeg sidder og keder mig her fredag eftermiddag, men kan ikke lade være med at tænke på din sag:-)

Det kune godt være, at du kunne udnytte situationen til egen fordel, hvis din kone overtager hele ejenommen, og kurator og boet afholder omkostningen. Det er noget du skal have aftalt med Banken, men I kunne muligvis lave et "barn" på kurator i den forbindelse hvis I er lidt snu, og aftaler med Banken, at din kode byder kreditforeningen og banken hjem, og giver din kone gældsovertagelse, hvis det ellers er nødvendigt, når hun i forvejen hæfter for gælden.

Overvej om det er en mulighed, da nok også er en fordel for dig i forbindelse med en efterfølgende ansøgning om gældssanering.

MVH

  

 

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Andreas

Selvfølgelig har du andet at lave, men jeg er dig dybt taknemmelig for du bruger tid på at svare og komme med input. Konen læser flittigt med og har dig ophævet til nærmest gudestatus.

Jeg kan lide din tankegang, omend der kan komme et barn ud af det. Hvis vi kan gøre dette, er kurator jo i en knap så heldig situation. Min kone kaldte det vist poetic justice. Vi vil da vende ideen med banken. Hun har virkelig svært ved at forstå at kurator kan vende på tallerken, for som hun siger så kunne han jo bare have sagt det fra start at det var hans plan eller muligheder.

Fungerer du også som kurator?

Du må have en rigtig god aften

Hilsner
Frank

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg behandler nogen boet, men det har været mere. Nu har jeg fået mere smag for at starte ting fremfor at lukke dem:-)

Som sagt, så skal I se at få talt med banken, da den sidder med nøglen til det hele. En af fordelen ved at lade din kone eje hele ejendommen er, at dine kreditorer ikke forsvinder som følge af konkursen, men hvis de ikke alledere har, så kan de foretage udlæg i din andel. Der med kan de forhindre en fremtidig låne konvertering.

Du kan søge skifteretten om at få beskikket en advokat, og det var måske en god ide.

God weekend.

Mvh


Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det er væsentligt sjovere at starte noget frem for at lukke noget.

Vi afventer svar fra banken, for vi skal da klart have et møde asap. Det virker lidt som om, kurator ønsker spille bank og os ud mod hinanden og han håber nok at banken vil "overtage" udspillet med at gå auktionens vej. På den måde sparer han jo omkostninger, som du selv har påpeget.

Min kone vil kontakte kurator, men jeg har sagt, hun skal holde igen, for han vil på ingen måde hjælpe. Enten har han ikke styr på sine sager eller så er han bare meget aggressiv, når han forventer at få penge tilovers fra en auktion over hus uden friværdi. Men han må jo stå til regnskab, når han forøget boets omkostninger.

Jeg har læst om frivillig auktion og jeg forstår det således at det bliver en realitet, hvis man ikke kan blive enige om at sælge. Jeg mener da at kurator burde gå i dialog med min kone, inden han foretager sådanne dispositioner. Men har du en ide om hvor lavt et bud min kone evt. Kunne tilbyde konkursboet? Dette har jo ikke været oppe, men det er vel den eneste måde, boet kan få nogle penge.

Der er ingen tvivl om, at en advokat skal ind over.

Jeg er taknemmelig over din hjælp. Respekt for dig og din faglighed. Måske du skulle tage den advokatfuldmægtig som varetager boet under dine vinger.

Frank
Side 2 ud af 5 (46 indlæg)