Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kurators beføjelser

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er under konkursbehandling, men der er ingen aktiver som kurator kan omsætte til cool cash for konkursboet.

Jeg har et lille hus med min kone, men det er fuldt belånt. Jeg har været uden indtjening i længere tid så min kone har betalt alle udgifter i hjemmet, også terminer.

Kurator har opgjort min andel af ejendommen til 0kr, det fremgår af en opgørelse jeg har modtaget. Nu har kurator sendt mig en mail om at han vil ophæve vores sameje "for der er jo ingen der vil købe et halvt hus" han hævder at ved at ophæve samejet, kan han sætte huset på tvangsauktion. Pengene der kommer fra auktionen skal så indgå i konkursboet, siger han.

Jeg spurgte ham, om det virkelig kunne være rigtigt at han på denne måde kunne stille min kone i den situation, og om konkursboet virkelig stod bedre end realkreditinstitutetet og banken, som har pant i huset. Det mener han så.

På et tidligere møde har han sagt at der jo ikke var noget at komme efter i forhold til huset. Men han har åbenbart skiftet mening.

I mine øjne kommer der yderligere udgifter til konkursboet ved at trække sagen i langdrag og sætte boligen på tvang, men at min kone indirekte bliver hevet med på denne måde kommer som et chok. Nu mister hun råderetten over sin andel.

Hvad tænker I og hvilke gode råd har I til mig og konen? Grundet min konkurs (personlig konkurs i en enkeltmandsejet virksomhed) vil banken ikke lade hende overtage huset som eneejer.

Hilsner
Frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Kurator kan kun sælge din andel af huset på tvangsauktion.

Hvis man ejer et hus, og man ikke kan blive enige med den anden ejer om et salg, så kan man ophæve samejet, og sætte hele ejendommen til salg på en frivillig auktion. Men her er du inde på noget, da man kun kan sælge på frivilligauktion, hvis der er friværdi eller panthaveren acceptere, og hvorfor skulle de det, så kunne panthaveren bare selv sætte det til salg.

Mvh
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas, Kan kurator ikke sælge på frivillig auktion, hvis der opnås et bud som dækker alle panthavere?

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 05:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Andreas, det var også det, jeg tænkte. Men nu vil kurator ophæve sameje over for min kone, og så sætte hele huset på tvang.

Kurator er meget ung, og det er vist hans første sag. Hermed ikke sagt der er noget i vejen med hans faglighed, men han virker meget uerfaren. Jeg har tænkt om kurator måske har misforstået noget.

Der er over 6 måneder siden, jeg kom under konkursbehandling, og i den periode blev tvang afvist, da der ikke var noget at hente.

Hvad siger jeg lige til kurator nu? At det han har tænkt sig ikke er lovligt?

Takker for gode input.
Frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulovligt er det ikke. Det er mere et spørgsmål om det er realistisk at opnå et bud som kan indfri alle panthavere i huset?

Det er svært ( næsten umuligt) at sælge et halvt hus så tanken om at ophæve samejet er vel ikke så dumt. Om det så er realistisk at få et bud, der er stort nok. Det er nok mere den snak du skal have med kurator om.

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Henrik, kurator vil jo sælge hele huset, men hvad så med min kones andel?

Jeg har sagt en tvang vil medføre øgede omkostninger for konkursboet, men han siger han vil have huset ud af konkursboet. Han ved godt, det nok ikke indbringer penge. Jeg sagde til ham, det var min forståelse at panthavere stod først i køen ved en tvangsauktion, men han forventer han kan hive 500000 ud af et hus UDEN friværdi. Huset er faldet i pris under krisen.

Det kommer alligevel bag på mig, kurator kan ophæve sameje over for min kone for at få adgang til hele boligen. Så kan hun lige så godt lade være med at fortsætte betalingen af terminer.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Opløsning af sameje er reelt den eneste mulighed kurator har for at gøre huset salgsegnet. Udgangspunktet er først at søge huset solgt via ejendomsmægler i fri handel. Hvis dine kone siger nej til det (hvad hun jo nok gør) så er muligheden for kurator en frivillig auktion. På denne kan der kun ske salg, hvis et bud dækker alle panthaveres krav. Det lyder ikke sandsynligt på dig? Så har du ikke noget at frygte.

Reglerne omkring opløsning af sameje er nok ikke oprindeligt tiltænkt din situation - men mere den situation hvor to partere bliver uenige og vil gå hvert til sit.

Håber at det løser sig for dig!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:


 
Reglerne omkring opløsning af sameje er nok ikke oprindeligt tiltænkt din situation - men mere den situation hvor to partere bliver uenige og vil gå hvert til sit.
 

Spørgsmålet er vel om konkursloven beføjelse til at hæve samejet? 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

frank holm:
Henrik,

. Jeg sagde til ham, det var min forståelse at panthavere stod først i køen ved en tvangsauktion, men han forventer han kan hive 500000 ud af et hus UDEN friværdi. Huset er faldet i pris under krisen.

 

Nu er kurator jo ikke ekspert hvad et hus kan indbringe, så hvad med at du fik en vurdering af huset fra to forskellige ejendomsmæglere.

var jeg dig ville jeg nok generelt søge hjælp hos en advokat med erfaring som kurator.  Har du / I ikke penge til en advokat så brug den lokale retshjælp.

 

Held og lykke

Ravn

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Spørgsmålet er vel om konkursloven beføjelse til at hæve samejet? 

Konkursloven giver kurator rådigheden over boet - herunder halvdelen af huset.

Sameje og opløsning af dette finder du i praksis omkring ejendomsret, principper i aftaleloven mv.

Jeg håber, at Andreas vender tilbage til tråden. Dette er hans hjemmebane!

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)