Hey Amino, Jeg laver nogle freelance opgaver i min virksomhed der ikke er momsregistreret, da jeg forventer at omsætte for mindre end 55.000kr. i år. Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal udbetale penge, og købe produkter/vare til virksomheden. Jeg har fået oprettet en virksomheds konto hvor jeg får overført alle penge til. Når jeg så vil udbetale "løn" til mig selv, skal jeg så overføre pengene til min egen konto, minus de ca. 40% som jeg kommer til at skal betale i skat senere på året igennem min selvangivelse til SKAT? Hvordan køber jeg ting til virksomheden? For jeg skal vel ikke betale skat af de penge jeg har tjent til virksomheden, men brugt på ting til virksomheden. Er der nogen steder jeg kan læse direkte hvordan jeg skal gøre, gerne med eksempler. Mvh. |
Hej
Jeg mener at den øverste grænse for omsætning i 12 måneder er 50.000. Og det drejer sig ikke om "i år", 2013, men om 12 løbende måneder. Altså hvis du i november og december omsætter for 50.000, må du ikke omsætte for en krone mere før december 2014.
Nå, men du spørger om, om du kan hæve penge ud af din virksomheds konto. Ja, det kan du. Og det er et meget klogt træk af dig, at gemme noget til at betale skat af.
Du spørger desuden, hvordan du køber ting til virksomheden. Det enklest mulige svar er, at du køber de ting, du absolut har brug for til firmaet og får en kvittering. Når året så er omme, laver du et regnskab hvor du opregner aktiver og passiver. Et (meget forenklet) eksempel:
Penge fra kunde 1 14.000
Penge fra kunde 2 7.000
Penge fra kunde 3 10.000
Værktøj 1 -4.000
Værktøj 2 -2.500
Overskud 25.500
- Altså et overskud på 25.500, som du så skal opgive som overskud af egen virksomhed.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt du løbende bør rette din selvangivelse til, så den passer med, hvad du forventer at tjene, men da vi startede gjorde vi som ovenfor beskrevet. Vi investerede dog også i lidt hjælp fra en bogholder og det var en rigtig god ide, som kan anbefales.