Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opret virksomhed for ubeskattede penge - hvordan?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aabenbart kun i advokatbranchen, Anders. 12 timer er for mange et dagsvaerk. :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

@ Anders, der er intet krav om at der skal lægges fuld arbejdskraft i selskabet. Det er nok med 50 timer om måneden - svarende til godt 12 timer om ugen.

Henrik, har du et link eller lignende?

Jeg er ikke sikker på, at der som sådan er egentligt arbejdstidskrav for anvendelse af Virksomhedsskatteordningen.

Tonny

TILFØJELSE:

Fandt det i en afgørelse, hvor det fremgår således:

vejledende norm anses en personlig arbejdsindsats på mindst 50 timer om måneden for at være en væsentlig arbejdsindsats (deltager i virksomhedens drift i væsentlig omfang), jf. praksis om investeringsfondshenlæggelser og etableringskontoindskud.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Anders. UG selskaberne går faktisk ganske godt i Tyskland, hvor det er blevet en stor succes. Faktisk har deres overlevelsesevne oversteget andre selskabsretlige rammer.

Der har tidligere på året været en udemærket artikel om emnet på ufr online skrevet af Troels Lilja fra CBS.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny - jeg taler ikke om VSO men om arbejdskravet i forbindelse med etablerings- og iværksætterkonti.

I relation til VSO er der ikke udmeldt et konkret timetal.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Henrik Koudahl:

@ Anders, der er intet krav om at der skal lægges fuld arbejdskraft i selskabet. Det er nok med 50 timer om måneden - svarende til godt 12 timer om ugen.

Henrik, har du et link eller lignende?

Jeg er ikke sikker på, at der som sådan er egentligt arbejdstidskrav for anvendelse af Virksomhedsskatteordningen.

Tonny

Det ville jo lette, hvis man vidste at man kunne tale om 600 timer om året (for man kan jo ikke ha VSO for en måned kun, så det må vel være et årstal)?

Der er vel et krav om en vis "intensiv" drift for VSO - eller er det helt lige meget i forhold til alm. personlig virksomhed?

Jeg spørger fordi det jo givet vil kunne være vigtigt for netop SU sammenhæng, ikke at risikere at få forkastet VSO (ex arbejder med noget der faktisk er lønmodtager men vil ikke ha løn så - virksomhed - eller VSO og så måske kun en måned her og der og måske 150 timer om året)??

det ville lette rådgivning og forståelse for de som stifter hvis der var lidt links til regler

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny - jeg taler ikke om VSO men om arbejdskravet i forbindelse med etablerings- og iværksætterkonti.

I relation til VSO er der ikke udmeldt et konkret timetal.

Jo, der er faktisk i flere afgørelser omkring Virsomhedsskatteordningen netop henvist til arbejdskravet som defineret i forbindelse med eks. etablerings- og iværksætterkonti.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Jo, der er faktisk i flere afgørelser omkring Virsomhedsskatteordningen netop henvist til arbejdskravet som defineret i forbindelse med eks. etablerings- og iværksætterkonti.

VSO taler som udgangspunkt om, at der skal være tale om erhvervsmæssig virksomhed for at finde anvendelse. Hverken i loven eller forarbejderne tidskravet været drøftet.

Der er naturligvis en vis logik ved at eksempelvis begrebet "erhvervsmæssig virksomhed" er det samme hele vejen rundt i skatteretten. Alligevel er der i en del af de afgørelser, der er afsagt hvor der bliver lagt vægt på "som vejledende norm anses en personlig arbejdsindsats på mindst 50 timer om måneden for at være en væsentlig arbejdsindsats" og "Afgørelsen af om arbejdskravet er opfyldt må bero på en konkret bedømmelse af samtlige omstændigheder i det enkelte tilfælde".

Med andre ord kan man ikke bare sige, at man er safe, hvis man arbejder eksempelvis 600 timer om året. Men det skal indgå på lige fod med de øvrige parametre i den samlede vurdering af  om der er tale om erhvervsmæssig virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det ville lette rådgivning og forståelse for de som stifter hvis der var lidt links til regler

Ja gid - det er så let. Der er i relation til VSO ikke nogen lov der fastsætter timetallet. Landsskatteretten  taler i nogen afgøreler om at kravet om en ikke uvæsentlig indsats normalt betyder, at der skal ydes en arbejdsindsats på 12 x 50 timer, i alt 600 timer om året.

Der er igen tale om et udgangspunkt. Man kan så sige at der er meget meget langt fra dit eksempel med 150 timer og så op til 600 timer.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
det ville lette rådgivning og forståelse for de som stifter hvis der var lidt links til regler

Ja gid - det er så let. Der er i relation til VSO ikke nogen lov der fastsætter timetallet. Landsskatteretten  taler i nogen afgøreler om at kravet om en ikke uvæsentlig indsats normalt betyder, at der skal ydes en arbejdsindsats på 12 x 50 timer, i alt 600 timer om året.

Der er igen tale om et udgangspunkt. Man kan så sige at der er meget meget langt fra dit eksempel med 150 timer og så op til 600 timer.

/Henrik

OK - jeg tror jeg vil vove et øje fremover (og i min blog rettet) at man som EN måde at se på intensitet kan se på, om det ligner noget med 600 timer per år for VSO - svarende til iværksætterkonto/etableringskonto udnyttelse udtalelser iflt Tonny - UDEN at det på nogen måde er et garanti tal, men dog bedre end ingen ting, i forhold til nogen der måske får et job til 50 eller 150 timer og vil stifte VSO for at undgå SU træk.

Absolut ikke en regel, men en slags rettesnor måske trods alt - den der med Intensivt drevet er jo MEGET svævende

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var hurtigt der kom en masse gode svar - mange tak. :)

Jeg kan konkluderer at det ikke er muligt at oprette et selskab uden at det sker for beskattede midler.

Da jeg kan se på erhvervsstyrrelsen hjemmeside (http://erhvervsstyrelsen.dk/ivaerksaetterselskab?goback=%2Egde_3357407_member_5791872762792402946#%21) at et IVS er klar til oprettelse fra den 1 Januar, virker det lidt omsonst at skyde 50.000 kr afsted for noget der reelt kan opnås ca. 1½ måneder senere for blot 1 kr.

Så at oprette et ApS for 50.000 hårdt tjente og beskattede kroner er dermed udelukket.
Det vil forhåbentlig ikke tage lang tid at opspare 50.000 kr i et IVS så det kan omdannes til et ApS - vel ca. dobbelt så hurtigt som hvis jeg skal udbetale dem til mig selv privat for at dække et eventuelt privat optaget lån.

Som jeg kan forstå det er min eneste reelle mulighed at benytte VSO, hvilket jeg ikke har den store kendskab til.

Jeg kan læse ud fra jeres indlæg at der er en forventning om at man skal bruge en væsentlig mængde tid på virksomheden for at kvalificerer sig til ordningen.
Da jeg først påbegynder mit selvstændige eventyr nu, formoder jeg at kravet/forventningerne må gå på et gennemsnitligt time antal.
Mine studier bliver sat ned på laveste blus da jeg ikke kan vente med at komme igang, og er ved at være godt skole træt. Men jeg kan samtidig ikke garanterer x antal timer i måneden da det selvfølgelig afhænger af hvor meget jeg kan få at lave (det ville dog være fedt at kunne spå om fremtiden). Men den mulighed jeg har fået til at starte med går på minimum det man forventer af en fuldtids stilling (160,33 timer i måneden) - sikkert også mere. 

Er VSO noget der benyttes i forbindelse ens private årsopgørelse?

I så fald vil det så betyde at penge jeg får ind lige inden års skiftet med det samme vil blive beskatte med en foreløbig skat på 25%?
Altså mister jeg 25% af min kapital stortset lige efter den er tjent og har den ikke til rådighed så den kan investeres eller bruges til at dække eventuelle udgifter under min opstart? - lyder ikke fordel agtigt.

Er det muligt at bruge pengene tjent via VSO til at oprette et ApS eller indskyde i et IVS (alt efter hvor mange det nu bliver til) uden at de først skal udbetales til en selv privat og beskattes?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)