Hej, situationen er den at jeg har fået min første opgave som vil indbringe mig en sum penge i størrelsesorden 45-50.000 kr ved første fakturering (Hvis perioden for faktureringen udvides kan jeg godt samle sammen til minimum 50.000 kr). Men jeg har endnu ikke noget firma. Jeg vil derfor høre ad, om jeg på nogen måde kan bruge de penge jeg får i forbindelse med fakturering til at etablerer firmaet med (50.000 i indskud til et ApS)? Problemet som jeg ser det er at det kan være svært at udskrive en fakturer i firmaets navn når det endnu ikke eksisterer før efter pengene er modtaget. Men at modtage pengene privat, for der efter at betale skat af dem og indskyde dem i virksomheden virker ret tosset, og derudover så vil der heller ikke være nok til at jeg kan etablerer virksomheden. Jeg havde håbet at det var muligt at oprette et iværksætter firma (IVS), men det ser ikke ud til at blive muligt før engang i det nye år. Hvad kan jeg gøre for at få etableret virksomheden? Er det måske muligt at yde et lån der skattefrit kan tilbagebetales (formentlig samme problematik, med at man ikke kan låne til et firma der ikke eksisterer)? Jeg står desværre ikke lige og har 50.000 kr privat jeg kan skyde ud i det blå og undvære så længe firmaet eksisterer (forhåbentlig for evigt) :) Det er desværre ikke muligt at starte med en personlig ejet virksomhed, idet at det vil medføre et tilbagebetalings krav på hele min SU + 7% (+ yderligere 8% + nationalbankens gældende rente hvis jeg ikke betaler inden for den første måned) da jeg så ryger over mit fribeløb - i så fald koster det mig penge at arbejde, og et bedre alternativ ville være at vente med at fakturerer pengene til det nye år. Håber der sidder nogen med erfaring inden for feltet som de vil dele ud af.
|
Det er en situation som opstår for en del, og personligt, kender jeg ikke en måde der er acceptabel lovmæssigt.
Tænker at hvis du kender din kunde godt, og de har kendskab til og forståelse for situationen, kunne de måske låne dig beløbet, som et lån og ikke en indkomst.
Derefter kan du så stifte selskabet, og skrive dem en faktura og dermed udligne lånet helt eller delvist.
Jeg ved IKKE om den er gangbar, men det er jeg sikker på at der er nogle herinde der kan svare på.
Og du skal ikke følge mit råd uden at du har vendt det med en ekspert :-)
EDIT!
Nej glem det, det er jo stadig dig og ikke selskabet de så låner pengene, og dermed kan selskabet ikke indfri din gæld.
Sorry.