Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må de sætte rykker på? (Husleje)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg anmoede om min husleje d. 5 oktober, da jeg ikke kan bruge betalingsservice. Den får jeg hver måned og har gjort alle måneder pr. email.

Nu får jeg så d. 9 (4 dage efter) med et rykkergebyer på, er bevidst om de har ventet for at sætte rykker på.

Jeg finder det meget useriøst og har kun problemer, er det i orden - isåfald, hvad skal jeg sige til dem?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:58

Hvad dato skulle du have betalt din husleje ifølge lejekontrakten? Husleje er rettidigt indbetalt, hvis den er indbetalt på girokort eller med bankoverførsel senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen.

De fleste udlejere er meget nøjeregnende med, at en lejer betaler til tiden ved hver lejebetaling, idet de ellers risikerer stiltiende at acceptere, at du betaler med forsinkelse. Lejeloven indeholder bestemmelser om, at udlejer kan tage et rykkergebyr.

Hvis du ifølge lejekontrakten skulle have indbetalt den 5. okt., så kan du med en indbetaling i dag (via bank eller posthus) undgå rykkergebyr.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:04

gr8movie:
eg anmoede om min husleje d. 5 oktober,

Altså, dit indlæg er ikke lige til at gennemskue. Hvis du anmoder om husleje, må det jo være dig, der er udlejer.

Men du skriver også, du har fået en rykker, så jeg går alt i alt ud fra, at du er lejeren, der ikke har betalt husleje til tiden?

En udlejer (eller kreditor i det hele taget) vil jo normalt vente et antal dage for at sikre sig, at det ikke er banken, der har forsinkelse på overførslen, før de sender en rykker til skyldneren.

Hvis du altså skylder nogen penge og de har sendt en rykker med et gebyr, er det fuldstændig lovligt.

Men du kunne da tale med udlejer og starte med at undskylde forsinkelsen. Og hvis I ellers kommer fint ud af det med hinanden, kunne du jo spørge, om han evt. ville have ulejlighed med lige at ringe eller sende en sms, før han sender en rykker.

Så sparer han tid og udgifter på at lave en rykker og du kan se at få gang i banken for at få overført noget husleje.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:06

Nå, jeg kans e, at Henrik har givet et flot svar, så hold dig hellere til ham :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:20

Birte Andersen:

Nå, jeg kans e, at Henrik har givet et flot svar, så hold dig hellere til ham :-)

Tak - men jeg synes faktisk at du har en god pointe - nemlig dialog. Hvis man ikke kan betale huslejen til tiden - så giv udlejer et ring. Man kan komme langt med det.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg går ud fra du er lejer. Den 5 var en lørdag, og det er dig, der er ansvarlig for at betaling kommer frem. hvis betalingen ikke er kommet frem rettidigt er du i betalingsmisligholdelse. Hvis du er i betalingsmisligholdelse er de berettiget til rykker. Rykkergebyr er pligtig pengeydelse i lejeforhold, dvs. betaler du ikke kan udlejer (normalt - kender ikke din aftale) ophæve aftaleforholdet. Se og få betalt, også rykkergebyr, så kan du altid bagefter udrede hvad der er gået galt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)