Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønudbetaling til ægtefælle uden arbejde

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - men søg efter dagpenge og lignende. Det har altid været sådan - hvis du er gift og du tilmed ex anvender medhjælpende ægtefælle, så vil DU være tvunget til at lukke dit CVR for at din kone kan få dagpenge og samme hvis det er lønnet i virksomhed du ejer desværre. Givet fordi det er umuligt at kontrollere om den fyrede eller udtrådte alligevel sidder der og bogfører

I 2011 afgjorde  beskæftigelsesministeriet, at heller  ikke en tro og love erklæring rækker - til da accepterede feks. ase en erklæring men den holdt ikke

jeg kunne bare lige hurtigt finde lidt fra HK hvoraf også fremgår, at fyres man skal manden som udgangspunkt helt lukke sit CVR http://www.hk.dk/akasse/udbetalinger_og_regler/dagpengesatser/gift_med_bossen# 

Jeg husker at Peter Revisor med kone også blev ramt af det. 

Jeg tror der findes dispensations tilfælde - men de er få og det er meget stærke krav - ex skilsmisse og fraflyttet - eller bevis for at en anden har været tvunget til at overtage arbejde - så det er absolut risiko at bruge det til noget der minder om proforma arbejde  det vil som hovedregel betyde farvel til dagpenge m-m. Læs også 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 19:23

Tak Cookie - jeg kan se du har ret. Så blev jeg også klogere i dag :-)

God weekend.

Undskyld ulejligheden med mit forkerte svar.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:42

Hej alle

John har delvist ret i, at uanset valg af medarbejdende ægtefælle eller ansætte ægtefællen på en lønaftale, så kræves det jvf. skattelovgivningen, at der også udføres et reelt arbejde for vederlaget.

Medarbejdende ægtefælle kan således oppebære op til 50% af overskudet i ægtefællens virksomhed, dog max. kr. 215.500. SKAT vurder arbejdsindsatsen som medarbejdende ægtefælle til at udgøre 3-4 timer dagligt.

Lønaftale er mere fleksibel, der er jo aftalefrihed, men SKAT pointerer dog, at man ved SKAT's vurdering kan tillægge det afgørende betydning, hvordan andre sammenlignelige jobs aflønnes f.s.v. angår timeløn/månedsløn.

Der kan læses mere her

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1976889&vId=208670&search=medhj%E6lpende%A4%E6gtef%E6lle

og her om lønaftaler

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1976891&chk=208670

@trådstarter - Det kommer følgelig an på i første omgang din egen vurdering af din ægtefælles arbejdsindsats og omfanget heraf, især ved indgåelse af lønaftaler. Det er derfor tilrådeligt at få en udarbejdet en udførlig beskrivelse af arbejdsopgaverne, således dette i givet fald kan dokumenteres.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11

jamen godt svar fra Tonny. Hvis det kan anskueliggøres at hustru arbejder for lønnen til noget der ligner markedsvilkår er det jo absolut en mulighed - som dog kan ha de nævnte problemer med dagpengeret o.l.

Jeg svarede konkret ud fra, at trådstarter skrev, at han ikke havde egentligt behov - men kan det anskueliggøres så kan det gøres. 

Overvej dog, hvis det kun som jeg forstår det, er for topskatteproblematik, at vælge VSO/virksomhedsskatteordningen så er I ude over problemet med OM hun arbejder for pengene.

Det kan  trådstarter vælge når året er slut´ (før regnskabet løbende så det er en let mulighed) hvis familien klarer sig for overskud (og hævning) helt op til topskattegrænsen som jo er 457.000 før AM (421 efter AM bidrag) og voksende de kommende år.

Med 1 mio i forventet omsætning, lyder de 457.000 man må ha i overskud inden topskat som noget der godt kunne være rimeligt forventeligt - og bliver det ikke mere, kan man undlade VSO og bliver det mere kan man køre VSO - frit valg på hylderne

Tonny er en som varmt kan anbefales til VSO eller anden konkret rådgivning om bedste lovlige indretning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)