Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel trækkes fra alligevel?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 07:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kunder betaler 3 kroner pr. kilometer for at jeg kører ud til dem med karaoke anlæg, softicemaskiner osv.

Må jeg så trække kørslen fra igen i mit regnskab?

Mette

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 08:20

Det kommer an på, hvad du mener med "trække kørslen fra", og i hvilket regnskab. Hvem ejer bilen osv.

Hvis firmaet, der sender regningen, ejer bilen, så kan du i forvejen trække det fra, og så er svaret helt klart ja.

Men hvis du ejer bilen personligt, og firmaet får de 3,- kr., så er der tale om, at du stiller din egen bil til rådighed for firmaet, sådan at firmaet kan levere en ydelse. Den slags er der konkrete regler for. Det er efterhånden mere end 2 år siden, jeg har sat mig ind i reglerne, så det må andre lige svare på. Men hvis du kan fortælle, hvem der ejer bilen, hvad slags firma der er tale om, placering af arbejdsplads, hvor km regnes fra og til osv., så får du nok bedre svar. 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:59
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 12:25

Jeg låner eller lejer en bil af en der har et andet firma og bruger den til at fragte noget ud til mine kunder.

Hjalp det?

Mette :)

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 15:34

Det var lidt bedre. Dvs. bilen er privatejet af en anden person. Hvis vedkommende låner bilen ud til dig, vil jeg mene, at det tæller som om, at du kører i din egen bil, dvs. godtgørelse efter statens takster. Her betyder det dog noget, hvor dit firma ligger. Ligger det hjemme eller et andet sted? Hvad betaler kunden rent faktisk? Hvis kunden ikke betaler noget særligt (f.eks. 2kr/km), så vil du nok ikke kunne trække statens takster fra, da det så vil have karakter af skattesnyd.

Hvis vedkommende lejer bilen ud til dig, så kan du trække lejeudgiften fra, men igen, forudsat at udlejningen foregår til en pris, der giver vedkommende en indtjening på at leje bilen ud.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 16:20

Jeg tager 3 kr pr. kilometer, hvilket jo er mindre end statens takster så vidt jeg husker :)

Bilen er privat ja :)

Tak for hjælpen

Mette

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 18:04

Hvis du tager mindre end statens takster, så vil jeg skyde på at det tæller som om at du slet ikke udfakturerede det. Det betyder, at skat vil kigge nærmere på, om de to steder, du kører imellem, overhovedet kan betegnes som værende erhvervskørsel, eller om det er kørsel til/fra arbejde.

Husk, at skatteforvaltningen har pligt til at hjælpe dig og pligt til at informere dig om reglerne. Du kan altså gå ned på skattekontoret og få gratis rådgivning om lige præcist dette punkt. 

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 20:48

Ok, mange tak for svar! Som jeg ser det, kan det bedre betale sig at sætte prisen på maskinerne op og så droppe transportudgifter til kunden, men trække det fra - jeg ringer til skat og hører dem ad!

Mange hilsner

Mette

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:21

Hvis det er din egen bil, kan kørslen trækkes fra, uanset om du fakturerer dine kunder for det eller ej. Kørslen kan også trækkes fra til nye kundebesøg mv., også selvom de ikke giver en ordre. Men når det ikke er din egen (eller samlevers) bil, kan du ikke hæve kilometerpenge efter statens takster men derimod betale for forbrug/efter regning.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 07:50

Virkelig? :)

Tidligere i tråden siger lasse at det vil være skattesnyd - hvad er korrekt?

Mette

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)