Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bærbar pc

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg har en enkeltmands virksomhed og skal købe bærbar PC.

Jeg er lidt i tvivl ift regnskabet.

Skal jeg købe den som privat eller erhverv?

Har hørt at hvis man køber den som erhverv, så har man kun 1års reklamationsret.

Hvis jeg køber den som privat, vil denne post komme ind før eller efter skat ift årsregnskabet og hvordan med momsen?

Håber et klogt hoved kan hjælpe?

/Martin
Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Du kan købe den som privatperson, men få anmærket dit firmanavn på fakturaen. Derved bør du bibeholde de to års reklamationsret.

Lad os for nemhedens skyld sige, at den koster 10.000 kr. + moms, og du er en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, og at computeren bruges 50/50 privat/erhverv.

Du får altså fradrag for 1.250 kr. købsmoms (50 % af 2.500 kr.), mens de resterende 1.250 kr. af momsen + 10.000 kr. (=11.250 kr.) trækkes fra i driften.

Mvh. Lars

EDIT: Skulle du ikke få anmærket dit firmanavn på fakturaen, betyder det i grunden heller ikke noget, da DU som enkeltmandsvirksomhed ER din virksomhed.

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Kan du uddybe det lidt.

Jeg er momsregisteret og vil opnå en fordel af denne.

Hvad med resten af kostprisen. Er det før eller efter skat det skal beregnes ift årets resultat?
Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Før eller efter skat? Jeg forstår ikke, hvor du vil hen.

I din enkeltmandsvirksomhed ender du med et årsregnskab med et overskud eller underskud. I det årsregnskab er dit køb af computer trukket fra i driften (hvis prisen er under 12.300kr ekskl. Moms, ellers afskrives der med 25%).

Jeg forstår ikke hvorfor du blander før og efter skat ind i det?

Mvh Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej



Min pc kommer til at koste ca. 10.000 kr.

Er ikke helt med på når du siger ift driften.

Jeg vil blot høre om jeg kan opnå skattefordel af købet.

Dvs at skattefar hjælper lidt udover købsmoms som jeg kan trække fra salgsmomsen?


Hvis jeg har x antal fakturaer og moms, hvor vil computeren komme ind i billedet?

Håber du kan følge mig ;-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er lidt sjovt spurgt Lars og trådstarter bør hitte en økonomiperson til at sætte regnskab o.l. rigtigt op og være med ved første moms og årsafslutning for der mangler klart basis viden MEN

Før skat tror jeg i denne sammenhæng er svaret. Dit firmaoverskud er det som du betaler skat af trådstarter - og computerens pris reducerer dit overskud og dermed det beløb (før skat) som din skat beregnes af. 

Din skat er firmaet irrelevant og indgår slet ikke i din personlige virksomheds regnskab, så derfor er det lidt sjovt spurgt men jeg tror svaret til dig skal være - før skat. Lukker du igen, skal du købe den ud med tilsvarende moms igen så pengene igen kommer ind i firmaet som del af deres overskud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen,

Ja, købet af pc hjælper på skatten.

Det lader til, at der er flere ting i forbindelse med regnskab/bogføring, du har brug for at stifte bekendtskab med. Her kan jeg varmt anbefale dig skat's kurser/møder og/eller John hannovers blog.

I en enkeltmandsvirksomhed betaler du skat af overskuddet af virksomheden.

Overskuddet af en enkeltmandsvirksomhed kommer af indtægter minus driftsudgifter.

Køb af computer er en driftsomkostning. Det betyder at den fungerer som fradrag i skatten, såfremt du trækker den fra, da dit overskud så vil blive mindre og du derved skal betale mindre skat.

Håber det hjalp?

Mvh Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lars

Det var præcis det svar jeg ledte efter.

Troede først at skatten skulle trækkes fra og herefter trække computerens kostpris fra.

Så vil det give mig en skattemæssig fordel, da jeg også rammer ind i noget topskat.

Bestiller i morgen, så jeg vil være sikker på at den er fint at købe den som privat igennem firmaet.

Endnu et dumt spgs: vil jeg kunne regne den præcise kostpris ud på ny PC efter skat er trukket?

Indrømmet jeg er rimelig grøn i regnskab, men jeg stillet alle mine fakturaer op i et regneark samt moms, så jeg hurtig kan danne mig et overblik over indtjeningen.

Findes der nogle steder hvor jeg kan se et eksempel på hvordan et regnskab stilles op på en enkeltmands virksomhed.

På forhånd tak for alle nyttige svar.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bestemt råde dig til at skaffe et regnskabs/bogføringsprogram - ex www.dinero.dk som vil være gratis op til 1 mio i omsætning og rulles fuldt ud under oktober og frem - eller Billys Billing - som online til små 100 kr om måneden - eller webregnskab online som koster ca 50 kr per måned eller som lokal program summasumarum - men find et program - Man kan bruge excel, men det er ikke min kop til til opgaven

overordnet set bør du ha dit firmanavn eller CVR nr på de fakturaer du får når du køber noget - men det løser du

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg mener, at tommelfingerreglen siger ca. 45% skattemæssig værdi. Så køber du en pc for 10.000 + moms, sparer du roughly 4.500kr i skat.

Men husk nu af differentiere momsen, som jeg skrev i første indlæg, hvis computeren bruges privat også.

Jeg finder det en smule foruroligende, at du selv ligger og leger med regnskab/bogføring i excel, når din viden i forvejen er så begrænset. Jeg vil klart anbefale som minimum at få en bogholder eller revisor til at tjekke det hele igennem. Er bilagsmængden ikke forfærdelig stor, kan jeg også sagtens gøre det for dig uden beregning. Og måske endda smide det i summasummarum for dig så du får ordentligt styr på det :-)

Mvh Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)