Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af andele i kørende virksomhed

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har en virksomhed, der faktisk kører ganske fint, og med et helt unikt (og patenteret) produkt - som sælger.

Men alt går bare for langsomt, og jeg påtænker derfor at sælge en del af virksomheden - for at få den fornødne kapital til at speede salget op.

Ved at sælge en del af firmaet, forventer jeg (og jeg har faktisk ikke tvivl om at kunne tiltrække den fornødne kapital - har et par tilsagn allerede) at ansætte 2 fuldblods professionelle sælgere, der er vant med at sparke døre ind - og hermed kan øge salget betragteligt - og hurtigere end jeg selv ville kunne.

Min virksomhed er stiftet som et ApS med 80.000,- kroner (for et par år siden) - og har i sagens natur kun genereret underskud (men det har været både forventeligt og naturligt under udviklingsprocessen). Skylder intet væk - hverken til leverandører eller myndigheder (eller andre for den sags skyld) - så er fuldstændig fri til at gøre som jeg vil.

Mit spørgsmål er derfor:

Jeg vil sælge max. 30% af mit ApS. Jeg ejer selv 100% idag (opgjort som 200 andele á 400,- kroner til kurs 100). Kan jeg sælge 30% - delt op i 60 andele på 0,5% til kurs 1250 - ialt udgørende 50.000,- pr. 0,5%? Eller er der helt specielle regler for sådan kursfastsættelse.

Årsagen til at jeg vil sælge små 0,5% andele er alene, at jeg kender en del mennesker perifert, der meget gerne vil købe en andel eller 2 i sådan en størrelse og for den pågældende sum penge. Men der er faktisk også en del iblandt, som ønsker at købe større andele (f.eks. 10 x 0,5%). Og ved at opdele i så små andele, er der plads til alle...

Men - kan jeg det?

Hav en skøn fredag - alle I rare Amino'er....

Fra Herlev
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:25
0,5% af virksomheden for 50000,-. Vil det sige, at du mener, at din virksomhed, der stadig giver underskud er 10000000,- værd...?
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Skrevet kl. 09:37

Over en flerårig periode - ja absolut :-)

Jeg har - og som skrevet indledningsvist - behov for en kapitaltilførsel for at kunne speede salget op.

Et par pro sælgere kan absolut sælge produktet (det er der slet ingen tvivl om) - og antageligvis endda i et tempo - så de 10 mio er indenfor rækkevidde indenfor relativ kort tid (1-2 år). Men - lige nu er firmaet selvfølgelig ikke 10 mio værd.

Jeg har brug for at få udviklingskapital i kassen - så jeg kan igangsætte det store salg. Så nytter det jo ikke noget at få tilført 60 x 400,- kroner (til kurs 100). Så hvordan gør jeg så det? Jeg kender adskillige der er klar til at skyde pengene ind - men rent praktisk - skal de jo tilføres, så det ikke anses som indtægt for firmaet...

Det var min egen tanke, at sælge 60 andele á 0,5% til 400,- kroner pr. styk (men til kurs 1250).

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Skrevet kl. 09:39

Skal lige tilføje, at det underskud virksomheden til nu har præsteret, er fuldt forventeligt (men mindre end jeg havde frygtet!!). Samlet er der måske kun tale om et underskud på ca. 500.000,- for de 2 første driftsår. Underskuddet er reelt større, men udviklingsomkostningerne har mestendels været afholdt i et særligt udviklingsselskab, og uafhængigt af driftsselskabet - som jeg søger kapital til.

Fra Dragør
Tilmeldt 28. Sep 08
Indlæg ialt: 37
Fra  Vincent W Skrevet kl. 09:54
Gennemsnit 1.0 stjerner givet af 1 person

Hyr nogle provisionaflønnede freelancere her fra Amino... 

Benzinklubben.dk - Billigere brændstof til folket!! www.facebook.com/benzinklubben

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Skrevet kl. 10:04

hej Vincent,

Det kunne jeg principielt godt, men da der er en vis periode mellem gennemført salg og betaling (ved godt at factoring kan komme på tale - men kvier mig lidt ved at betale 3-5% pr. succesfuld ordre - blot for at få pengene 1-½ måned tidligere), har jeg behov for kapital til upfront at kunne udrede omkostninger til rejseri og aflønning.

Det er utænkeligt at få upfront-betaling fra mine storkunder - der i øvrigt er bundsolide hele bundtet. Jeg er nødt til at levere (og afregne overfor min produktions-leverandør) forud for at jeg får betaling. Og det presser absolut likviditeten under ekspansion.

Tilmeldt 18. Jul 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:15
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23

Du siger, at du har 200 andele med en regnskabsmæssig værdi på 400 kr. per styk? Hvad mener du så med kurs 100 efterfølgende?

Du vil sælge 30% delt op i 60 andele, som svarer til 0,5% for 50.000 per 0,5% - hvad er dit tal, kurs 1250, udtryk for her? Jeg vil bare gerne lige forstå terminologien! :)

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Skrevet kl. 11:06

Hej Mikkel,

Jeg formulerer mig nok bare ualmindeligt kluntet (MEN - det er jo derfor jeg skriver til de rare Amino'er - som så kan korrigere mig :-) ).....

Da ApS'et i sin tid blev stiftet, stod der i stiftelsespapirerne, at selskabet er oprettet med 200 shares (EU-selskab) á 400,- kroner. Og det må jo så nødvendigvis være til kurs 100... og eftersom jeg skød 80.000,- ind ved stiftelsen.

Jeg har idag brug for kapital til firmaet, så jeg kan igangsætte det helt store salg - og som jeg ved kan gennemføres pga. de forgangne 2 års udvikling og salg. For ikke at skulle ud og søge kapital i tide og utide - og jo mere det rykker - har jeg besluttet mig for at sælge 30% af firmaet.

Disse 30% vil jeg forsøge solgt for ialt 3.000.000,- dkk - som jeg i lyset af seneste storskunder, absolut betragter som en meget rimelig pris. Jeg ved også positivt, at der er købere til disse andele. Jeg er fuldt ud klar over, at over tid (om 1-2 år) har jeg ikke behov for denne kapital længere, for der har firmaet selv indtjent pengene. Men jeg er utålmodig for at få mit produkt udbredt endnu mere når nu mulighederne er der, og derfor vil jeg sælge en del af mit firma, så jeg kan rykke hurtigere på den store bane kapitalmæssigt.

For at alle kan være med (har både små og store investorer på hånden) har jeg besluttet mig for at dele disse 30% op i mindre dele - og her har jeg tænkt mig at sælge 0,5% andele for 50.000,- pr. styk.

Jeg er ikke specielt inde i kurssætnings-metodikker, men sælger jeg en 0,5% andel for 50.000,- - og skal det blot matche mine egne andele, må kursen på disse 0,5% andele jo være væsentligt højere end mine egne andele? Jeg kom til at skrive kurs 1250 tidligere - men her glippede et nul. Det må jo så være kurs 12.500 på en 400,- kroners andel? Eller er jeg helt galt på den? Er kursen overhovedet interessant for nogen - eller kan jeg bare frit sælge en andel på 0,5% for 50.000,-?

Faktum er - at jeg vil sælge 60 x 0,5% af firmaet. Hvordan gør man det?

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Skrevet kl. 11:19

Hej Janusep,

Ja - det har jeg da bestemt tænkt på et par gange....

Men - jeg har en omgangskreds - hvor rigtig mange gerne vil være med (har ikke spurgt - folk har selv spurgt om jeg havde brug for kapital) - og jeg mener bestemt at jeg kan rejse den fornødne kapital indenfor ganske kort tid. Og uden at skulle have fat i en fremmed business angel.

Man kunne også tænke væksthuse og vækstfonden. Men da jeg helt sikkert kan tilvejebringe kapital selv, vil jeg hellere sælge en del af firmaet - og stille mig tilfreds med en god bunke penge i firmaets pengekasse. For idag bruger jeg for meget tid på hele tiden at skulle beregne hvornår jeg betaler hvad og hvornår - i forhold til indtægterne. Og da ordrerne hele tiden bliver større og større, presser det likviditeten i bekymrende grad. Og det vil jeg ikke skulle bruge så meget tid på, som jeg gør i dag.

Så - en god slat penge i kassen - så kan jeg fokusere 100% på salget - og det er som bekendt her indtægterne kommer....

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)