Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - skal jeg have en firmabil?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

jeg har haft rigtig svært ved at finde svar på det spørgsmål, som jeg nu vil stille, så jeg håber at I kan hjælpe :-)

Jeg er selvstændig tv-fotograf og kører 200 km om dagen fra Slagelse til København i vores fælles bil, en dejlig Alfa stationcar. Jeg betaler kørselsgodtgørelse til mig selv, hvilket udgår omtrent 14.000 kr./md. Dvs 14.000 kr. udgift for firmaet, som så ikke skal betale så meget skat, og skattefri indtægt til mig. Dette har jeg nydt godt af indtil videre.

Men nu skal vi til at have bil nummer to, og jeg står nu i den situation, at jeg ikke kan greje følgende muligheder:

Mulighed 1) Skal jeg købe en billig (men fed, hvilket er en faktor) firmabil på gule plader, der udelukkende bruges til erhverv (hvilket er okay for mig), og så "give" Alfaen til kæresten (ca. 3000 kr./år sparet i forsikring pga nedsatte kilometre).

Mulighed 2) Eller skal jeg fortsætte med at bruge Alfaen med dens høje kørselgodtgørelse, og så købe en billig bil til fx 15.000 til min kæreste, så hun kan få lidt luft.

Selvfølgelig er scenarie 1 dyrere, men mine beregninger viser mig, at jeg har ca 7.500 kr. mindre til rådighed om måneden, hvis jeg får en firmabil, og bruger denne til arbejdskørsel i stedet for min egen bil. (Min gn.snits indtjening pr. måned er ca. 40.000 kr. før skat)

Jeg har regnet mig frem til, at firmabilen koster firmaet omtrent 6.000 kr./md inkl. alt. Dette er jo fint nok, men det er bare ikke så stor en gevinst som at skulle betale skat af 14.000 kr. mindre, og få disse penge ind skattefrit.

Det er jo ikke særlig favorabelt. Så jeg håber, at I vil sige til mig, at jeg har lavet mine beregninger forkert. :-)

Disse beregninger er vedhæftet som PDF.

2117.Excel til Amino.pdf

I håb om afklaring,

Sam Høj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52

generelt er det nemmest hvis du kun opretter EN tråd med samme emne - ellers er det svært at følge med - Jeg har givet del svar i den anden tråd

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:55

Rigtigt, men Amino gav mig en fejlmeddelse to de to første... ;-)

DENNE TRÅD ER IKKE AKTIV

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:04

Hej Sam

Du skulle prøve en af beregningsmodellerne som findes på nettet eller på min blog, hvor jeg har nogle links.

Hvis du vælger at købe en firmabil som fotograf, så skal du sørge for, at denne bliver indrettet således, at den er uanvendelig til privat brug. Dette for at undgå beskatning af fri bil.

Tonny

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)