Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig: Skal have bil nummer to - skal dette være en firmabil?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har haft rigtig svært ved at finde svar på det spørgsmål, som jeg nu vil stille, så jeg håber at I kan hjælpe :-)

Jeg er selvstændig tv-fotograf og kører 200 km om dagen fra Slagelse til København i vores fælles bil, en dejlig Alfa stationcar. Jeg betaler kørselsgodtgørelse til mig selv, hvilket udgår omtrent 14.000 kr./md. Dvs 14.000 kr. udgift for firmaet, som så ikke skal betale så meget skat, og skattefri indtægt til mig. Dette har jeg nydt godt af indtil videre.

Men nu skal vi til at have bil nummer to, og jeg står nu i den situation, at jeg ikke kan greje følgende muligheder:

Mulighed 1) Skal jeg købe en billig (men fed, hvilket er en faktor) firmabil på gule plader, der udelukkende bruges til erhverv (hvilket er okay for mig), og så "give" Alfaen til kæresten (ca. 3000 kr./år sparet i forsikring pga nedsatte kilometre).

Mulighed 2) Eller skal jeg fortsætte med at bruge Alfaen med dens høje kørselgodtgørelse, og så købe en billig bil til fx 15.000 til min kæreste, så hun kan få lidt luft.

Selvfølgelig er scenarie 1 dyrere, men mine beregninger viser mig, at jeg har ca 7.500 kr. mindre til rådighed om måneden, hvis jeg får en firmabil, og bruger denne til arbejdskørsel i stedet for min egen bil. (Min gn.snits indtjening pr. måned er ca. 40.000 kr. før skat)

Jeg har regnet mig frem til, at firmabilen koster firmaet omtrent 6.000 kr./md inkl. alt. Dette er jo fint nok, men det er bare ikke så stor en gevinst som at skulle betale skat af 14.000 kr. mindre, og få disse penge ind skattefrit.

Det er jo ikke særlig favorabelt. Så jeg håber, at I vil sige til mig, at jeg har lavet mine beregninger forkert. :-)

Disse beregninger er vedhæftet som PDF.

I håb om afklaring,

Sam Høj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50

MoodyJerup:
Jeg er selvstændig tv-fotograf og kører 200 km om dagen fra Slagelse til København i vores fælles bil, en dejlig Alfa stationcar. Jeg betaler kørselsgodtgørelse til mig selv, hvilket udgår omtrent 14.000 kr./md. Dvs 14.000 kr. udgift for firmaet, som så ikke skal betale så meget skat, og skattefri indtægt til mig. Dette har jeg nydt godt af indtil videre.

ja havde man ikke vidst bedre kunne man ha troet det var kørsel fra hjem til arbejde med den faste rytme - men det er jo ikke spørgsmålet. Jeg vil bare bemærke, at hvis du er personlig virksomhed så må du ikke betale dig selv kørselsgodtgørelse. Det du må er derimod at trække pengene fra over selvangivelsen (og forskud) så du får hele beløbet som skattefradrag i forhold til din indtægt - men du må ikke udbetale fra virksomheden til dig selv - med mindre det er f.eks. et ApS og du er ansat i det.

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John H

Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:07

Hej John,

det vidste jeg faktisk ikke. Har altid bare bogført kørselsgodtgørelsen som en udgift. Men i princippet er det vel det samme i sidste ende. Jeg skal bare påføre 14.000 kr. * 12 måneder på den udvidede selvangivelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10

jep - hvis det er korrekte kørepenge så er det via den udvidede selvangivelse som i linket :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)