Hej Jeg er i opstartsfasen på min enkeltmandsvirksomhed og prøver, som så mange andre at hitte rede i problematikken om at lade sig momsregistres fra start eller vente til det ser ud til, at der rent faktisk vil komme gang i butikken. Jeg har læst mange af de rigtige gode oplæg der findes herinde, og jeg har også henvendt mig til skat et par gange. Men som det tit er når man er lidt grøn, er det rart at kunne få svar på sin egen konkrete situation. Så here we go. Jeg designer og laver prototypen af smykker. De bliver herefter støbt og færdiggjort i et andet EUland. Derefter bliver de sendt herop, hvor planen er, at de skal på salgstur/fremvises rundt til dvs. smykke og modeforretninger, som man må gå ud fra er momsregistret. Det skulle meget gerne resulterer i, at jeg får gang i butikken. Hvad ang. moms mellem mig og og det andet EUland kunne SKAT informerer mig om, at der ikke figurerer nogen moms ved køb og salg i EUlande, og det derfor ikke vil have nogen gevinst, hvad det ang., om jeg er moms registret eller ej. Som udgangspunkt ville jeg mene, at det ville være en god ide at momsregistrere mig fra starten, da jeg ikke ser det som en hoppybeskæftigelse og jeg bestemt tiltænker at komme over de 50., spørgsmålet er dog blot, om der er en vinding ved at vente til den "første" salgstur er overstået, for at kunne danne sig et mere realistisk billede af, om der er interesse nok til at det her skal være en momsregistret virksomhed eller ej. Jeg er helt med på fordelene ved at være momsregistreret, også selv om der kommer mere papirnusseri, men helt hvad ulempem er, har jeg ikke forstået. Nu da I har læst min konkrete situation,håber jeg på, at nogen af jer kan lyse lidt op for hvad poiten ville være i ikke at registrere mig fra starten. Sker der noget ved at registrere sig og så alligevel ikke nå op på de 50. ??? På forhånd tak for hjælpen. Jeg glæder mig til at høre jeres svar. Berit |
Balzer:Hvad ang. moms mellem mig og og det andet EUland kunne SKAT informerer mig om, at der ikke figurerer nogen moms ved køb og salg i EUlande, og det derfor ikke vil have nogen gevinst, hvad det ang., om jeg er moms registret eller ej.
Beklager men du har misforstået et eller anden. Er du ikke moms reg. SKAL skal du betale moms i det land du køber varerne. Moms fritagelse for varekøb i andre EU lande gælder kun for moms registrerede firmaer.
Så i dit tilfælde vil det ikke give nogen mening ikke at lade dig moms. reg.
Vær iøvrigt opmærksom på at hvis du sælger smykker som indeholder ædelmetal sølv, guld, platin, skal du være tilmeldt Ædelmetal Kontrollen