Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medejer har taget penge fra kassen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. May 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for lidt vejledning her.
Vi er tre mand som ejer et Aps i fællesskab. To af os er dog lidt utilfredse med den sidste; han glemmer aftaler, leverer ikke til tiden, arbejder mindre end os andre (mener vi selv). Ikke ting som i sig selv gør at vi egentlig kan smide ham ud af virksomheden jævnfør den kontrakt der er lavet - i hvert fald ikke uden at vi skal købe ham ud til mere end vi er villige til.

Han styrer i det daglige "pengekassen" forstås tager sig af bankkontoen, sender regninger og checker at kunderne betaler, samt betaler vores regninger. Han har selvfølgeligt et firma-dankort.
Nu er det så gået op for os, at der mangler penge i kassen. Mindst fem gange er der brugt et firmakort (vi har endnu ikke officielt bedt banken kontrollere/bevise at det er hans kort) til at betale for varer som ikke er firmarelaterede. Igår blev der så hævet adskillige tusinde kroner fra firmakontoen og det er ikke en af os to der har gjort det, ergo er der altså tale om intern eller ekstern tyveri af firmaet penge (gæt selv hvem vi mistænker).

Vi har konfronteret vores kære medejer omkring de "små" beløb der er hævet nogle gange (svinger fra mellem 150 - 6000). Han siger at han nogle gange lige har været uden sit private visakort og derfor "lånt" af firmaet. Det er jo ulovligt når man driver selskab (?) og dertil har han jo ikke betalt dem tilbage hurtigst muligt.
Samtidig forventer jeg at det snart viser dig, at han har taget et hyggeligt lille kontaktlån, men retfærdigvis skal det jo også siges, at det kan være lovlige indkøb han bare ikke har fortalt os andre om endnu.

Summasumarum på dette efterhånden lange spørgsmål:
Det er strafbart at udtage privatlån i et aps ikke? og i givet fald, nogen som kender straframmerne?
Han ejer 1/3 af virksomheden - kan vi hvis han har taget penge af kassen (både privatforbruget af firmakortet og evt privatlån) smide ham ud, uden at han skal have betaling for sin andel af virksomheden?

Samtidig skal det også siges at han besider nogle kompetencer som firmaet ikke rigtigt kan undvære, samtidig med at han kan sapportere forskellige ting mere eller mindre uden vi kan stoppe ham, hvis ikke vi teknisk gør det helt rigtigt - evt med en ny kompetent person indeover...

Håber nogen kan hjælpe lidt.

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 09:00

Hej

Jeg kan godt se i har et problem, men i kan ikke komme af med ham uden betaling - som du selv nævner står i kontrakten. Men hvis det er meget han låner/stjæler i virksomheden skal han poltianmeldes, det kan muligvis gøre hans afgang billigere.

Hvis han forsætter i virksomheden vil jeg foreslå at hvis det er ham der er bogholder, skal det ikke være ham der står for betalingerne. Det vil altid være en god ide at dele bogholder og betaler på 2 personer.

Tror i må prøve at finde en ny medarbejder der besider samme kompetencer, i kan jo aldrig få tillid til den mand igen.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:34

Det lyder somom I hurtigst muligt skal få fat i en advokat - jer to. En anden ting jeg kunne forestille mig der var klogt at gøre er, at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, med det ene formål at fratege ham tegningsretten, således at mindst en af jer skal godkendte alle betalinger, sammen med ham. Hvis han så fortsætter med at hæve beløb udenfor tegningsretten er det en alvorlig sag, som han kan komme i fængsel for - det skulle nokm sætte en dæmper på lysten :)

Men, i alle fald, skynd jer at få en advokat!

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:09

Nej, uanset hvad han måtte besidde af kompetencer, er det aldrig en god ide at have nogen med på vognen man ikke har ubetinget tillid til. Så selvom det er op ad bakke uden ham, er det nok den eneste vej frem.

/Jesper

Tilmeldt 3. May 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:28

Tak for jeres inputs.
Problemet er at det ikke bare er op af bakke uden ham, det er sandsynligvis rullefald ned af bakken... hvis ikke vi har en til at erstatte ham har vi meget meget svært ved at betjene vores kunder = ingen penge i kassen = ingen dækning af de månedlige udgifter og ingen penge til af føre en sag mod ham.

Må hellere tage en snak med banken om hvor pengene er blevet af, samt med en advokat.

For det meste elsker jeg at være selvstændig, men lige nu giver det godt nok tidlige grå hår...Storm

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 20:40

Michael R:
Problemet er at det ikke bare er op af bakke uden ham, det er sandsynligvis rullefald ned af bakken

Det er en meget dårlig idé at fortsætte et samarbejde med en person, som ikke arbejder for det fælles bedste, og som man ikke kan have tillid til. Det vil helt uden nogen form for reservation blive mere og mere problematisk hen af vejen, og at lade ham fortsætte uden sanktioner vil være en meget kortsigtet løsning, som en periode vil virke ok, men som på sigt vil eksplodere i hovedet på jer.

Jeg har personligt gjort mig den ubehagelige erfaring, at en partner i et firma jeg var medstifter af, løb med mere end 50.000 kr. til private formål. Jeg havde et lignende problem, at jeg som udvikler manglede lysten og erfaringen med at varetage salgsopgaver, og derfor gerne af hensyn til realiseringen af min iværksætterdrøm, gerne ville finde en mindelig løsning og ikke henrette manden på stedet. Vi lavede derfor en aftale om tilbagebetaling, og en uformel indskrænkning af mandens tegningsret.

Men det hele endte med yderligere svig fra hans side, som jeg på ingen måde juridisk har kunnet få ham til at hæfte for. Derudover var det en grum personlig erfaring.

Så lyt til Mikkel. Hvis han på nogen som helst måde skal fortsætte i firmaet, skal i omgående få spærret hans dankort, indkalde til generalforsamling og få tegningsretten taget fra ham. Derudover må der så laves de aftaler der kan opnåes enighed om. Hvis ikke han vil spille med på det, så er jeg ked af at sige det, så må det altså bare fortsætte uden ham, til hvilken skæbne det så må betyde for jeres virksomhed.

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:49

Hej Michael,

En pokkers uheldig situation I står i. Det lyder lidt som valget mellem pest og kolera: I kan ikke fortsætte med ham, men I kan heller ikke fortsætte uden...  

Men jeg er helt enig med Mikkel; I bør alliere Jer med en advokat hurtigst muligt, ligesom det nok vil være en god idé at få afholdt en EOGF og frataget ham tegningsretten hurtigst muligt. Vær i den forbindelse opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er tilstrækkeligt at fratage ham den selskabsretlige tegningsret, idet reglerne om stillingsfuldmagt gælder ved siden af. Han bør således også fjernes fra stillingen for at fjerne den med stillingen forbundne fuldmagt. Det vil en advokat kunne fortælle Jer mere om (jeg befinder mig desværre selv p.t. og de næste 2 måneder på den anden side af jordkloden, ellers havde du gerne fået mit nummer for en snak).

Mht. de hævninger, han allerede har foretaget, har du ret i, at det er ulovligt. Det gælder, uanset om han betaler tilbage, og det gælder både selskabsretligt (forbud mod anpartshaverlån - anpartsselskabslovens 49) og strafferetligt underslæb/mandatsvig. Strafferammen for den slags går fra bøde og (i meget grove tilfælde) op til fængsel i 8 år. I Jeres - eller rettere Jeres medanpartshavers tilfælde - vil der, såfremt Jeres mistanke er korrekt, nok blive tale om en bøde, måske en kort, evt. betinget, fængselsstraf.

Under hvilke omstændigheder, I kan "smide ham ud", og til hvilken "pris", afhænger i første omgang af indholdet af Jeres anpartshaveroverenskomst. Når det er sagt, vil det være temmelig utænkeligt, at de forhold, du har påpeget, såfremt de viser sig rigtige, ikke skulle være være udtryk for en grov misligholdelse, som vil berettige Jer til at "smide ham ud". Hvad "prisen" bliver, afhænger imidlertid af anpartshaveroverenskomsten, og I slipper med 99,9 % garanti ikke for at betale ham for hans anparter. Det kunne dog tænkes, at man i forbindelse med spørgsmålet om prisen kunne lave en aftale om, at I undlader at indgive politifremstillelse, såfremt I får hans anparter til en "god pris".    

Men det hjælper jo altsammen ikke ret meget, hvis I vitterligt ikke kan undvære ham...

Mvh

Jacob

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 18:53

Hej Michael

Jeg har først set indlæget nu og har en lidt anden tilgangsvinkel end de andre forslag. Selv har jeg prøvet at være i en lignende situation hvor jeg ikke stolede på en partner og det er det rene gift for samarbejdet.

Det centrale er ikke om han foretager sig noget ulovligt, men at I ikke længere stoler på ham. I har før konfronteret ham med private hævninger, så uanset hvilken forklaring han kommer med vil I stadig ikke have tillid til ham. I mener ikke han bidrager nok, men i stedet springer over hvor gæret er lavest. Det ulovlige aspekt virker (på mig) som den nemme forklaring på de virkelige problemer, fordi i forudser mulige (omend utroværdige) forklaringer på hans ageren omkring jeres kritikpunkter. I ønsker at løse problemet, da I har brug for hans kompetencer, men ellers skal han ud af firmaet uden det koster jer for dyrt.

Jeg vil foreslå I først sørger for at få al den dokumentation I kan indhente via bank m.m. Derudover samler I nogle helt konkrete sager/eksempler sammen hvor han har misbrugt jeres tillid og - gennemgår alle de argumenter han (plejer at) forklarer sig med, så I er forberedt på at tale om dem på detailniveau og kan afsløre urigtige forklaringer.

I sørger for at sætte et møde i stand hvor I på forhånd har sikret mindst 2 timer af hans tid. Umiddelbart inden mødet får i lukket for hans kort, så han ikke egenhændigt kan hæve penge fra virksomhedens konto. I skal ikke lyve i "mødeindkaldelsen" men heller ikke fortælle det handler om ham. "Virksomhedens fremtid" kunne være et passende emne.

Ved mødets start gør I klart for ham hvorfor I har indkaldt mødet. Det er først og fremmest hans økonomiske dispositioner og dernæst hans arbejdsindsats i virksomheden. I skal herefter på stille og rolig vis forklare hvad i finder mistænkeligt og jeres opfattelse af situationen. Sørg for at være rolige og hold jer fra vrede udbrud, perfide kommentarer o.lign. Vær åbne for hans forklaringer.

Giv ham plads til at afbryde, det er hårdt for ham at høre på, men indgå ikke i nogen diskussion. Når i er færdige med at forklare jeres mistænksomhed over de økonomiske dispositioner lader i ham besvare dem. Hold på evt. "bevismateriale" indtil han siger noget der er i modstrid med sandheden. Hvis I tager ham I at lyve lægger i alt bevismateriale frem.

I skal have forståelse for at han kan have en personlig og forklarelig grund til at gøre som han har gjort. Det koster jer ikke noget at vise forståelse men konklusionen er at hans private hævninger ikke er "i orden".  Det kan være den samme grund der er årsag til at han ikke peformer som i ønsker. Stofmisbrug, familære/parforholdsproblemer, økonomiske problemer osv. osv. Gør for alt i verden ikke hans svigt over for virksomheden til et personligt spørgsmål.

Udfra beskrivelsen har jeg opfattet:

• At I kræver han ikke har ansvaret for økonomi fordi I mangler tillid. Dette skal underbygges med konkrete eksempler.
  • At I ønsker at løse problemet fordi I på kort sigt har brug for hans kompetencer og fordi han tidligere (i hvert fald da i startede virksomheden) har bidraget på lige fod.
  • Hvis han ikke vil erkende problemet er I nødsaget til at få ham ud af virksomheden. Dette er en beslutning I skal tage på baggrund af dette ene møde.
  • Hvis I ender med at  forlange ham skal ud af virksomheden kan I i stedet starte dialogen omkring dette. Husk på at han sikkert har økonomiske problemer, så hvis I ikke tilbyder ham en fair ordning kommer I ingen vegne.

Med andre ord skal han erkende sit eget, virksomhedens og jeres problem før I har en mulighed for at komme videre. Det kan faktisk være en lettelse for ham, at I endelig tager problemet op uden at overfalde ham. Falskheden i den daglige kommunikation og at "noget er galt" har alle bemærket.

Hold øjnene på bolden. I kan fint rådføre jer med en advokat men jeg ville bestemt ikke starte med at gå den retslige vej.

Blot mit input. Du er velkommen til at sende en pm, hvis du synes du kan bruge ovenstående og har brug for en personlig samtale.

Fra Sønderjylland
Tilmeldt 27. Jul 07
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 20:39

Hej Michael

Yderst uheldig situation I der er havnet i. Der er allerede kommet rigtig mange gode indlæg til hvordan I skal agere over for denne person, så jeg kan ikke bidrage med noget der.

Men jeg vil dog sige, at hvis det ender med at vedkommende ikke kan fortsætte i virksomheden, så brug jeres netværk bedst muligt til at erstatte ham. Der er sikkert mange aminoer der allerede har læst denne tråd, og jeg tror at mange af dem føler med jer. Så mon ikke at der også er mange der gerne vil række en hånd for at I kan komme igennem en sådanne kompetence mangel. Måske er der nogen der lige kender nogen der besidder de kompetencer i mangler. Hvem ved.
MVH Hans Poulsen hans@kinedic.dk www.kinedic.dk
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)