Hej Michael
Jeg har først set indlæget nu og har en lidt anden tilgangsvinkel end de andre forslag. Selv har jeg prøvet at være i en lignende situation hvor jeg ikke stolede på en partner og det er det rene gift for samarbejdet.
Det centrale er ikke om han foretager sig noget ulovligt, men at I ikke længere stoler på ham. I har før konfronteret ham med private hævninger, så uanset hvilken forklaring han kommer med vil I stadig ikke have tillid til ham. I mener ikke han bidrager nok, men i stedet springer over hvor gæret er lavest. Det ulovlige aspekt virker (på mig) som den nemme forklaring på de virkelige problemer, fordi i forudser mulige (omend utroværdige) forklaringer på hans ageren omkring jeres kritikpunkter. I ønsker at løse problemet, da I har brug for hans kompetencer, men ellers skal han ud af firmaet uden det koster jer for dyrt.
Jeg vil foreslå I først sørger for at få al den dokumentation I kan indhente via bank m.m. Derudover samler I nogle helt konkrete sager/eksempler sammen hvor han har misbrugt jeres tillid og - gennemgår alle de argumenter han (plejer at) forklarer sig med, så I er forberedt på at tale om dem på detailniveau og kan afsløre urigtige forklaringer.
I sørger for at sætte et møde i stand hvor I på forhånd har sikret mindst 2 timer af hans tid. Umiddelbart inden mødet får i lukket for hans kort, så han ikke egenhændigt kan hæve penge fra virksomhedens konto. I skal ikke lyve i "mødeindkaldelsen" men heller ikke fortælle det handler om ham. "Virksomhedens fremtid" kunne være et passende emne.
Ved mødets start gør I klart for ham hvorfor I har indkaldt mødet. Det er først og fremmest hans økonomiske dispositioner og dernæst hans arbejdsindsats i virksomheden. I skal herefter på stille og rolig vis forklare hvad i finder mistænkeligt og jeres opfattelse af situationen. Sørg for at være rolige og hold jer fra vrede udbrud, perfide kommentarer o.lign. Vær åbne for hans forklaringer.
Giv ham plads til at afbryde, det er hårdt for ham at høre på, men indgå ikke i nogen diskussion. Når i er færdige med at forklare jeres mistænksomhed over de økonomiske dispositioner lader i ham besvare dem. Hold på evt. "bevismateriale" indtil han siger noget der er i modstrid med sandheden. Hvis I tager ham I at lyve lægger i alt bevismateriale frem.
I skal have forståelse for at han kan have en personlig og forklarelig grund til at gøre som han har gjort. Det koster jer ikke noget at vise forståelse men konklusionen er at hans private hævninger ikke er "i orden". Det kan være den samme grund der er årsag til at han ikke peformer som i ønsker. Stofmisbrug, familære/parforholdsproblemer, økonomiske problemer osv. osv. Gør for alt i verden ikke hans svigt over for virksomheden til et personligt spørgsmål.
Udfra beskrivelsen har jeg opfattet:
- At I kræver han ikke har ansvaret for økonomi fordi I mangler tillid. Dette skal underbygges med konkrete eksempler.
- At I ønsker at løse problemet fordi I på kort sigt har brug for hans kompetencer og fordi han tidligere (i hvert fald da i startede virksomheden) har bidraget på lige fod.
- Hvis han ikke vil erkende problemet er I nødsaget til at få ham ud af virksomheden. Dette er en beslutning I skal tage på baggrund af dette ene møde.
- Hvis I ender med at forlange ham skal ud af virksomheden kan I i stedet starte dialogen omkring dette. Husk på at han sikkert har økonomiske problemer, så hvis I ikke tilbyder ham en fair ordning kommer I ingen vegne.
Med andre ord skal han erkende sit eget, virksomhedens og jeres problem før I har en mulighed for at komme videre. Det kan faktisk være en lettelse for ham, at I endelig tager problemet op uden at overfalde ham. Falskheden i den daglige kommunikation og at "noget er galt" har alle bemærket.
Hold øjnene på bolden. I kan fint rådføre jer med en advokat men jeg ville bestemt ikke starte med at gå den retslige vej.
Blot mit input. Du er velkommen til at sende en pm, hvis du synes du kan bruge ovenstående og har brug for en personlig samtale.