Hej aminoer Min situation er, at jeg står til at modtage procenter/anpart i et start-up firma (ApS) der lancerer til efteråret, så jeg altså tager del i overskuddet. Da jeg nødigt vil betale mere skat end højst nødvendigt er mit spørgsmål: Hviklen virksomhed bør jeg stifte for at modtage anpart/procentdel af dette start-up firma? Jeg vil nødigt lægge 80.000 i et ApS/holding hvis det ikke er højst nødvendigt da der ikke er den store risiko for tab. Er det muligt at lave en Enkeltmandsvirksomhed uden at betale fuld skat af overskuddet? Eller et Interessentskab for den sags skyld? Håber mit spørgsmål giver mening. |
Får procenter i et ApS - Hvilken virksomhed bør jeg stifte?
- 1
Hvis du skal eje anparter, så kan det være en fordel med et holdingselskabets, da du i første omgang ikke skal betale avanceskat. Dit Holding skal selvfølgelig betale selskabsskat af evt avance, hvis det ikke har udgifter der udligner det. Indtil kr. 43.000 er der ikke så stor forskel på, om du skal betale personligt avanceskat eller selskabsskat i dit Holding. Hvis du regner med, at dit Holding senere skal sælge anparterne i det driftselskab du skal eje anparter i, så kan det være en kæmpe fordel med et Holding. I 2014 kommer der iværksætterselskaber, og du kan stifte dit Holding for 1 kr., men med begrænset muligheder for udlodning indtil selskabet har akkumuleret kr 50.000. Hvis det er royalty vi taler, så kan du starte en personlig virksomhed, og benytte virksomhedsordningen, så skal du kun betale selskabsskat på pt 25%. Du kan også stifte et iværksætterselskab, og hvis det kunne blive aktuelt, at du i fremtiden bliver medejer af andre selskaber, så kan det være en klar fordel. |
for det første vil du måtte beskrive hvad det vil sige du modtager noget af et ApS som giver dig ret til en del af overskuddet. Alt andet lig lyder det som at du får anparter - som du vil skulle beskattes af uanset hvad |