Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får procenter i et ApS - Hvilken virksomhed bør jeg stifte?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Min situation er, at jeg står til at modtage procenter/anpart i et start-up firma (ApS) der lancerer til efteråret, så jeg altså tager del i overskuddet.

Da jeg nødigt vil betale mere skat end højst nødvendigt er mit spørgsmål: 

Hviklen virksomhed bør jeg stifte for at modtage anpart/procentdel af dette start-up firma? Jeg vil nødigt lægge 80.000 i et ApS/holding hvis det ikke er højst nødvendigt da der ikke er den store risiko for tab.

Er det muligt at lave en Enkeltmandsvirksomhed uden at betale fuld skat af overskuddet? Eller et Interessentskab for den sags skyld?

Håber mit spørgsmål giver mening.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det fremgår ikke klart, om du skal være medejer eller modtage en form for royalty. Hvis du skal arbejde for driftsselskabet, så vil der som udgangspunkt skulle betales A-skat måske b-skat.

Hvis du skal eje anparter, så kan det være en fordel med et holdingselskabets, da du i første omgang ikke skal betale avanceskat. Dit Holding skal selvfølgelig betale selskabsskat af evt avance, hvis det ikke har udgifter der udligner det. Indtil kr. 43.000 er der ikke så stor forskel på, om du skal betale personligt avanceskat eller selskabsskat i dit Holding. Hvis du regner med, at dit Holding senere skal sælge anparterne i det driftselskab du skal eje anparter i, så kan det være en kæmpe fordel med et Holding.

I 2014 kommer der iværksætterselskaber, og du kan stifte dit Holding for 1 kr., men med begrænset muligheder for udlodning indtil selskabet har akkumuleret kr 50.000.

Hvis det er royalty vi taler, så kan du starte en personlig virksomhed, og benytte virksomhedsordningen, så skal du kun betale selskabsskat på pt 25%. Du kan også stifte et iværksætterselskab, og hvis det kunne blive aktuelt, at du i fremtiden bliver medejer af andre selskaber, så kan det være en klar fordel.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

for det første vil du måtte beskrive hvad det vil sige du modtager noget af et ApS som giver dig ret til en del af overskuddet. Alt andet lig lyder det som at du får anparter - som du vil skulle beskattes af uanset hvad

Så får du del af overskud, og hvad er det for en skat du gerne vil undgå og hvorfor?
Jeg forstår det hvis det har med topskat at gøre, men ellers kommer du jo aldrig til at kunne bruge pengene uden at betale skat - personlig skat af dem
Du kan nøjes med 25% virksomhedsskat hvis du så overføre skattefrit udbytte til et holding - men det kan du ikke stifte selskaber videre for og ikke få fingre i, uden at tage udbytte eller løn selv

Pas på dit fokus, for vist er det tosset at betale mere i skat end man skal, men det er også tosset bare at stuve væk til 25% indtil man ha stuvet så meget væk, at det udløser topskat med vist nok 56% frem for at nøjes med 44% personlig skat eller 27% udbytte skat på beskattet overskud

Hvis konstruktionen for at udskyde skat - og det er alt man kan, så består af noget der tilmed koster penge, gir det endnu mindre mening

Du kan ikke ud fra det beskrevne få godkendt VSO som enkeltmandsvirksomhed så vidt jeg lige ser det, så jeg tror det billigste sagtens kan være, at lade det beskatte - og i dit tilfælde kan du jo få udbytte med 27% udbytteskat op til kr ca 65.000 og dobbelt for ægtepar i det omtalte aps - men vi mangler helt at kende den fulde konstruktion, så jeg ville betale en revisor en time for at sætte sig ned og ud fra DIN personlige økonomi udrede hvad der var bedst for dig.

hvis det er for at spare langsigtet så er rate eller livrente et svar men du vil kun på sigt kunne stifte ex nyt aps med midler der er fuldt personligt beskattede - så det er udskydning og intet andet og det kan koste mere end det smager

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)