Kan nogen fortælle mig om en webshop kan kræve betaling når de selv har lavet en fejl i shoppens førpris og tilbudspris?
Jeg skulle købe 10 dunke til 2500 kr plus 100 kr. levering fra england.
Prisen på shoppen fremstod som før 250 kr NU 0 kr og det var jo billigt :) Men tænker så at jeg sikkert får det tilsendt med en regning i kassen som jeg blot kan betale. Jeg skal jo bruge delene nu og shopnummeret er lukket. Jeg ringer mandag morgen og giver dem besked sådan at jeg er sikker på at få tingene tilsendt.
Men hvad siger loven egentlig om sådan en fejl?
Ikke fordi jeg ikke betaler dem - det er jo klart, men det er nu meget rart at vide når jeg selv får en shop snart og skal håndtere sådanne fejlpriser.
Mvh Sue
Dette stod i ordrefakturaen efter betaling.
Beyond ------------------------------------------------------ Order Number: 5998 Detailed Invoice:XXXXXXXXXXXXXXXXXXX Date Ordered: Friday 06 September, 2013
jeg ved at hvis Netto kommer til at skrive i deres tilbudblad ny laptop 1 kr og de når at sende det ud til kunderne, uden at rette fejlen, skal de sælge det til den pris, i følge loven. De får nok hurtigt udsolgt ;-)
Jeg kunne da forstille mig det er noget li´ det samme her!
Jeg tror, at en webshop ejer ikke er forpligtet til at levere varen, hvis forbrugeren har handlet i ond tro.
Det er da ikke ond tro, hvis det står i en tilbuds avis :-) Men et ekstramt billigt køb. ;-) det var også bare et eks. de sjak sælge det til den pris der er reklameret med, så må man jo sørger for at have sådan noget i orden. da de ville tabe en sag, hvis de krævede betaling
Vis du har samvittighed, og som i plejer sige at være en ærlig dansker der ikke snyder eller udsætter for andre, så ville jeg anullere købet. Alle kan lave fejl, det ikke fair, at du griner mens en anden græder. Så være sej og anullere købet og de har fået en lærestreg.
Det mindede mig lige om en opgave, jeg havde i Erhvervsret:
"Da ægteparret Quist en aften gik en tur på strøget i Nykøbing, så de et nyt fjernsynsapparat til 465 kr. udstillet i radioforhandler Rasmussens forretning. Ægteparret besluttede at overnatte foran butikken for at sikre sig apparatet. Næste morgen erklærede Rasmussen, at prisskiltet var kommet til at lyde på 465 kr. i stedet for 46.500 kr."
Min note er: Jf. Aftaleloven § 32 stk. 1 er aftalen ikke bindende for forhandleren, fordi ægteparret Quist er i ond tro.
Så jeg går næsten ud fra, at det afhænger af om køber er i god eller ond tro, som der også blev nævnt tidligere :-)
jeg ved at hvis Netto kommer til at skrive i deres tilbudblad ny laptop 1 kr og de når at sende det ud til kunderne, uden at rette fejlen, skal de sælge det til den pris, i følge loven. De får nok hurtigt udsolgt ;-)
Jeg kunne da forstille mig det er noget li´ det samme her!
Webshoppen kan jo bare sige at produktet er udsolgt og først på lager næste år og forsætte sådan og netto kan bare sige der er udsolgt med det samme uden at sætte varen frem.
Jeg er dog ikke enig med dig, hvis en laptop til 12000 står til en krone og de ikke har rettet det så ved man godt det er en fejl, en ting er at man kan tro det er korrekt hvis den stod til 5999 mod 12000 fær, men en krone så tror jeg alle ved den er helt gal også kan virksomheden godt vælge ikke at sælge det til dig.
Sælger har lavet en fejl, sælger er forpligtet til at sælge varen til den pris der er blevet reklameret med MED MINDRE, at denne pris er så markant ændret i forhold til hvad man kunne forvente, og det i en sådan grad at man kan sige køber har handlet i ond tro. I ond tro værende hvis køber med almen brug af logisk tænkning burde kunne sige sig selv at den pris er helt hen i vejret, og at der må ligge en fejl til grund for den.
Altså hvis du har fået lidt rabat, så er købet bindende. Men hvis prisen pludselig er gået fra 250 kr til 0 kr, så er der handlet i ond tro og handlen kan annuleres af sælger, det er selvfølgelig afhængig af landet og nu kender jeg ikke paragrafferne men ud fra hukommelsen så kan sælger annulere handlen.
Dog kan du nok godt, sammen med sælger, aftale at gå igennem med handlen til den normale pris, eller hvis du skynder dig at henvende dig, så evt. få en snas rabat for at være god kunde.