Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat tidsforbrug i arbejdstid?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med udvikling af salgsmateriale, mangler jeg nogle konkrete samt danske statistikker på hvad vi bruger tiden på. Jeg kender tak fra Dansk statistik, men har brug for oplysninger som:

Hvor meget tid bruger medarbejdere til private ærinder, når de er på arbejdspladsen. Såsom at surfe på nettet, privat kontakt/emails og i den dur.
 
Så hvis der er nogen der ligger inde med noget i den retning, eller kan henvise mig til noget, så siger jeg mange tak!
 
Hvor meget tid bruger I selv privat, i forhold til Jeres arbejdsplads. ( Minus Aminotid )
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hold kæft mand.... Så blev der endnu mere spildtid!! Nu havde jeg lige siddet og skrevet et længere svar, og så var der liiige noget tekst jeg ville rette - hvorefter jeg fik klikket på slet i stedet for......!!
 
Jeg prøver lige igen:
 
Jeg vil kalde mine besøg på Amino for en slags pause. Typsik når jeg sidder og spiser frokost eller andet, så sidder jeg og kigger herinde i stedet for f.eks. at læse avis eller andet.
 
Men da jeg arbejder langt mere end 37½ time om ugen (ikke er noget jeg er stolt af) så er det begrænset hvor stor en procentdel af min arbejdstid der ryger på Amino.
 
En kunde, som har en 75 ansatte, fik for noget tid siden sat noget indholdssikkerhed/kontrol op som scanner deres emails og webtrafik for relevans, porno, virus m.m. Siden indførslen af det system faldt antallet af overarbejdstimer med lidt over 25% fra måned til måned. Grunden til dette må jo så tolkes som enten af folk ikke gider at sidde på arbejdet længere end højst nødvendigt - nu da de ikke kan surfe på alt muligt som ikke er arbejdsrelateret. Eller også så kan de nu nå at få udført deres arbejde inden for normal arbejdstid, da der ikke længere ryger tid på at sidder og chatte og andet.
 
Nu ved jeg desværre ikke hvor mange overarbejdstimer de konkret havde om ugen, men hvis jeg vidste det, så kunne man jo hurtigt have lavet et regnestykke set i forhold til en nedgang på 25% og 75 mennesker og så derved finde ud af hvor meget kunden i bund og grund har sparet i overarbejds-løn og derved hvor stort spild der konkret har været skabt af at folk har siddet og surfet på ikke-arbejdsrelaterede sider.
 
Men jeg vil så også sætte et spørgsmålstegn ved hvor godt det er pludselig at indføre så drastiske ændringer. Man skal ihvertfald passe gevaldigt på at man ikke øderlægger medarbejdernes trivsel, ved at sætte så skarpe barriere op. Hvis medarbejderne ikke længere trives fordi de ikke kan høre netradio eller kigge på Amino en gang imellem, så risikerer man jo i bund og grund at de bliver endnu mere ineffektive...
 
 
Nå - nu er min krydder og min te væk.... tilbage til arbejdet
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
 
Tilmeldt 23. Nov 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
[QUOTE]Dato: 1/20/2006 10:00:39 AM Forfatter: Jesper Norbøll
  Hold kæft mand.... Så blev der endnu mere spildtid!! Nu havde jeg lige siddet og skrevet et længere svar, og så var der liiige noget tekst jeg ville rette - hvorefter jeg fik klikket på slet i stedet for......!!
 
 
Hej Jesper,
Det er virkelig irriterende når sådan noget sker, men kanont at du ville tage dig tid på at grifle det ned igen.
 
Det er meget tankevækkende og vildt at man kan spare 25 % af sine umiddelbare personaleomkostninger ved at sætte sådan en barriere op. Men jeg tror du har helt ret. Dette vil kun være en imidlertidig besparelse, da man så risikere at skulle bruge penge på at tiltrække nye medarbejdere, når de andre finder andre græsgange. Jeg kan godt forstå at mange chefer tænker i de retninger, men det er jo ikke med til at gøre arbejdspladsen attraktiv. Noget som absolut har en stigende betydning for medarbejderes valg af arbejdsplads her i Danmark også.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

  Så blev det frokost tid ....

Du skal være opmærksom på, at det var ikke 25% af personaleomkostningerne - men 25% af overarbejdstimerne. Men det er jo også en pæn slat - uanset om vi totalt snakker om blot 10 eller flere hundrede overarbejdstimer om ugen. Hvis de er 75 mennesker og de hver i sær f.esk. havde mindst én overarbejdstime om ugen, så vil det jo så blive 75 overarbejdstimer på en uge. Hvis vi nu tager og regner videre på ovenstående teori og vi gætter på en gennemsnitlig timeløn på f.eks. 170 kr. i timen og at overarbejde blot udbetales som normal timeløn, så bliver det en ekstra udgift på 12.750 kr. om ugen - groft set en 50.000 kr. om måneden. 
 
En nedgang på 25% vil derved blive en besparelse på 12.500 kr. om måneden - eller hvad der svarer til hvad der før det blev udbetalt i overarbejde på én uge. Vi taler om en besparelse på 150.000 kr. om året!
 
Og det er jo så også forudsat at hver person kun overarbejder én time om ugen. Hvad nu hvis vi f.eks. snakker om 2-3-4-5 timer...? Så bliver det jo helt andre tal....
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Therkelsen

Det med ansattes forbrug af tid på e-mails, telefonsnak mv. afhænger nok af den branche og den virksomhed, man er ansat i.
I nogle brancher får man en jobløn, som dækker ens indsats, uanset arbejdstid.
I andre brancher er der afspadsering i forholdet 1 times overarbejde/to timers afspadsering eller 150 procents overtidsbetaling.
Den slags forskelle har en ganske betydelig indflydelse på, hvor meget folk fjoller rundt i arbejdstiden - dermed også være sagt, at jeg ikke tror, du finder en statistik, der er dækkende for alle brancher. Men prøv evt. at tage fat i arbejdsgiverorganisationerne, f.eks. Dansk Industri eller HTS (Handel, Transport og Service). Kan være, at de har lavet en branchestatistik eller et notat, som du kan bruge.
 
Men noget helt andet er, at det er videnskabeligt bevist, at vi mennesker ikke kan koncentrere os 100 procent i mere end 45 minutter, hvorefter vi har behov for en pause. Set i den sammenhæng er det vel pludseligt ikke helt ude i hampen, at de ansatte får lov til at sende en privat mail til banken eller ringe til børnehaven for at aftale en afhentning osv.. Så længe, det ikke går over gevind, altså...
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)