Vi er ved at lave et web, som skal ligge i flere lande, og være på forskellige sprog (altså lokalt sprog til lokal målgrupper), hvor vi skal sikre bedst muligt SEO. Vi er ved at købe alle domain lande navne (altså .dk for Danmark, .de for Tyskland osv.).
Spørgsmålet er så, skal vi: 1. hoste alt vi en side – fx .com, og blot pege .dk på .com/da, for fx den danske side. Lige som fx skype.dk gør. 2. eller ligge alt dansk på .dk domænet, og ikke pege den på .com/dk, og dermed have det liggende på .dk domænet (som så kræver vi ligger det der, samt har webhotel til .dk)?
, for at få optimal SEO.
Er klar over, at der er en masse andre faktorer i SEO. Dette er udelukkende et spm mht. om redelegering (eller hvad det nu hedder - men beskrevet i mulighed 1 ovenfor), forringer ens SEO eller ej? Ønsker at vide dette, da jeg skal vælge om vi skal købe webhoteller med domains (fx via one.com) eller kun købe domains (hvor man nu ellers gør det nemt og billigt)?
Her diskuterer Henrik Bondtofte og Søren Riisager for og imod mht om det hele skal samles på .com domæne eller placeres på hvert sit landespecifikke domæne:
På den korte bane, kan det godt betale sig at vælge landespecifikke TLD'ere, hvis hostingen fysisk også er lokaliseret der, hvor man har til hensigt at optimere i SEO øjemed. På den lange bane har det ikke den store betydning.