Jeg er helt ny i alt det her iværksætterhalløj, så kan godt bruge lidt hjælp til at udfylde "Registrering af virksomhed - Start"
Hvis nu jeg skriver "jeg søger hermed CVR-nr" Bliver jeg så momsregistreret? og hvor kan jeg i så fald finde en anden blanket eftersom jeg nok ikke kommer til at tjene over 50000 det første stykke tid?
Hvornår slutter dit regnskabsår? - hvor dælen skal jeg vide det fra? er der nogle regeler der, eller hvordan?
Rubrik 8 - Moms. Startdato. Hvad er det? Guiden hjælper ik så meget. Skal man kun skrive der hvis man vil momsregistreres?
Og branchekoden? i tilfælde af man skulle skrive en bibranche lidt forkert på. Hvor meget har det så at sige?
og er der eller noget jeg skal være opmærksom på nå jeg udfylder papirene
Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak!
Hvis du ikke regner med at have en omsætning på over 50.000 kr. og ikke ønsker at blive momsregistreret skal du slet ikke udfylde blanketten. Du skal kun udfylde blanketten hvis du ønsker at blive momsregistreret, hvilket du kan vælge selvom din omsætning er under 50.000 kr. Du kan godt drive din virksomhed uden at være momsregistreret hvis din omsætning er under 50.000 kr. om året. Du bliver i det tilfælde ikke registreret hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, men skal udfylde den udvidede selvangivelse hos SKAT.
Regnskabsårets afslutning er 31/12, hvis det er en enkeltmandsvirksomhed du påtænker at starte.
Moms startdato skal du udfylde, hvis du skal momsregistreret, og som sagt, skal du slet ikke udfylde blanketten, hvis du ikke skal momsregistreres.
Branchekoden skal så vidt muligt passe med det du laver. Man behøver ikke have en bibranche. En virksomheds hovedbranche bliver vist på CVR.dk hvorfra der sælges virksomhedsoplysninger. Dvs. andre kan f.esk. købe oplysninger om alle virksomheder inden for en bestemt branche. Danmarks Statistik bruger også branchekoder til at lave statistik over.
Nu skriver i godt nok at jeg skal skrive en Startdato under rubrikken Moms.
Hvad er denne startdato. start for firmaet eller den dag jeg vil være momsregistreret fra?
Hvis der nu skulle komme til at arbejde flere konsulenter under firmaets navn. Skal man så gøre noget? eller hvordan? for det er vel stadig et enkeltmandsfirma?
Hvis der nu skulle komme til at arbejde flere konsulenter under firmaets navn. Skal man så gøre noget? eller hvordan? for det er vel stadig et enkeltmandsfirma?
Er de andre konsulenter ansatte, eller er det et I/S?