Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indregning af feriepenge

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg får hovedpine af at tænke på hvordan man indregner feriepenge i en likviditet.

Jeg vil gerne have dem med i en ikke helt kortsigtet likviditet.
Det må så være det "Skyldig feriepengeforpligtigelse" altså optjent (men ikke afholdt/indbetalt) ferie. Så langt så godt. Hvad sker der når ferien afholdes? Hvis man betaler feriepenge en gang hvert kvartal, , og hvor "står" de penge i mellemtiden. 

Jeg har lidt svært ved at formulerer et klart spørgsmål, jeg er vist bare lidt forvirret over hvad der regnskabsteknisk sker.
Er der en der kort kan forklare det? 

Tak! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16

der er feriepenge som indbetales til feriekonto - og der vil de ha direkte likviditetspåvirkning. Så er der feriepenge til funktionærer som jo ofte ikke udløses på andet vis, end ved at de holder ferie med løn og det er ikke likviditetspåvirkende mere end lønnen altid er
En del af disse kan jo så slutte hos en, og så skal beløbet betales uden de udfører noget for det rent likvidt

Den "latente" forpligetelse skifter løbende men gøres op årligt i regnskabet og den eneste måde jeg kan se man KAN tage det med i likviditetsbudget skulle være ved at skønne at xx% af forpligtelsen hvert år blev udløst

Sorry hvis jeg ikke forstod dit spørgsmål
Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 10:56

Cookie - John Hannover:
der er feriepenge som indbetales til feriekonto - og der vil de ha direkte likviditetspåvirkning. Så er der feriepenge til funktionærer som jo ofte ikke udløses på andet vis, end ved at de holder ferie med løn og det er ikke likviditetspåvirkende mere end lønnen altid er
En del af disse kan jo så slutte hos en, og så skal beløbet betales uden de udfører noget for det rent likvidt

Den "latente" forpligetelse skifter løbende men gøres op årligt i regnskabet og den eneste måde jeg kan se man KAN tage det med i likviditetsbudget skulle være ved at skønne at xx% af forpligtelsen hvert år blev udløst

Sorry hvis jeg ikke forstod dit spørgsmål
Venlig hilsen John H

Tak for svaret - det er helt i orden, der var heller ikke noget klart spørgsmål.

Hvad så med balancen i forhold til funktionærer med ferie med løn?
De optjener noget som en lønudgift? Som så modsvares af Skyldige feriepenge eller hvordan? Og hvad så når de afholder ferie?   

Fra Odense S
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 87
Fra  BDM bogføring Skrevet kl. 13:46

Hej

Jeg opgør feriepengeforpligtelsen hver måned og det bliver bogført i debet i driften og kredit under Afsat /skyldig feriepenge forpligtelse.

Så typisk i juli/august skal du regulere den anden vej for så er der jo ikke så meget feriepenge forpligtelse tilbage.

Håber det er svar nok.

Med venlig hilsen

Birthe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:40

eller du opgør dem 31/12 hvert år og regulerer for forskellen fra gamle 31/12 til nye 31/12. Hvis du kører Danløn så vil du kunne se beløbet, forudsat du sørger for at notere dine medabejderes feriedage som antal løbende - Har du ikke de store udskriftninger og holder dine folk ferie som normalt - så svinger beløbet ofte ikke så meget 31/12 - men du kan gøre det så tit du vil

Når de holder ferie - sp som Birthe beskriver, går din forpligtelse ned. et hurtigt eksempel - Børge har 5 ugers ferie tilgode 31/12 og det svarer til f.eks 38.000 kr - så tager han ferie fra 1/1-og 5 uger frem - og da han får løn er din forpligtelse faldet til 0 når han kommer retur

Tager han først de 5 uger lige inden 1/5, så har han optjent ferie dage yderliger frem til ferien fra den 1/1 i det nye år - og de penge er din nye feriepengeforpligtelse

Da forpligtelsen jo først og fremmest har effekt ved årsregnskabet - så skal du i alle fald som minimum føre den ajour den dato - jeg ville ikke tro skat blandede sig I om det var hver måned

vh

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 15:12

Tusind tak for jeres svar. Det hjalp meget.

Så den skyldige ferieforpligtigelse bør falde i takt med at ferien bliver afholdt. Kan det være at den bliver afstemt per kvartal?

Vi har uddelegeret alt økonomi - da vi ikke er så stærke på det område. Da jeg fik budgetopfølgningen for juli var, den skyldige ferieforpligtigelse nøjagtig lige så stor som den var i juni - på trods af at alle har haft flere ugers ferie i juli. Jeg kontaktede vores økonomimand, og han forklarede at det var rigtigt nok, og kom med en kæmpe lektion. Men egentligt synes jeg at det virkede som om, han ikke selv havde ordentligt styr på det, og jeg blev bare endnu mere forvirret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30

kvartals vis er fint hvis det skaber overblik for dig - Det lyder lidt underligt hvis forpligtelsen i Juni og efter juli er næsten helt samme hvis alle har holdt ferie en del af juli, men det afgøres jo helt af om han har opgjort den månedsvis eller kvartalsvis eller blot per år - og hvis han kører lønprogram, af hvornår han har indlagt de afholdte ferie dag - han indlægger måske de afholde fra Juli en gang i august, og så er der jo en forskydning
Hvis han kører løn i Danløn kan han - hvis han indlægger antal afholdte feriedag løbende, få fint overblik derfra deres opstilling
vh

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 09:33

Cookie - John Hannover:
kvartals vis er fint hvis det skaber overblik for dig - Det lyder lidt underligt hvis forpligtelsen i Juni og efter juli er næsten helt samme hvis alle har holdt ferie en del af juli, men det afgøres jo helt af om han har opgjort den månedsvis eller kvartalsvis eller blot per år - og hvis han kører lønprogram, af hvornår han har indlagt de afholdte ferie dag - han indlægger måske de afholde fra Juli en gang i august, og så er der jo en forskydning
Hvis han kører løn i Danløn kan han - hvis han indlægger antal afholdte feriedag løbende, få fint overblik derfra deres opstilling
vh

Tak for svaret! De bruger lønsystemet Lessor-5.

Jeg snakkede lige kort med ham. Det er fordi de afstemmer dem kvartalvis. Så de bliver holdt på det samme i tre måneder.

Mit næste spørgsmål er så: Hvordan kan det stemme i en balance? Det er jo rigtige penge der løbende bliver taget fra en bankkonto hvormed passiverne bliver mindre, men aktiverne forbliver det samme, da feriepengeforpligtigelsen åbenbart bliver holdt som det samme beløb i tre måneder og så reguleret.

Hvordan kan det give mening i dobbelt bogholderi? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:28

pengene der bruges fra banken bruges jo til løn til folk mens de har ferie og bookes som løn udgift mod bank - der sker derfor intet med forpligtelsen før man booker en ny forpligtelse og kvartalsvis er helt almindeligt

Ændringen i den ventende forpligtelse bookes mod drift som formindskelse eller øgning af forpligtelse i forhold til sidste ajourføring og mod status som forpligtelse - hvis forpligtelsen øger påvirker det driften med udgift og falder den som indtægt

Venlig hilsen

Tilmeldt 8. Oct 10
Skrevet kl. 13:53

Cookie - John Hannover:
pengene der bruges fra banken bruges jo til løn til folk mens de har ferie og bookes som løn udgift mod bank - der sker derfor intet med forpligtelsen før man booker en ny forpligtelse og kvartalsvis er helt almindeligt

Ændringen i den ventende forpligtelse bookes mod drift som formindskelse eller øgning af forpligtelse i forhold til sidste ajourføring og mod status som forpligtelse - hvis forpligtelsen øger påvirker det driften med udgift og falder den som indtægt

Tak John,

Ja det giver faktisk mening!

Men jeg bliver lige lidt ved - hvad så hvis der bliver afholdt ferie i løbet af kvartalet? Her vil der så blive udtalt ekstra løn, banken bliver reduceret, men passiverne bliver tilsyneladende det samme indtil kvartalet er omme - da ferieforpligtelsen kun reguleres kvartalvis. Hvordan kan balancen så stemme? Har du også et godt svar på dette? ;)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)