Hej Helle
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det da er en f...... træls situation, du er havnet i.
Træls fordi man som kunde (af den ene eller anden art) aldrig ønsker at stå som du; nemlig overfor et betalingskrav, som man bestemt ikke synes er retfærdigt. Og træls fordi du - uanset hvilket beløb I måtte ende med at blive enige om - aldrig får det for pengene, som du forventede.
Dernæst så tror jeg, at det som det her handler om, er dårlig kommunikation og ditto rådgivning.
Dårlig kommunikation fordi bureauet, du har bestilt shoppen hos, tilsyneladende ikke har fået forklaret de reelle muligheder og deres reelle kompetencer. Og dårlig rådgivning fordi de ligeledes tilsyneladende har efterladt dig i den tro, at en shop kan designes frit og uden grænser.
Det kan den ikke!!!
Med mindre selvfølgelig du har en ordenlig skovlfuld penge, du er villig til at smide efter projektet. I så fald kan alt lade sig gøre.
De fleste shop-moduler levner meget lidt plads til kreativitet, når det handler om design for små penge.
Nu ved jeg selvsagt ikke, hvad du skal give for omtalte shop, men er prisen under 20.000, vil bureauet formentligt bruge et allerede eksisterende shop-modul. Alt andet kræver mange arbejdstimer - og gør dermed produktet væsentligt dyrere.
Dermed ikke være sagt, at du skal betale, hvad de forlanger. Det, du derimod skal, er gå tilbage i dine papirer og se, om de har lovet dig et unikt og nyt design. Har de det, har de et problem.
Har de ligeledes lovet dig, at shoppen kan komme til at se ud på en bestemt måde (som du har beskrevet for dem) - og de ikke har levet op til det, har bureauet ligeledes et problem.
Håber for dig, at du har papirer på jeres aftale - for skriftlighed er altså pokkers godt, hvis sagen i sidste ende havner i en retssag.
Jeg synes ikke, du skal betale mere end det, du allerede har tilbudt.
Sig derimod til bureauet, at hvis de fortsat kræver fuld betaling (uden at have leveret varen) så vil du kræve, at sagen går i retten - og at der her bliver foretaget syn og skøn. I et sådan tilfælde vil en uvildig reklamemand (fra DRRB) bedømme jeres aftale og det arbejde, bureauet har lavet, og herefter komme med et bud på, hvad et sådan arbejde bør koste. Og bare roligt; Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at du vinder, men selvom det er branchemand, der skal bedømme, er du sikker på en objektiv vurdering.
Og til dig og alle andre amino'er vil jeg sige følgende:
Når I bestiller en opgave hos et bureau, så husk at få aftalen ned på skrift. Få fastsat opgavens omfang og en pris - så ender man aldrig i den kedelige situation, som Helle nu står i - og man undgår en masse ubehagelige og irriterende misforståelser - både for kunden og bureauet.
Håber for dig, Helle, at I når til en løsning - og skriv endelig (på min mail) hvis du har brug for mere rådgivning i den specifikke sag.
Bedste hilsner
-lene