Kære alle,
Som "ny-døbt" Amino-bruger ser jeg først nu denne interessante debat om "Amino på messe". Der kommer mange kreative forslag til brugen af de 9 m2, og det er spændende at følge folks idéer. Jeg håber, nogle af dem bar frugt og gav Amino en god udstilling.
Jeg har lavet messe-koncepter (både enkelt-stande og hele udstillinger) i 15 år (de seneste 6½ som selvstændig) og nogle helt grundlæggende ting bør I / vi overveje, hvis Amino skal af sted igen. Såsom:
-) Alfa og omega for en god udstilling er at følge slagplanen med
1) Planlægning
2) Gennemførelse (incl. markedsføring af deltalgelse)
3) Evaluering (så vi lærer af vores fejl, og dermed ikke begår dem igen) - bliver der evalueret på 2007-standen?
- der kommer en Iværk '08, og det er slet ikke for tidligt at træffe beslutningen om deltagelse eller ej, og derefter tænke i koncepter. Hvis det er interessant, så book standen nu (hvis det ikke allerede er gjort)
- konkurrencer og aktiviteter er gode på en stand, men KUN hvis de hænger sammen med virksomheden bag standen (produkterne, de ansatte, den eksisterende kommunikation o.lign.). Alt andet er signal-forvirring, og de besøgende på messen skal kunne kende virksomheden bagefter, når man skal følge op på sine leads.
- jeg så ikke standen på Iværk 07, men jeg går ud fra, at med 9 m2 har det været en lille "boks-stand" med én åben side...det vil sige 3 meter facade til at komme i kontakt med potentielle kunder. På alle standtyper og -størrelser er det altid risikabelt at blokere facaden med skranker, borde, brochurestativer eller....nå ja, bordfodbold. Det skaber både en fysisk og en psykologisk barriere for de besøgende, at man først skal til at kante sig udenom et eller andet møbel, for at komme ind på standen til det virkelige budskab. Tænk på AIDA-modellen (fra salgs-brevene), når der skal bygges stand. Opbyg så konceptet med AIDA, fra gangarealet og ind mod centrum / bagvæggen af standen. Lidt "over-kill" på en 9 m2 stand, måske, men øvelsen er god.
....og så videre. Uanset hvor mange gange, man har lavet eller deltaget på messe, så er hver eneste messe et "one shot". Hvis man ikke gør det godt nok, så går der lang tid, til man kan rette op på misæren. Derfor er en god planlægning én af grundstenene i en succes-fuld deltagelse.
Jeg "smider gerne" nogle ressoucer (incl. 3D-tegninger af standen) i at få det planlagt og koncept-udviklet, gennemført og evalueret, hvis der er stemning for en gentagelse på 2008-messen. Og den idé med en total Amino-kompetence-pakke som præmie synes jeg, er ret god. Kreativiteten trives vist i bedste velgående herinde...
Venlig hilsen
Peter