Hej! Baseret på en lang række research omkring, hvordan gode ideer finder sted, har jeg fået den idé, at skabe et miljø for unge mennesker - såvel som gamle - kan komme og udleve deres drøm om at blive iværksættere. |
Jeg tror det er meget vanskeligt for en ny virksomhed eller forening, at få kommuner og/eller større virksomheder med på at skyde penge ind så der kan købes bygninger eller lokaler som vil kunne lejes billigt ud til iværksættere.
Læg dertil, at det jo skal ske ganske mange steder i landet, ikke mange i Hirtshals vil flytte til Slagelse for billige lokaler, så du vil nok for at få dem fyldt, skulle ha en del steder i landet. Kunne du lokke mange iværksættere til f.eks Lolland og gøre det sandsynligt for kommunerne der, så ville de nok kunne finde lokaler billigt - men prøv så samme sag i København, og det vil være sværere.
og - du skal jo kunne sikre de er rimeligt fyldte - selv til den lave leje - og der vil altid være nogen der knækker nakken, så du skal næsten ha en venteliste
og - hvis kommune og andre går ind, så vil der vel være krav om hvordan iværksætteren defineres, så det ikke bare ender med etablerede virksomheder til lav husleje som går rundt og konkurrerer andre der betaler normal husleje ud - må man være der i 1 eller 2 år osv - der vil mange ting at skulle tage stilling til, også manglende huslejebetalinger osv
Der skal nok være nogen der synes jeg ser negativt på den slags, hvilket ikke er rigtigt sandt, jeg har selv været ude i mange forsøg gennem årene, og nogen skal jo tage initiativ. Der kan et gammelt kinesisk (tror jeg) ordsprog måske opmundre: "Når vinterens storme hærger, bygger nogen læhegn og andre vindmøller."
Jeg tror skam absolut godt behovet findes, men jeg tror den er meget vanskelig at sælge, uanset det er til kommunen eller til virksomheder. Dog - vo intet vover intet vinder, så det er jo om at få besluttet en forretnings/foreningsmodel i detaljer - med en "forretningsplan" og budgetter - og så gå i krig med at tale med kommuner og andre - om ikke andet, for at se, hvordan deres første reaktion er, men de vil givet forvente noget meget gennemarbejdet at se på. Go vind med noget meget vanskeligt
vh